De deur niet opendoen bij onverwacht bezoek is, bij gezondheid van lichaam en geest, echt onbehoorlijk gedrag. Maar goed, Nederlanders staan niet bekend om de gastvrijheid, dat is gewoon een feit.merel schreef: ↑Vandaag, 08:06Ik bemerk helemaal niet dat de tweede groep wordt weggezet. Ik ken namelijk diverse mensen van de tweede groep waar niemand van verwacht dat zij dit doen. Door het steeds noemen van die (kleine) groep ontstaat ruis in de discussie die afleidt van waar het over ging. Dat gezonde mensen de deur dichthouden bij onverwacht bezoek en dat ergens volkomen normaal vinden. Ook in dit topic is meerdere malen opgemerkt dat het toch normaal is om te bellen voordat je komt.Eloesje schreef: ↑Vandaag, 00:34 Ik denk dat het goed is als we 2 dingen scheiden.
Je hebt mensen die alles gebruiken om zelf niets te hoeven doen. Die het wel fijn vinden dat ze last hebben van hun grote teen en daardoor niets kunnen betekenen voor anderen, het komt hen wel goed uit.
Maar je hebt ook mensen die juist heel graag voor anderen klaar staan, maar dit echt gewoon niet meer kunnen door omstandigheden. Of omdat ze er zelf aan onderdoor zijn gegaan, of omdat ze lichamelijke/psychische klachten hebben. Zij zoeken naar mogelijkheden om te voldoen aan wat God van hen vraagt. Maar ze lopen tegen muren aan van hun eigen kunnen.
Ik merk dat mensen die in de tweede groep thuishoren al snel worden weggezet bij de mensen uit de eerste groep. Laten wij daar niet over oordelen, je kunt vanaf de buitenkant echt niet altijd zien hoe zwak iemand is.
Mijn persoonlijke ervaring (dat is dus zeker niet de norm) is overigens inderdaad hetzelfde bij mensen die beperkt zijn in hun kunnen: zij worden juist met begrip tegemoet getreden.
Wel vind ik het persoonlijk erg lastig als daar niet duidelijk over wordt gecommuniceerd, of uitermate tegenstrijdig. Je weet dan namelijk niet meer waar je goed aan doet.
Voorbeeld.
Ik heb een volwassen familielid met autisme. Die stel ik altijd van tevoren op de hoogte wanneer ik in NL ben, en omdat zij dat prettig vindt, bel ik altijd ruim van tevoren wanneer ik dan precies langs hoop te komen. Nu kwam het dus voor dat zij de telefoon niet opnam terwijl ik meerdere keren opbelde. Dat kan, en ik ben niet langs ben gegaan, rekening houdend met haar gevoelens hierin. Resultaat was echter dat ik later bij terugkeer in CH haast door de telefoon getrokken werd waarom ik niet langskwam.
Een paar maanden later gebeurde toevallig precies hetzelfde, en, met het oog op het onprettige telefoongesprek eerder, ging ik wél langs - waarop zij extreem boos werd want 'je weet toch dat ik autisme heb'. Dat vond ik extreem onprettig en ben weggegaan.
Rekening houden met elkaar werkt echt twee kanten op wat mij betreft.