Beroepingswerk [11]

ZWP

Re: Beroepingswerk [11]

Bericht door ZWP »

Evangelist schreef: Gisteren, 10:36 Aangenomen naar de CGK Rijnsaterwoude: ds. J. van Walsem, voorheen te Leerdam.
Betreft dat een deeltijd aanstelling?
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 12:08
pierre27 schreef: Gisteren, 10:43
Ja, ik geloof hier nog steeds in en wil dat ook blijven doen, aan de andere kant zullen er ongetwijfeld andere factoren meespelen. Ik vraag me af of jij niet in een roeping naar een bepaalde gemeente gelooft. Twee vrienden van mij dienen als predikant de PKN, beiden ervoeren zowel een roeping tot de studie theologie, de roeping tot het ambt en de roeping naar een bepaalde gemeente.
Ik geloof dat mensen zich geroepen voelen om predikant te worden. In een roeping tot een bepaalde gemeente geloof ik niet zo. Het zullen vooral praktische overwegingen zijn die leiden tot aanvaarden van een beroep. En daar is helemaal niets mis mee. Sterker nog, ik zou het iedere predikant willen aanbevelen om praktische overwegingen te boventoon te laten voeren.

Dit voorkomt mogelijke ellende, in eerste plaats het op het voetstuk plaatsen van predikanten zoals gebeurt in kerken met een overschot aan gemeentes.
Ik sta er zo in als Pierre maar ben wel steeds meer gaan geloven dat er veel menselijks meespeelt. Althans, over het algemeen genomen, kijkend naar hoe de verdeling is bijvoorbeeld. Meer in het bijzonder vind ik het lastiger. Ik luisterde bijvoorbeeld de afscheidsdienst van ds. Maljaars van 's-Gravenpolder en zijn intrede in Middelburg-Centrum (GG). Het verslag wat deze ds. deed van zijn overbuiging is zo authentiek. Menselijk beredeneerd waren er ook geen redenen om te verlangen naar de gemeente van Middelburg: ze hadden het goed naar hun zin in 's-Gravenpolder, de zoons daar verkering, ze hadden er altijd wel willen blijven, zei hij letterlijk. Dus ja. En dan ook nog overgebogen worden naar Middelburg terwijl hij een preekbeurt vervulde op een andere vacante kansel: Gorinchem, en terwijl er nog lang geen beroep liep. Het is zo onlogisch dat je het zelf niet zou kunnen verzinnen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Bedankt voor Rotterdam Kralingse Veer: ds VS vd Meer te Poortvliet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie