Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Maanenschijn

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Maanenschijn »

En toch denk ik en heb ik ook wel zelf ervaren dat onze eigen oren (en persoonlijkheid) een grote invloed heeft hoe we een preek interpreteren en beleven.

Al hoewel predikanten natuurlijk rekening moeten en kunnen houden met de luisteraars is niet zomaar aan hen toe te schuiven hoe de boodschap ervaren wordt. Zo kan de preek voor de ene Rijssenaar wel anders ervaren worden dan door de andere Rijssenaar ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GG links schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 16:29
De Rijssenaar schreef:
GG links schreef: Gisteren, 14:59 Dat klinkt als een GG-dominee eens bij ons zei: De ware gelovigen zijn de verdrietigste van alle mensen. Als dat de meetstaf is wordt alles wel heel somber.
Ik vraag me dan af of ze wel eens zingen: Ik ben verblijd wanneer men mij.... etc.
Toen ik zijn pastorie en auto zag vroeg ik mij af......
Ja, het zorgt er alleen maar voor dat veel mensen dan denken dat ze dus geen ware gelovige zijn omdat ze zichzelf niet zien als het verdrietigste van alle mensen… Het volk van God wordt dan gewoon heel bijzonder volk..

Laatst las ik ook dat Jezus boos was op de Farizeeën omdat ze het volk allemaal zware lasten op leggen, terwijl ze er zelf niet aan voldeden.. zou dat nu nog niet zo zijn: allemaal hoge ervaringen prediken zodat er maar een enkeling aan kan tippen.. Ondertussen zelf in dikke auto’s en grote huizen wonen, bewonderd worden door de mensen hoe “bevindelijk” en “doorgeleid” zo ze wel niet zijn… maar het gewone volk kan er niet bij en leeft in het duister en hopen dat ooit zo ver nog zullen komen als die “bevindelijke” en “doorgeleide” dominee.. Moet je eens kijken hoe hij het “ons zo gunt”, tis zo’n “eerlijke” en “gunnende” dominee.. En Jezus komt er maar bekaaid af, daar hoor je de “gunnende” dominee en de mensen niet over..

Tis allemaal zo scheef alst maar zijn kan
Je draaft door en komt dicht in de buurt van bewuste laster van predikanten.

Of is het dat je een beetje separende prediking niet kan verdragen en liever wat meer aaien over je bol wil omdat je zo je best doet?
Ik zou het zelf iets anders hebben opgeschreven maar in de kern heeft hij wel gelijk. Dat heeft niets te maken met of je wel of geen separerende preek kunt verdragen.

Maar we zijn er mede schuldig aan door predikanten op een voetstuk te zetten.

Maar goed. Weer on-topic
Ik ben 'maar Hervormd' hè, daar staat een predikant niet snel op een voetstuk...
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GG links schreef: Gisteren, 14:59 Dat klinkt als een GG-dominee eens bij ons zei: De ware gelovigen zijn de verdrietigste van alle mensen. Als dat de meetstaf is wordt alles wel heel somber.
Nogmaals Brakel. Misschien kunnen we de uitspraak van deze dominee proberen te herevalueren aan de hand van deze uiteenzetting:
XXV. 4. De rechte droefheid zoekt de droefheid te vermeerderen en te vergeestelijken. Der tijdgelovigen droefheid is ras gedaan, die is maar over deze en geen daden, in deze en geen verschrikkingen, zij zoeken ze te ontlopen, of door afleidingen, of' door goede woorden te verzetten, of de tijd slijt ze; maar de ware gelovigen klagen dikwijls, en treuren over de hardigheid en ongevoeligheid des harten. Mochten ze eens recht verbrijzeld zijn, de gruwelijkheid der zonde gevoelen, de toorn Gods daarover zien, en alzo gans vermorzeld en vergruisd worden, dat is hun wens; als zij dat niet gewaar worden, dan zijn ze droevig en klagen: Heere! waarom doet Gij ons van Uwe wegen dwalen? Waarom verstokt Gij ons hart, dat wij U niet vreezen? Jesaja 63:17. Doch zij zijn niet tevreden met de droefheid zelve maar te hebben, maar zij begeren zeer de vergeestelijking derzelve, namelijk, zich met hun vuile klederen te bevinden voor het aangezicht des Heeren, Zach. 3:3, en alzo voor des Heeren aangezicht beschaamd te worden, zodat ze hun ogen niet durven opslaan, of nabij naderen, maar van verre staan met de tollenaar, Lukas 18:13, en zeggen: Ezra 9:6, Mijn God! ik ben beschaamd en schaamrood, om mijn aangezicht tot U op te heffen, mijn God! Want onze ongerechtigheden zijn vermenigvuldigd tot boven ons hoofd, en onze schuld is groot geworden tot aan de hemel. - - - Zij wensen voor het aangezicht des Heeren weg te zinken in hun onwaardigheid met de verloren zoon, Lukas 15:19. Zij wensen een Evangelische droefheid, dat is: een wegsmelten in tranen van liefde, en daaruit ontstane droefheid over zonden. Zij wensen God te rechtvaardigen, en zich alzo onder de kastijdende hand des Heeren te onderwerpen met stilzwijgen, zeggende: Ik zal des Heeren gramschap dragen want ik heb tegen Hem gezondigd, Micha 7:9. 208 - Zij wensen als een kind te treuren en te vertrouwen op genade, en niet als een slaaf. Zij willen, zij kunnen niet eerder ophouden van treuren, totdat ze enige hoop van verzoening met God, en enige bevrediging der consciëntie in Christus gewaar zijn geworden.
Wat ik ten dit soort simplistische conclusies heb (Als dat de meetstaf is wordt alles wel heel somber.) is dat deze uitspraken niet begrepen worden vanuit een geestelijke werkelijkheid (zoals hier door Brakel uiteengezet wordt) maar in één of ander dualistisch model gepropt van blijdschap tegenover verdriet. Waar komt dat vandaan? Volgens mij niet omdat er goed over nagedacht wordt.
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Vrouwke schreef:Het probleem met het denken à la Geeske, is dat iemand die echt overtuigd is van zijn zonde en schuld, nooit van zichzelf zal durven zeggen dat hij wel genoeg daarvan heeft. En daarom nu (op grond van zijn ellende kennis) recht heeft om tot Christus en Zijn beloften de toevlucht te mogen nemen.

Het zou eerder getuigen van hoogmoed dan van vernedering.

Er is een betere grond nodig om te kunnen geloven.
Maar..
Iemand die inwendig is geroepen, het willen en het welbehagen van God in zich heeft, zal God zich niet ontfermen?
God overtuigd de zondaar, als het zaligmakend is, zal het altijd naar Christus lijden.

Dus wat je zegt is niet waar

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

GG links schreef: Gisteren, 16:46
pierre27 schreef: Gisteren, 16:35
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 16:18
GG links schreef: Gisteren, 14:59

Dat klinkt als een GG-dominee eens bij ons zei: De ware gelovigen zijn de verdrietigste van alle mensen. Als dat de meetstaf is wordt alles wel heel somber.
Ik vraag me dan af of ze wel eens zingen: Ik ben verblijd wanneer men mij.... etc.
Ja, het zorgt er alleen maar voor dat veel mensen dan denken dat ze dus geen ware gelovige zijn omdat ze zichzelf niet zien als het verdrietigste van alle mensen… Het volk van God wordt dan gewoon heel bijzonder volk..

Laatst las ik ook dat Jezus boos was op de Farizeeën omdat ze het volk allemaal zware lasten op leggen, terwijl ze er zelf niet aan voldeden.. zou dat nu nog niet zo zijn: allemaal hoge ervaringen prediken zodat er maar een enkeling aan kan tippen.. Ondertussen zelf in dikke auto’s en grote huizen wonen, bewonderd worden door de mensen hoe “bevindelijk” en “doorgeleid” zo ze wel niet zijn… maar het gewone volk kan er niet bij en leeft in het duister en hopen dat ooit zo ver nog zullen komen als die “bevindelijke” en “doorgeleide” dominee.. Moet je eens kijken hoe hij het “ons zo gunt”, tis zo’n “eerlijke” en “gunnende” dominee.. En Jezus komt er maar bekaaid af, daar hoor je de “gunnende” dominee en de mensen niet over..

Wat doe jij nog in jouw kerk als ik zo mag zijn dit te vragen..?
De koffie is er lekker denk ik. Maar nee ik denk dat de Rijssenaar misscchien heel wat groepsdruk ervaart in Rijssen.
Denk dat je het wel groepsdruk zou kunnen noemen. Als echte Riessender ;) met alleen familie en vrienden uit Rijssen, zorgt wel voor groepsdruk denk ik.. maar goed, niet iedereen denkt gelukkig hetzelfde Dus ben gelukkig niet alleen

Kwil eerst nog wat meer kennis opdoen en wat ouder worden voordat ik echt overstap naar andere kerk.. Moet je wel goed over nadenken.. en je weet ook niet wat er gebeurt in je sociale omgeving als je het doet.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 17:11
Vrouwke schreef:Het probleem met het denken à la Geeske, is dat iemand die echt overtuigd is van zijn zonde en schuld, nooit van zichzelf zal durven zeggen dat hij wel genoeg daarvan heeft. En daarom nu (op grond van zijn ellende kennis) recht heeft om tot Christus en Zijn beloften de toevlucht te mogen nemen.

Het zou eerder getuigen van hoogmoed dan van vernedering.

Er is een betere grond nodig om te kunnen geloven.
Maar..
Iemand die inwendig is geroepen, het willen en het welbehagen van God in zich heeft, zal God zich niet ontfermen?
God overtuigd de zondaar, als het zaligmakend is, zal het altijd naar Christus lijden.

Dus wat je zegt is niet waar

Ik stel voor dat we hier verder over praten als je zelf rust heb mogen vinden in God..
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

De Rijssenaar schreef:
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 16:18 Ja, het zorgt er alleen maar voor dat veel mensen dan denken dat ze dus geen ware gelovige zijn omdat ze zichzelf niet zien als het verdrietigste van alle mensen… Het volk van God wordt dan gewoon heel bijzonder volk..

De koffie is er lekker denk ik. Maar nee ik denk dat de Rijssenaar misscchien heel wat groepsdruk ervaart in Rijssen.
Denk dat je het wel groepsdruk zou kunnen noemen. Als echte Riessender ;) met alleen familie en vrienden uit Rijssen, zorgt wel voor groepsdruk denk ik.. maar goed, niet iedereen denkt gelukkig hetzelfde Dus ben gelukkig niet alleen

Kwil eerst nog wat meer kennis opdoen en wat ouder worden voordat ik echt overstap naar andere kerk.. Moet je wel goed over nadenken.. en je weet ook niet wat er gebeurt in je sociale omgeving als je het doet.
Dat jij je om je sociale omgeving drukt maakt zeg.

Er zijn zeer veel personen uit voormalig GGIN buiten verband naar andere kerken gegaan. Zijn geboren en getogen in de GGIN buiten verband. Gedoopt, belijdenis van de zaligmakende leer gedaan, zelfs getrouwd in de kerk. Er is weinig van over. Sommigen kerken zelfs helemaal niet meer.

Ik geloof, dat als je de leer verstaat, deze ziet als een zaligmakende leer, dat je gruwelijk zondigt tegen God, wanneer je de zaligmakende leer verlaat.

GG links

Bericht door GG links »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 17:46
De Rijssenaar schreef:

Er zijn zeer veel personen uit voormalig GGIN buiten verband naar andere kerken gegaan. Zijn geboren en getogen in de GGIN buiten verband. Gedoopt, belijdenis van de zaligmakende leer gedaan, zelfs getrouwd in de kerk. Er is weinig van over. Sommigen kerken zelfs helemaal niet meer.

Ik geloof, dat als je de leer verstaat, deze ziet als een zaligmakende leer, dat je gruwelijk zondigt tegen God, wanneer je de zaligmakende leer verlaat.

Nou breekt me de klomp. De zaligmakende leer ? Je zondigt tegen God door geen gehoor te geven aan Zijn nodiging en niet door de leer te verlaten alhoewel dat samen kan gaan.

Denk je echt dat het God iets uitmaakt of je de zaligmakende leer hebt omarmt ? Als je niet naar Zijn nodiging hebt geluisterd ?

Is de zaligmakende leer alleen nog in de GGiNbv te vinden ?
Laatst gewijzigd door GG links op 10 dec 2025, 18:46, 3 keer totaal gewijzigd.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 17:46
De Rijssenaar schreef:

Dus eigenlijk moet ik ggin buitenverband worden en om bekeerd te worden? Dat hebben we hier niet volgens mij, dus dat wordt niet wat.. we hebben wel De Eskerk, dat is een GGiN kerkje

Dan blijf ik toch liever zitten waar ik zit.. Bij ons hoor je soms nog wel evangelie, dat hoor ik bij jou nooit..
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hoe weet je dat het een zaligmakende leer is, als je het zelf niet geloofd?

Heb11:
1Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.

2Hierdoor immers hebben de ouden een goed getuigenis gekregen.

3Door het geloof zien wij in dat de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God, en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is.

4Door het geloof heeft Abel God een beter offer gebracht dan Kaïn. Daardoor kreeg hij getuigenis dat hij rechtvaardig was; dit heeft God met het oog op zijn gaven getuigd. En door dit geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.

5Door het geloof werd Henoch weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien. En hij werd niet gevonden, omdat God hem weggenomen had. Vóór zijn wegneming kreeg hij namelijk het getuigenis dat hij God behaagde.

6Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.

Romeinen 10:
8Maar wat zegt zij? Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord van het geloof, dat wij prediken:

9Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.

10Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid.

11Want de Schrift zegt: Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

12Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen.

13Want ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zal zalig worden.

14Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt?

15En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat; Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen!

16Maar zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest. Jesaja zegt namelijk: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?

17Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

GG links schreef: Gisteren, 14:39
Hoopvol schreef: Gisteren, 14:22
GG links schreef: Gisteren, 13:27

Het gaat voornamelijk om hoe Geeske met de uitverkiezing om gaat en haar visie op of er iets aangeboden wordt of niet.

Ongemak is niet het goede woord. Ik vind het een verderfelijke en God onterende leer.

Het is typisch hypercalvinisme. Wordt denk ik alleen in de GGiN zo gepredikt en in de rechterflank van de GG.

Deel jij haar mening ?
Heb je eigenlijk wel een idee wat er in de GGiN gepreekt wordt? Luister je weleens een dienst in de GGiN?
Nee ik heb nog nooit een preek van een GGiN dominee gehoord. Ik weet wel wat de theologie is die achter elke preek zit. Daar kan ik mij niet in vinden.
Verder komt Geeske uit de GGiN. Ben jij het niet met haar eens ? Ik probeer even na te gaan of zij voor zichzelf spreekt of dat zij een groep vertegenwoordigd.
Als ik JanRab lees gaan de uitspraken van Geeske ook de de GGiN veel te ver.

Heb jij wel is een preek van ds. Vreugdenhil of ds. Baan gehoord ? Dan kun je toch niet ontkennen dat die anders zijn ?
Je hebt nog nooit een preek gehoord uit de GGiN en je weet wel welke theologie er achter zit? Dat is knap. Het is misschien een idee om rustig, zonder vooroordelen en biddend een aantal preken te beluisteren. Eventueel kan ik er wel wat doorsturen.

En ja, ik ben lid in de GGiN. Maar dat betekent echt niet dat ik het overal mee eens ben. En er zijn soms echt moeilijke, ingewikkelde dingen in dat kerkverband. Maar toch weet ik zeker dat de Heere duidelijk werkt, en zeker de laatste jaren in de GGiN. Er gebeurt heel veel in dat kerkverband.

Intussen weet je al dat Geeske_1991 lid is in de GGiNbv, dat is een ander kerkverband. En Geeske_1991 is verantwoordelijk voor haar eigen woorden en ze is geen vertegenwoordiger van de GGiN, noch van de GGiNbv.

Verder, ds Baan ken ik, daar heb ik best wat preken van geluisterd. Ds Vreugdenhil wat minder. Ik denk dat ik wat dat betreft, best breed luister. En ja er zijn verschillen zat. Maar als de Heere Zelf met Zijn liefde in een preek mee komt dan gaat het echt niet meer om die verschillen. Als je mag weten: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven, dan is die lieve Heere Jezus zo dierbaar. Dan maakt het echt niet meer uit of die dominee toevallig Vreugdenhil, Baan, Roos, Krijgsman, Veldman, Kort, Lohuis, Baars, van Boven of weet ik veel wie heet. Dan is het: ze zagen niemand dan Jezus alleen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. Georg Whitefield.

"Heden bied ik u zaligheid; voor een ieder die de Heere Jezus Christus wil aannemen is de deur der genade niet toegesloten, neen, maar Hij zal u omhelzen met de armen Zijner liefde... O, wendt u tot Hem, wendt u tot Hem in het diepste besef van uw waardeloosheid. Vertel hem hoe vuil gij zijt, hoe verdorven, en zijt niet ongelovig, maar gelooft! Waarom vreest ge dat de Heere Jezus Christus u niet zou willen ontvangen? Uw zonden zijn voor Hem geen belemmering. Niets kan Christus ervan weerhouden u aan te nemen: Hij schept behagen in het zien van arme zondaren die tot Hem komen, Hij heeft vermaak, wanneer zij aan Zijn voeten liggen geknield, pleitende op Zijn beloften; en indien gij aldus tot Christus komt, zal Hij u zekerlijk ontvangen. Houd toch op, Zijn eindeloze liefde te kleineren! Hij wil slechts dit van u, dat ge in Hem gelooft, zodat ge teneinde gered zou worden. Dit, dit is alles wat deze beminnelijke Zaligmaker begeert, namelijk u gelukkig te maken, dat gij uw zonden verlaat. Laat mij u smeken tot Christus te komen. Ik nodig u allen uit tot Hem te gaan, en Hem als uw Heere en Losser te ontvangen... Ik nodig u uit naar Hem te komen, en Hij zal zich verheugen en verheugd zijn. Hij roept u bij monde van Zijn knechten; o, komt tot Hem! Hij arbeidt voor u, want Hij wil dat ge de zonden de rug toekeert, de dienst van Satan opzegt en Hem zoekt. Opent de deur uws harten, opdat de Koning der ere inga!"

Ds. John Flavel in een preek over Openbaring 3 vers 20.
Wie zijn Gods getuigen van al de aanbiedingen van het Evangelie?
Christus’ dienaren door wie Hij de aanbiedingen doet, zijn niet alleen Zijn ambtsdragers voor het
volk, maar ook Zijn getuigen. “Hiertoe ben Ik u verschenen, om u te stellen tot een dienaar en
getuige.” (Hand. 26:16). We zien hier dat predikanten een dubbel ambt hebben: zij moeten Christus
aanbieden en daarna ook een getuigenis afleggen of hun hoorders Christus wel of niet hebben
aangenomen. Zij worden uitdrukkelijk Gods getuigen genoemd (Openbaring 11:6,7). Hun arbeid
getuigt, hun lijden getuigt, hun indringende gebeden getuigen. Zelfs het stof dat zij van hun voeten
afschudden bij degenen die Christus afwijzen zal tegen hen getuigen (Markus 6:11). Elke zucht, elke
druppel zweet en de kleinste druppel bloed wordt opgeschreven in Gods boek als aantekening bij hun
preken en gebeden. Al deze getuigen zullen op de grote dag worden ingebracht tegen allen die
Christus afwijzen en verachten.
Het Evangelie zelf, dat u gepredikt wordt, is een getuige: “Die Mij verwerpt, en Mijn woorden niet
ontvangt, heeft, die hem oordeelt; het woord, dat Ik gesproken heb, dat zal hem oordelen ten laatsten
dage.” (Joh. 12:48). Dit is ook de betekenis van Christus’ woorden: “En dit Evangelie des Koninkrijks
zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.”
(Matth. 24:14).

Ralph Erskine

Zie hieruit hoe schuldig u zich maakt, die de deur nauw maakt en de roeping van het Evangelie belemmert, in werkelijkheid zeggende: Als u niet zulke en zulke eigenschappen hebt, is dit Woord der zaligheid niet voor u; als u die en die kenmerken en kentekenen niet hebt, is het niet voor u; het is alleen voor u op zulke en zulke voorwaarden. Hierdoor maakt u het Evangelie tot geen Evangelie. Het is alsof Christus gekomen is om heiligen, en niet om zondaren zalig te maken. Zij weerspreken het eigenlijke doel van het Evangelie, dat is een Woord van zaligheid te brengen aan allerlei soort van zondaren. "Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden"; voor u, o zondaar is de deur van de zaligheid geopend. Alles wat deze deur nauwer maakt; elke leer, die u hoort, die het evangelieaanbod belemmert of beperkt, en strekt om u te doen veronderstellen, dat er voor u geen plaats, geen toegang is, die mag u verdenken, dat het óf geen evangelieleer is, óf, dat er zoveel wettischheid onder vermengd is, dat u die behoort te schuwen als de duivel; want die zou u ver van Christus en de zaligheid houden.

Ralph Erskine n.a.v. Zach 13v7

Bent u bevreesd dat u geen uitverkorene bent? O! zoek u toch met deze verborgenheid niet te bemoeien, maar overeenkomstig Gods geopenbaarde wil in Zijn Woord, bied ik u Gods Uitverkorene aan, in Dewelke Zijn ziel een welbehagen heeft; en als u met uw hart onmiddellijk gebruik van deze aanbieding maakt, door Hem ook tot uw Uitverkorene te stellen, dan kunt u van uw verkiezing volkomen zeker zijn. Bent u bevreesd dat u de zonde tegen de Heilige Geest hebt begaan? Dan moet ik u zeggen, dat uw vrees daarvan, een zeker bewijs is, dat u die nooit hebt gedaan, en daarom bied ik u ook aan, de Man, Die Gods Metgezel is. En als u gewillig bent om Hem tot uw Zaligmaker aan te nemen, zo zult u in eeuwigheid aan die zonde nimmer schuldig staan.
Bent u vol vijandschap tegen God? Ik bied u Hem aan als een volkomen Zaligmaker, Die al uw vijandschap verbreken kan, als u gewillig bent om Hem dat te laten doen. Bent u een onboetvaardig zondaar, die van alle bekering volkomen ontbloot is? Ik bied u Hem aan als een Vorst en Zaligmaker, Die verhoogd is om te geven bekering en vergeving van zonden. Geeft u uw toestemming? Hebt u Hem reeds eerder aangenomen? Dan bied ik u Hem echter bij vernieuwing aan, opdat u Hem opnieuw mag aannemen en liefelijker omhelzen dan ooit tevoren. Of hebt u tot hiertoe geweigerd om Hem aan te nemen? Ik bied u Hem nochtans aan, opdat u ondanks al de verachting die u aan Hem betoond hebt, Hem nu nog zou aannemen en in het geloof omhelzen. Bent u onmachtig om in Hem te geloven? Hebt u geen kracht om van Zijn aanbieding gebruik te kunnen maken? Wel, dan bied ik u Hem aan als de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, om dit alles krachtdadig in u te werken. Bent u begerig, arme ziel, dat Hij Zijn kracht met dat doel aan u ten koste mag leggen? Wat zal ik zeggen? Bent u onwillig te geloven? Alhoewel dit het voornaamste beletsel en de grootste hinderpaal van alles is, nochtans bied ik u daarentegen aan, de Man Die Gods Metgezel is, als een Zaligmaker, Die zowel kracht als oneindige waardij heeft, opdat Hij “in u werke, beiden het willen en het werken naar Zijn welbehagen”.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dat klinkt als een GG-dominee eens bij ons zei: De ware gelovigen zijn de verdrietigste van alle mensen. Als dat de meetstaf is wordt alles wel heel somber.

Het is goed mogelijk dat die groepsdruk in Rijssen ervaren wordt. Maar of dat een gegronde reden is om zo over de predikanten aldaar te spreken betwijfel ik volop.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Vrouwke schreef: Gisteren, 15:12
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 15:00 En dan zeggen ze ook altijd: ken je dit, ken je dat? Daar gaat heel de tijd de preek om. De vraag: ken je die of deze ervaring?? Honderden malen wordt die vraag gesteld.. nee duizenden malen.. en dan kun je zeggen:
1) Ja ik ken het
2) Nee ik ken het niet
3) Ik weet het niet

Nou en wat als je dan in bakje 1 terecht bent gekomen? Dan kun je zeggen dat je het kent. En wat heb je er dan verder aan? Je mag ook niet je geloof er op bouwen, want dan is het weer zandgrond. Dus je kunt er dan ook weer niks mee.

En wat als je in bakje 2 valt? Ja dan moet je je bekeren.. Maar hoe? Vraag er maar veel om, wordt er dan gezegd. Kom trouw op.. heel trouw. En vergeet de weekdiensten ook vooral niet. Niks geen oproep om tot Jezus te gaan met je verdorvenheid en in Hem te geloven.

En wat als je in bakje drie valt? Dat is helemaal verwarrend want wat moet je dan? Niemand die het precies kan uitleggen. Je krijgt 50 verschillende antwoorden wat het zou kunnen betekenen. Kom je dus ook niet verder mee..

Al met al heel verwarrend met als die bevindingen, ervaringen en gevoelens..
Check, check, dubbelcheck..

Er was bij mij jarenlang maar 1 zo’n punt die echt af durfde te vinken:

Altijd bang dat er bij mij niets van klopt ✅

En niet wetend hoe anders, legde ik de lat bij een gevoelige “schuldvergeving” van God’s kant.

Om daarna vervolgens dáár weer helemaal mee onderuit te gaan..

Wat er ook ervaart in je geloofsleven: op je ervaringen uit het verleden kun je vandaag niet leven.

Ik denk nu dat zulke ervaringen eigenlijk soort bijles momenten zijn, voor mensen die dus extra onderwijs nodig hebben. Dus dat het meer getuigt van ongeloof als van geloof als je het nodig hebt.
Eens. Dat is ook mijn inzicht. Dat soort extra ervaringen zijn er wel. Die zijn voor de onstandvastige gelovigen. Het wordt wel een probleem als die van hun eigen twijfelmoedigheid een maatstaf gaan maken. Maar het wordt nog erger als zulke mensen er een heel systeem van maken.
DDD

Bericht door DDD »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 14:48
Vrouwke schreef: Gisteren, 09:37
Daarbij neemt bij haar (en bij velen in de gezindte) een bewuste en gevoelige verzekering die de HEERE kàn schenken, de plaats in van de rechtvaardiging door het geloof. Die bewuste en gevoelige verzekering noemt ze rechtvaardiging in de vierschaar der conciëntie.

Maar ook iemand die zoiets ervaren heeft, kan op zo’n ervaring nooit bouwen wanneer zijn geloof echt aangevochten wordt. En zal evengoed moeten leren om te leven door het geloof op de beloften en de belovende God. Hoeveel ervaringen je ook op gedaan hebt: het algemene, onvoorwaardelijke en welmenende aanbod van Gods genadige beloften blijft de enige vaste grond waaraan je jezelf kan toevertrouwen.

Zo heb ik het in ieder geval zelf ervaren. De strijd na die verzekering, was nog vele malen zwaarder dan voor die verzekering. En ik moest leren leven door het geloof op de beloften. Ook al wordt die weg ook in mijn kerkelijke omgeving niet duidelijk geleerd. Maar uiteindelijk is het ook de HEERE zelf die ons leert en leid..

Je ziet dat ook terug in de Christenreis. De sleutel waarmee ze uit kasteel Wanhoop ontsnappen is niet hun ervaring. Maar de belofte! En dan waarschijnlijk nog specifiek: wie tot Mij komt, zal Ik geenzins uitwerpen.

Ik wijs even terug naar dit topic:
viewtopic.php?t=15522
(Toen heette ik hier “Groot Blankenstein” ;-)
Ik denk dat je hier wel gelijk in hebt. Want als je iets wil ervaren moet je eerst geloof hebben… Zo werkt ons brein.. Als ik geloof dat ik mijn tentamen haal, dan voel ik me een stuk prettiger als ik het niet geloof. En als een moslim gelooft dat Allah boos op hem is, dan voelt hij zich bang… als een christen gelooft in Jezus voel je je blij. En als je met je zonden zit, voel je je schuldig. En als je dan vrijgesproken wordt door genade die je hoort, dan ben je weer blij en dankbaar.. zo werkt het.. en als je dit alles niet gelooft, voel je het ook niet… Bij ons in Gergem willen ze eerst gevoel en dan geloof.. maar tis juist andersom. Eerst geloof en dan gevoel

Als een dominee in een dure auto rijdt, dan lijkt me dat ook niet echt een aanbeveling. Maar dat geldt heus niet voor iedereen. Ik had ooit een predikant met een oude Toyota. Misschien had zijn vrouw wel een grotere, want anders pasten de kinderen er niet in.
Plaats reactie