Christine & Gerjanne
Re: Christine & Gerjanne
Ik heb het wel van huis uit meegekregen om her en der pannen eten te brengen en gastvrij te zijn. Dat betekent niet dat ik het ook niet vermoeiend kan vinden. Ik heb namelijk best veel rust nodig. Ik ben alleen van mening dat gastvrijheid ook wel zelfopoffering mag vragen en ook wat mag kosten. @maanenschijn stelde ook de vraag in hoeverre we onze kinderen dit nog leren.
VoorbeeldWim Anker schreef: ↑Gisteren, 20:44Tja, weten dat je niet volmaakt bent - en wie is dat? - betekent niet dat de norm zich aanpast.Eloesje schreef: ↑Gisteren, 19:07 Ik begrijp jullie standpunten, ik zie ook verloedering op dat gebied.
Maar ik zie en spreek heel veel mensen die, om wat voor reden dan ook, het gewoon echt niet kunnen. En om dan te zeggen dat het mogelijk bijbels gezien geen goed keuzes zijn om iets niet te doen, daar vind ik nogal wat van.
En dat geldt niet voor mezelf, ik voel me nml niet aangesproken, maar ik merk dat deze strijd wel in veel mensen woed. En dan vind ik dit een vrij pijnlijke stelling.
Ten diepste is het het excuus van het niet kunen dus hoezo moet het dan? Maar doet dan God de mens geen onrecht....
Pijnlijk? Ja. Maar daarmee niet onwaar.
(Zonder over de casus te oordelen, ik heb er niet zo'n mening over. Maar de argumentatie vind ik onjuist)
Je bent een uurtje geleden thuis gekomen na een intensieve behandeling in het ziekenhuis. Er wordt aangebeld terwijl je net op het punt staat om naar bed te gaan.
Mag je door lopen en in bed duiken?
Of moet je dan je volgens de bijbel open doen om te vragen of iemand misschien een luisterend oor nodig heeft?
Ik weet zeker dat God op dat moment niet van je vraagt dat je jezelf moet wegcijferen om gastvrij te zijn.
Een deur open doen is niet jezelf wegcijferen, maar gewoon fatsoenlijk
Je kan ook de deur open doen en aangeven dat je zoveel pijn hebt en een afspraak maken voor een paar dagen later. Wellicht staat degene dan met een pannetje eten op de stoep.
Daarbij kan je allerlei bezwaren opwerpen om niet gastvrij te hoeven zijn. Het uitgangspunt behoort de Bijvel te zijn en die is daarover duidelijk.
Daarbij kan je allerlei bezwaren opwerpen om niet gastvrij te hoeven zijn. Het uitgangspunt behoort de Bijvel te zijn en die is daarover duidelijk.
Laatst gewijzigd door merel op 13 jun 2026, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zat er nog eens over na te denken. Nee ik vind het niet altijd leuk als mijn huis vol zit met pubers en er 6-10 man blijft logeren en ik ‘‘s nachts ruik dat ze of pannenkoeken bakken of de frituur hebben aangezet. Wel glimlach ik als ik bemerk dat ze alle rommel in de vaatwasser hebben gedaan en zoveel mogelijk hebben opgeruimd. Als het dan ook een fijne avond is geweest voor mijn kinderen ben ik helemaal blij. Dan neem ik slaaptekort voor lief en ga de avond daarna om 20.00 uur naar bed.
Dat doe ik inderdaad als het mij niet uitkomt, omdat het teveel is of ik net op het punt sta om te gaan werken. (komt gelukkig niet vaak voor dat ik echt iemand moet weigeren, maar ik heb het hier ook over mensen die ik als lotgenoten tref of op mijn werk waar veel lichamelijke problematiek speelt)
Maar toen ik dat schreef kreeg ik de opmerking dat het erg gesteld was met de samenleving als een simpel kopje koffie er niet eens afkan.
Volgens mij kun je prima voldoen aan de bijbelse normen en tegelijkertijd je grenzen aangeven.
Gastvrijheid bestaat uit meer dan gasten in je huis ontvangen.
Ik reageerde toen op een post van DDD en niet een post van jouEloesje schreef: ↑Gisteren, 22:10Dat doe ik inderdaad als het mij niet uitkomt, omdat het teveel is of ik net op het punt sta om te gaan werken. (komt gelukkig niet vaak voor dat ik echt iemand moet weigeren, maar ik heb het hier ook over mensen die ik als lotgenoten tref of op mijn werk waar veel lichamelijke problematiek speelt)
Maar toen ik dat schreef kreeg ik de opmerking dat het erg gesteld was met de samenleving als een simpel kopje koffie er niet eens afkan.
Daarbij vind ik nog steeds dat veel uitvluchten worden gedacht om niet te voldoen aan de Bijbelse opdracht ‘gastvrij zijn’ .Allerlei factoren worden door meerdere mensen opgeworpen om het niet te hoeven doen; drukte in het hoofd, autisme, andere fysieke en psychische kwalen etc.
Ik stond een keer bij een vriendin op de stoep met een pannetje eten. Zij had net chemo gehad en was best ziek. Zelfs zij deed de deur open in alle ellende en was gastvrij en belangstellend.
Daarnaast valt het mij op dat zodra het ingewikkeld wordt of buiten onze eigen comfort zone is, de Bijbelse opdracht wel heel makkelijk terzijde geschoven wordt.
Ik ga steeds beter begrijpen wat mensen mij delen over onbegrip en vooroordelen. Ik zie het nu dus ook gebeuren. Op basis van één eigen ervaring voor een ander invullen dat een bijbelse opdracht makkelijk wordt afgeschreven.
Heeft men enig idee hoe zwaar het leven kan zijn met lyme, me, NAH of psychische problemen? En dan dit soort opmerkingen, vind het echt bizar en zeker onbijbels.
Heeft men enig idee hoe zwaar het leven kan zijn met lyme, me, NAH of psychische problemen? En dan dit soort opmerkingen, vind het echt bizar en zeker onbijbels.
Ik lees met wat verbazing deze discussie. Er wordt gehamerd op christen zijn en dat uit je i.i.g. door gastvrijheid. Daar zit een kern van waarheid in. Toch staat als 2e gebod ook; je naaste liefhebben als jezelf. Dus zorg dragen voor jezelf is minstens zo belangrijk. Zo zie je maar hoe je uit verschillende kanten tegen deze dingen aan kunt kijken. Ik proef weinig begrip voor elkaars situatie. Maar dat kan ik mis hebben.
Ik moest bv juist leren om nee te zeggen, want veel ging ten koste van mijn gezondheid.
En even een berichtje van te voren, komt het uit? kan al zo helpen, voorkomt teleurstelling aan beide kanten.
En ik merk dat we geneigd zijn situaties te beoordelen vanuit onze eigen ervaringen/capaciteiten en dat we het lastig vinden ons te verplaatsen in iemand anders zijn omstandigheden.
Maar goed, egoïsme, egocentrisme, ik-gerichtheid, is natuurlijk niet goed, alhoewel.. de therapeutische sessies je links en rechts aangeboden worden, om in je kracht te komen, bij jezelf te blijven, assertief te zijn enz., en dat natuurlijk op christelijke gronden. Zo tegenstrijdig. Ik weet niet, ben een beetje verdwaald in ons moderne christendom.
Overigens kan ik het meest meegaan met de voor mij realistische kijk van Eloesje.
Ik moest bv juist leren om nee te zeggen, want veel ging ten koste van mijn gezondheid.
En even een berichtje van te voren, komt het uit? kan al zo helpen, voorkomt teleurstelling aan beide kanten.
En ik merk dat we geneigd zijn situaties te beoordelen vanuit onze eigen ervaringen/capaciteiten en dat we het lastig vinden ons te verplaatsen in iemand anders zijn omstandigheden.
Maar goed, egoïsme, egocentrisme, ik-gerichtheid, is natuurlijk niet goed, alhoewel.. de therapeutische sessies je links en rechts aangeboden worden, om in je kracht te komen, bij jezelf te blijven, assertief te zijn enz., en dat natuurlijk op christelijke gronden. Zo tegenstrijdig. Ik weet niet, ben een beetje verdwaald in ons moderne christendom.
Overigens kan ik het meest meegaan met de voor mij realistische kijk van Eloesje.