Dat is het punt niet. Terri stelt dat de lofzang uit meer dan 50.000 kelen klonk. Stel de helft zingt niet mee, dan klopt de bewering niet.
Opwekking (Pinksterconferentie)
-
MGG
Re: Opwekking (Pinksterconferentie)
Precies. En bovendien wat jij hoort is natuurlijk niet het hele verhaal. Het valt in dezelfde categorie als de bijdrage van dominee De Raaf.Terri schreef:Sorry ik vind dit wel zeuren hoor en in de categorie; het is niet goed of het deugd niet.
Bedenk dat met welke maat je een ander meet, je zelf ook gemeten zult worden.
Dat weerhoudt mij i.i.g. om overal altijd wat van te vinden, wat ik niet gewend ben.
Ik heb e.e.a. nageluisterd en er waren absoluut goede overdenkingen.
Maar evangelisch Nederland en reformatorisch Nederland vliegen beide regelmatig uit de bocht, we proberen elkaar daarin te verdragen toch?
Dat is het punt wel degelijk. Zolang er iets negatiefs te melden is over bepaalde stromingen zijn sommigen er als de kippen bij om dat te melden. Het feit blijft dat daar door duizenden tot eer van God gezongen werd.
-
MGG
Dit feit klopt maar onjuiste feiten weerleggen lijkt mij altijd een goede zaak. Christenen horen de waarheid lief te hebben.
Nou vooruit, misschien daar niet allemaal, maar dan compenseert dat weer met degenen die online meegezongen hebben, alleen niet daar op het plein. Tjonge jonge... zelden zulke flauwe reacties meegemaakt.
-
Henk J
Alles hangt af van de plaats van opname en hoeveel zanglustigen daar in de buurt zijn. Maar 800 man in de Bovenkerk in Kampen zal sowieso 'massaler' klinken dan 50000 man in de buitenlucht. En verder is een Psalm begeleiden met een band nooit zo'n succes. Ook in een kerk niet, net zoals dat Opwekkingsliederen het beste klinken bij een goede band en niet met een orgel.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Gisteren, 20:02Ja oke, maar zouden dan 50.000 mensen hetzelfde klinken als 800 mensen in een kerkgebouw?
Tot slot sluit ik maar bij Terri aan.
- Maanenschijn
Ik wil deze bijdrage even naar boven halen.helma schreef:Ik heb voor Schreeuw om Leven op Opwekking gestaan en wat ik er van begrepen heb is dat er een scala van mogelijkheden is om te bezoeken en/of deel nemen.
Voor jong en oud is er veel keus in te bezoeken programma's en lezingen.
En het ene is wat meer charismatischer dan het andere, er is voor elck wat wils.
Volgens mijn dochter gaan er veel jongeren heen vanwege FOMO.
(Ik moest ook even vragen wat dat betekende)
'Fear of missing out'
Als de groep wel gaat en jij bent er niet bij dan mis je wat. En je wordt misschien niet gemist en dat is nog erger.
Van een jongere hoorde ik dat hun groepje naar aanleiding van een lezing bijbelstudie had gedaan omdat ze wat misten in de lezing.
Een stukje diepgang.
Ik denk dat invloed van vrienden meer doet met jongeren dan een bezoek aan Opwekking an sich.
De beelden en filmpjes roepen bij mijn vervreemding op. Ik vraag me wel af: is het vervreemding omdat ik muziek, dans en de entourage niet gewend ben? Ben ik wantrouwend omdat ik de boodschap van de lezingen en intenties van de bezoekers niet vertrouw?
Maar heel eerlijk: is dat ook niet vaak onder ons de gedachte (of hoor je het om je heen in onze kerken): hoort hij/zij wel aan het avondmaal, zou het geloof we echt zijn? We gaan naar de kerk omdat het hoort, anders hebben we gedoe in de familie…
Is dat alles zoveel anders dan onze mening over Opwekking? Ik denk dat we onderschatten hoeveel jongeren zoeken naar zingeving en zich richten op het geloof in de Heere Jezus. Met andere woorden, met andere vormen dan wij gewend zijn. Maar regelmatig hoor ik wel de zaken van zonde en vergeving.
Helma was er. Ik denk dat ze in de laatste zinnen wel een goede analyse maakt: je wilt er bij zijn, omdat een ander ook gaat. En, als ik als vader mag kiezen heb ik mijn kinderen liever bij Opwekking dan in de tent van het jaarlijkse dorpsfeest.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.