GJdeBruijn schreef: Overigens heb ik persoonlijk geen moeite met het inwisselen van het woord aanbod voor 'voorstellen' als het maar een welmenend voorstellen is in de zin van beschikbaar stellen of nodigen. Zo lezen we het ook bij veel reformatoren.
En wat, geachte GJ de Bruijn, bedoel je dan wel met 'welmenend voorstellen'?
Welmenend, in die zin dat God tot een ieder zegt dat hij bekeerd kan worden?
Indien zo, dan loop je weer vast op het 2e punt van Dordt, daar Christus alleen voor de Zijnen gestorven is.
Ben ik het helemaal met je eens, dat tot een ieder mens, hoofd voor hoofd, het gebod komt: "bekeerd u, en geloof"...
En dan zal die mens ook merken wat we ook gisteren in onze kerk in de HC behandeld hebben, dat we dat niet kunnen doen. En dat ondertussen God toch geheel rechtvaardig is het van ons te eisen, daar Hij ons in het paradijs het vermogen gegeven had, hetwelk we door onze zonde moedwillig verspeeld hebben. En dat God niet van Zijn recht afstappen kan, want dan zou God ophouden God te zijn.
Maar ook, dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft voor al de Zijnen, die die straf voor de Zijnen geleden heeft.
Wil ik nog even toevoegen, dat ik het even in het midden laat wat voor aanbod er in de gereformeerde gezindte in Nederland gepreekt wordt...
Maar het aanbod dat onze kerken een probleem mee heeft, en waarom ze van de Christian Reformed Churches gescheiden is, is een remonstrants aanbod. Daar kun je hier over lezen:
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_w ... formed.htm
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.