Opwekking (Pinksterconferentie)
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Dat heet dus materialisme. Ik zou in onze hele kerkelijke gemeente niemand weten die aan dat plaatje voldoet.
Een bevriend stel zou wel in de buurt komen, als je alleen op de buitenkant afgaat.
Een bevriend stel zou wel in de buurt komen, als je alleen op de buitenkant afgaat.
Excuses ik zag totaal geen link meer met de topictitel. Jij blijkbaar welBertiel schreef: ↑Gisteren, 10:38het vetgedrukt noem ik als voorbeeld. dat is het probleem van de refowereld, als het plaatje er maar goed ziet, hoor je er helemaal bij en is het prima. Kan je onbekeerd het ambt bekleden, alles is in orde.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:00De vetgedrukte zin is meer een frustratie van jou dan een waarheid. Maar inhoudelijk. Bitcoin en andere cryptovaluta, Beleggen enz. horen toch ook bij je eerste zin? Daar mag m.i. ook tegen gewaarschuwd worden.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 09:30 het gaat om rijk worden zonder er wat voor te doen, ja dat lijkt me een prima taak om als dominee te waarschuwen tegen hebzucht, wereldgelijkvormigheid. etc.
De refos zijn ontzettend wereldgelijkvormig, maar we doen nog een rok aan, een stemmige hoed en gedekte kleuren en denken dat het zo dan goed zit.
Het is de primaire taak van een dominee om tegen dit soort volkszonden te waarschuwen. De "oude schrijvers" namen ook nooit een blad voor de mond!
Voor de rest zijn we allemaal ontzettend wereldgelijkvormig. De oproep van Jacobus in hoofdstuk 1 : 27 staat er niet voor niets. Laten we beginnen bij het positieve. Bezoek wezen en weduwen in hun verdrukking dat behoort immers bij de zuivere en onbevlekte godsdienst.
En ja, in ons hart zijn we het allemaal, en ik hoop dat er hardt tegen gewaarschuwd wordt. Inclusief wereldgelijkvormigheid.
Maar het is vaak we roepen maar wat. Ik ben blij met Helma's bijdrage die er wel geweests is en in nuances kan spreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
de discussie gaat alle kanten op inderdaad.
Ik weet niet in hoeverre ik refo ben. Qua uiterlijk niet echt, qua leer ga ik ook niet in de mainstream mee, en heel erg materialistisch kan ik mezelf niet noemen.
Mijn zonden liggen (helaas!) op andere vlakken.
Ik weet niet in hoeverre ik refo ben. Qua uiterlijk niet echt, qua leer ga ik ook niet in de mainstream mee, en heel erg materialistisch kan ik mezelf niet noemen.
Mijn zonden liggen (helaas!) op andere vlakken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Daarom kam ik mijn haren nooit. Want anders wordt je materialist genoemd.Bertiel schreef: ↑Gisteren, 10:41Het perfecte plaatje. Keurig in de kleertjes, haartjes in het gelid, huis prachtig mooi, glimmende bolide, 3 x per jaar op vakantie naar een mooi huis met alles erop en eraan. etc. etc. etc.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 09:43Zo'n zinnetje: "De refos zijn ontzettend gelijkvorming" klopt denk ik wel. Met de kanttekening dat elk mens dit van zichzelf is en ook begenadigde christenen veel van hun oude natuur houden. Maar toch even concreet worden: Wat bedoel je hier precies met wereldgelijkvormigheid? Materialisme? Macht willen hebben? Aanzien willen hebben? Een (bourgondische) levensstijl?Bertiel schreef: ↑Gisteren, 09:30 het gaat om rijk worden zonder er wat voor te doen, ja dat lijkt me een prima taak om als dominee te waarschuwen tegen hebzucht, wereldgelijkvormigheid. etc.
De refos zijn ontzettend wereldgelijkvormig, maar we doen nog een rok aan, een stemmige hoed en gedekte kleuren en denken dat het zo dan goed zit.
Het is de primaire taak van een dominee om tegen dit soort volkszonden te waarschuwen. De "oude schrijvers" namen ook nooit een blad voor de mond!
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 mei 2026, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
pfftt, je weet wat ik bedoel... als er voor een bruiloft enkel al EUR 250 wordt uitgegeven om alle haren mooi in te vlechten, dan rijzen mijn haren ten berge
Wellicht meer dan je denkt.vriend-en-metgezel schreef: ↑Gisteren, 09:21Kan je een predikant kwalijk nemen dat hij niet waarschuwt tegen verschijnselen waarvan lezers op Refoforum zich afvragen wat het eigenlijk inhoudt? Dan heb je het over iets heel specifieks. Hoeveel mensen binnen de reformatorische wereld houden zich hiermee bezig? Of doel je op crypto?ZWP schreef: ↑Gisteren, 08:51https://nl.wikipedia.org/wiki/Ponzifraude Soort piramidespel met beleggingen. Overigens nog nooit gehoord dat dat er mee door kan...?Evangelist schreef: ↑Gisteren, 00:30Ponzischemes??? Wat is dat?DDD schreef: ↑Gisteren, 00:03
Er kan ook veel mee door. Er zijn zelfs dominees in de GG die zwartwerken niet bestrijden. Soms gaat het zelfs zover dat ook andere vormen van oplichting zoals ponzi-schemes in een wel toebereide aarde vallen. Dan ben je toch niet meer in lijn met het heilig Evangelie, kun je rustig wel stellen.
Misschien zegt de naam Orpiton je wat, dat was destijds in handen van oplichter Arie Stok die regelmatig met bijbelteksten strooide om mensen aan boord te krijgen. Rond 22.000 refo's werden verblind door beloftes over 200% rendement; van de 29 miljoen gulden die hij opstreek is 11,9 miljoen gulden nooit gevonden.
DDD noemt dus geen gek voorbeeld.
Wat mooi om te lezen. Ik denk dat dit een heel goede insteek is.
Qua leer niet met de mainstream mee. Dat roept vragen op. Volgens mij ben jij behoorlijk belezen in (nadere)reformatoren en puriteinen. Dat is m.i. de mainstream leer in onze gezindte. Daar neem jij toch geen afstand van?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Waarom? Je zou ook kunnen zeggen dat dat een teken is van de hoogachting van deze goddelijke instelling.
Ik denk dat je moet uitkijken om dingen te veralgemenen. Anderen geven wellicht weer 250 euro uit aan uit eten gaan, of een avond uit.
Het gaat erom, dat je mag genieten van het leven, maar dat je in alles matigheid betracht. Als je ontzettend geniet van mooi haar, en je doet zoiets alléén met een trouwdag, en je kunt dat ook betalen zonder dat je de kerk en goede doelen met minder dan 10 procent van je inkomen per jaar afscheept, is dat dan onmatig? Dat hoeft wat mij betreft, echt niet.
zeker niet, maar ik zou graag willen dat de mainstream (links en rechts) dit zo zouden leren.
-
Groepscirkel
Een materialist is iemand die alles materieel maakt (lees: alles omrekent naar geld). Degene die dus alles bij de ander omrekent naar het aantal euro's is dus een materialist "pure sang".
-
Groepscirkel
De bedoeling van wat je schrijft ontgaat me.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 12:26Een materialist is iemand die alles materieel maakt (lees: alles omrekent naar geld). Degene die dus alles bij de ander omrekent naar het aantal euro's is dus een materialist "pure sang".
Dat Bertiel meer materialist is dan dat hij/zij zelf beseft. Het is niet alleen zelf het juiste doen maar OOK (tegelijk) het niet kijken naar wat anderen doen.Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 12:30De bedoeling van wat je schrijft ontgaat me.Wim Anker schreef: ↑Gisteren, 12:26Een materialist is iemand die alles materieel maakt (lees: alles omrekent naar geld). Degene die dus alles bij de ander omrekent naar het aantal euro's is dus een materialist "pure sang".
Waar het hard vol van is, loopt de mond van over.
Hard…
Ach Wim toch
Ach Wim toch
Dan kun je beter niet bij ons zijn aanstaande vrijdag. Een dochter gaat trouwen en er komen al vroeg volgens mij 3 of 4 kapsters. Ik vindt het ook over de top maar het is hun ding dus ik laat ze maar doen waar ze zin in hebben. Als mannen snappen wij dat toch niet. Ik zorg gewoon dat ik uit de weg ben.