Het weer

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1716
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Het weer

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef: Gisteren, 23:42
DDD schreef: Gisteren, 22:25
Wim Anker schreef: Gisteren, 21:01 Wie het nieuws een beetje volgt ziet dat de - variabele - stroomprijzen nu torenhoog zijn blijft ook nog wel paar dagen - en dat de olie- gas- en kolencentrales op vol vermogen draaien.

Stelletje ongelofelijke prutsers. Kijk, dat @DDD onzin uitkraamt is tot daar aan toe maar de hele regering is vergeven van dit soort wappies.
Dat is ook prima toch. Het is belangrijk dat er genoeg stroom is. Wellicht dat dat in de toekomst ook door batterijen kan worden geleverd, maar uiteindelijk zal er misschien altijd een noodstroomvoorziening op gas of waterstof nodig zijn.

Het is perfect dat de stroomprijzen nu hoog zijn. Op die manier wordt de vraag door prijsprikkels gestuurd. Er zijn immers te veel mensen die niet uit zichzelf het goede doen. Die kun je stimuleren door vraag en aanbod. Ik zie niet in wat daar mis mee is.
Dat de stroomprijzen zo nu hoog zijn komt o.a door de airco https://nos.nl/l/2619955 . Verder kunnen mensen met een dynamisch contract financieel wel tegen een stootje.
Eerst maar eens een paar kerncentrales operationeel krijgen voordat we verder opstomen met alles elektrisch maken.
Prijsprikkels voor noodzakelijke levensbehoeften vind ik vrij pervers maar ik ben dan ook geen liberaal.
De kosten die je moet maken per opgewekt vermogen bij kernenergie is groter dan duurzame varianten, zoals zonne- en windenergie.
https://pointer.kro-ncrv.nl/kernenergie ... de-duurste
Ambtenaar
Berichten: 11014
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

Jeremiah schreef: Vandaag, 07:46
De kosten die je moet maken per opgewekt vermogen bij kernenergie is groter dan duurzame varianten, zoals zonne- en windenergie.
https://pointer.kro-ncrv.nl/kernenergie ... de-duurste
Het biedt ook grote voordelen. Hoge energiedichtheid en veel vollasturen. Zeker in een klein land met weinig beschikbare ruimte is dat voordelig. En bedenk dat zonnepanelen nog geen 1000 vollasturen per jaar hebben. Dus bijna 90% van de tijd staan zonnepanelen niks te doen.Voor windturbines is dat ruim 60% van de tijd. Bij kerncentrales is dat heel anders. Die produceren meer dan 90% van de tijd.
Ambtenaar
Berichten: 11014
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 23:47
Dat zou mij verbazen. Er worden weet ik hoeveel thuisbatterijen verkocht. De batterijparken schieten nog net niet als paddestoelen uit de grond.
Dan zul je je gaan verbazen. Steenkool mag niet langer na 2030 en gas is ook niet meer voldoende voor handen tegen die tijd. De gasvoorraden in Nederland zijn onvoldoende.
Kortom: wat mij betreft is dit vooral een crisis van bestuurlijk onvermogen. Ik zal vast dingen niet goed zien, dat hoor ik dan nog graag, maar vooralsnog vind ik dat de overheid gewoon veel duidelijker regie moet nemen.
Het komt doordat men al heel lang niet rationeel kijkt naar een belangrijke voorziening, maar besluiten neemt op basis van ideologie. En dat laatste is te danken aan links.
Marco
Berichten: 3793
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het weer

Bericht door Marco »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:22
DDD schreef: Gisteren, 23:47
Dat zou mij verbazen. Er worden weet ik hoeveel thuisbatterijen verkocht. De batterijparken schieten nog net niet als paddestoelen uit de grond.
Dan zul je je gaan verbazen. Steenkool mag niet langer na 2030 en gas is ook niet meer voldoende voor handen tegen die tijd. De gasvoorraden in Nederland zijn onvoldoende.
Kortom: wat mij betreft is dit vooral een crisis van bestuurlijk onvermogen. Ik zal vast dingen niet goed zien, dat hoor ik dan nog graag, maar vooralsnog vind ik dat de overheid gewoon veel duidelijker regie moet nemen.
Het komt doordat men al heel lang niet rationeel kijkt naar een belangrijke voorziening, maar besluiten neemt op basis van ideologie. En dat laatste is te danken aan links.
Nee, eerder aan rechts. De energiemarkt is grotendeels aan de markt overgelaten. Er is onvoldoende geïnvesteerd in lange-termijn oplossingen, want het huidige bedrijfsleven kijkt niet naar de lange termijn.
Overigens is ook dat niet helemaal onlogisch, want de koers van de overheid is niet helemaal helder geweest de laatste jaren.

Het probleem van thuisbatterijen begrijp ik trouwens niet helemaal: daarmee kan je de piek uit je stroomverbruik halen, waardoor minder capaciteit op het net nodig is. Ik vind het ook kort door de bocht om zonnepanelen en thuisbatterijen als zaken voor de rijken neer te zetten. Het is inderdaad waar dat lang niet iedereen die investering kon/kan doen, maar doordat de zonnepanelen (en batterijen) er zijn is minder capaciteit nodig om voldoende energie op te wekken. De gemiddelde prijs per kWh is er uiteindelijk wel door gezakt.
Ambtenaar
Berichten: 11014
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het weer

Bericht door Ambtenaar »

Marco schreef: Vandaag, 08:56 Nee, eerder aan rechts. De energiemarkt is grotendeels aan de markt overgelaten. Er is onvoldoende geïnvesteerd in lange-termijn oplossingen, want het huidige bedrijfsleven kijkt niet naar de lange termijn.
Nee, aan links. Omdat de focus vooral lag op CO2-vrije productie. Omdat die geen constante aanbod kunnen leveren, heb je uitdagingen t.a.v. de basislast.
Overigens is ook dat niet helemaal onlogisch, want de koers van de overheid is niet helemaal helder geweest de laatste jaren.
Dat ben ik niet met je eens, de focus lag vooral op het vergroten van de hernieuwbare opwekcapaciteit.
Het probleem van thuisbatterijen begrijp ik trouwens niet helemaal: daarmee kan je de piek uit je stroomverbruik halen, waardoor minder capaciteit op het net nodig is.
Niet op dagen met zon. Ik wek vandaag zeker 25 Kwh op, en ik kan dat nooit zelf allemaal gebruiken of in een batterij opslaan. Hetzelfde geldt voor zonneparken en windparken. Blijft nog steeds het probleem van de netcongestie, hetzij in iets mindere mate.
Ik vind het ook kort door de bocht om zonnepanelen en thuisbatterijen als zaken voor de rijken neer te zetten. Het is inderdaad waar dat lang niet iedereen die investering kon/kan doen, maar doordat de zonnepanelen (en batterijen) er zijn is minder capaciteit nodig om voldoende energie op te wekken. De gemiddelde prijs per kWh is er uiteindelijk wel door gezakt.
Wat je zegt is niet waar. De prijs voor elektriciteit is juist gestegen de afgelopen 25 jaar. Niet zozeer door sterke stijging van de productiekosten, maar wel door belastingen en nettarieven. En die zijn nodig om de duurzame productie mogelijk te maken en om het net uit te breiden zodat duurzame productie getransporteerd kan worden. Nu worden eigenaren van zon- en windparken betaald om in tijden van veel zonneschijn of wind hun productie af te schalen of de productie helemaal uit te zetten.
Plaats reactie