Ik wil juist niet de spanning opheffen (van DDD weet ik dat natuurlijk niet).Valcke schreef: ↑Vandaag, 08:12 ZWP, de spanning tussen Gods eeuwige raad en Zijn werken in de tijd zit in de mens. De mens kan deze dingen niet op één lijn krijgen. Deze spanning zit (met eerbied gezegd) niet in God. Dus: laat Gods eeuwige en onveranderlijke raad staan (die voor ons verborgen is), en laat ook staan Zijn werken in de tijd, zoals die zich aan ons openbaren. Ons godsbeeld aanpassen (richting veranderlijkheid in God) om die spanning op te heffen, is een volstrekt verkeerde en verwerpelijke weg. Dat is ook het punt dat ik maakte richting DDD.
Maar jouw positie geeft Gods eeuwige raad prioriteit boven Zijn historisch handelen. Hiermee haal je ook de spanning weg en leg je meer nadruk op teksten die Zijn onveranderlijkheid benadrukken dan Zijn berouw, toch?
Ik denk dat in de Bijbel die spanning duidelijk zichtbaar is en dat we niet bij voorbaat teksten moeten uitleggen met de gedachte dat de spanning alleen in de mens zit.
Gods onveranderlijkheid ziet Bijbels gezien op Zijn trouw, maar niet op Zijn 'onveranderlijkheid'. Juist in Zijn levende omgang met ons openbaart Hij zich wie Hij werkelijk is.