Gereformeerde Gemeenten

Arja

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Arja »

Job schreef: 28 jan 2026, 23:24
Eloesje schreef: 28 jan 2026, 15:38
Job schreef: 28 jan 2026, 12:55
Eloesje schreef: 28 jan 2026, 08:24 Wij hebben recent ons hele huis aangepakt. Dit was ook hard nodig. Kostte flink geld en eerlijk gezegd hebben we er lang over getwijfeld. We hebben hier geen blijvende stad. Maar tegelijkertijd mag je wel voor je aardse bezittingen zorgen. Het mag er wel netjes uit zien.
Je kunt vanaf de buitenkant niet zien wat er van binnen leeft dus wees voorzichtig met 'ergens iets van vinden'
En ik betrap mijzelf er ook op, snel een mening hebben over andermans gedrag, dat is een grote valkuil. Ga je er wat dieper over denken is veel gedrag meestal goed te relativeren.
Hey, ik heb het dan ook over eindeloze luxe. Niet over gewoon goed voor je woning zorgen.
Snap ik, maar wanneer is het nog zorgen voor je woning of wordt het doorslaan naar mooi mooier mooist... Bij de één is dat strak gestuct en volgens de laatste modekleuren geverfd. Bij een ander pas als het een riante villa betreft. Ik hoorde laatst dat een ware christen niet in een nieuwe auto kan rijden. Dat zou niet passen bij een sobere levensstijl. Daar geldt hetzelfde voor. De één vind dat bij een auto van 20 000 euro, de ander bij 150 000 of mogelijk helemaal niet. Daarom kun je nooit een ander de maat meten.
Verbindt wat je koopt en aanschaft aan de Heere of juist niet, dat zou denk ik de norm moeten zijn. Ik ben zo vrij om te vermoeden dat er dan toch heel wat afvalt, te beginnen bij allerlei eigendommen van mezelf.

Armoede of rijkdom geef me niet, dat is een Bijbels gebed, maar voedt me met het brood mijns bescheiden deels, even uit mijn hoofd geciteerd.

Voedsel, kleding, onderdak en vervoer voor onderweg, dat zou het uitgangspunt moeten zijn.
Ik snap wat je zegt. Tegelijk voelt dit voor mij te strak, alsof alles wat je aanschaft eerst langs de vraag moet: dient dit de Heere of niet? God heeft zijn gaven niet alleen “tot noodzakelijkheid" gevegeven, maar ook tot "genot en vrolijkheid”. Dat was Calvijn :) Voor mij zit de vraag meer hier: Kan ik wat God meer aan mij/ons geeft dan aan anderen wel echt ontvangen uit Zijn hand. En lukt het me om daar dankbaar blij mee zijn, zonder dat ik het meteen wereldgelijkvormigheid noem? Genieten, zoals Calvijn dat bedoelt, is ontvangen met dankbaarheid... en die houding maakt tegelijk dat je graag wilt delen met anderen. Bijvoorbeeld dat je een kindje fincieeel steunt, of een familie in je kerk. Zodra alles zich moet bewijzen in nuttigheid, wordt genieten verdacht: niet vanwege zonde, maar vanwege gebrek aan functie.

Meer te besteden hebben betekent niet automatisch: alles op maximaal. Je kunt ook tevreden zijn met een auto die niet de duurste is, maar wel de beste scoort bij de crashtests. Of is dat de duurste? Sorry ik draaf door. Maar wat ik zeggen wil: je mag echt wel genieten. Ook als het niet zo nuttig is... alweer een lego-set. Alweer een diamondpainting... Alweer koffie uit de leukste mok uit het keukenkastje
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Arja schreef: Gisteren, 13:36<> Zodra alles zich moet bewijzen in nuttigheid, wordt genieten verdacht: niet vanwege zonde, maar vanwege gebrek aan functie. <>
Mooi betoog(je) en een sterke slotsom! :)
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Zeeuw schreef: Gisteren, 08:25
Eloesje schreef: 28 jan 2026, 08:24 Wij hebben recent ons hele huis aangepakt. Dit was ook hard nodig. Kostte flink geld en eerlijk gezegd hebben we er lang over getwijfeld. We hebben hier geen blijvende stad. Maar tegelijkertijd mag je wel voor je aardse bezittingen zorgen. Het mag er wel netjes uit zien.
Je kunt vanaf de buitenkant niet zien wat er van binnen leeft dus wees voorzichtig met 'ergens iets van vinden'
En ik betrap mijzelf er ook op, snel een mening hebben over andermans gedrag, dat is een grote valkuil. Ga je er wat dieper over denken is veel gedrag meestal goed te relativeren.
Hey, ik heb het dan ook over eindeloze luxe. Niet over gewoon goed voor je woning zorgen.
Snap ik, maar wanneer is het nog zorgen voor je woning of wordt het doorslaan naar mooi mooier mooist... Bij de één is dat strak gestuct en volgens de laatste modekleuren geverfd. Bij een ander pas als het een riante villa betreft.

Ik hoorde laatst dat een ware christen niet in een nieuwe auto kan rijden. Dat zou niet passen bij een sobere levensstijl. Daar geldt hetzelfde voor. De één vind dat bij een auto van 20 000 euro, de ander bij 150 000 of mogelijk helemaal niet. Daarom kun je nooit een ander de maat meten.
En als die christen dan een auto van de werkgever krijgt, mag het dan wel?
Geen idee. Eén van mijn kinderen kwam ermee thuis. Een docent had dit benoemd. Vermoed dat het voor hem niet uitmaakt wie de auto betaald.
Ogg

Bericht door Ogg »

Wanneer zijn de ledenaantallen voor 2026 bekent van de gemeentes?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Eloesje schreef: Gisteren, 13:53

Snap ik, maar wanneer is het nog zorgen voor je woning of wordt het doorslaan naar mooi mooier mooist... Bij de één is dat strak gestuct en volgens de laatste modekleuren geverfd. Bij een ander pas als het een riante villa betreft.

Ik hoorde laatst dat een ware christen niet in een nieuwe auto kan rijden. Dat zou niet passen bij een sobere levensstijl. Daar geldt hetzelfde voor. De één vind dat bij een auto van 20 000 euro, de ander bij 150 000 of mogelijk helemaal niet. Daarom kun je nooit een ander de maat meten.
Geen idee. Eén van mijn kinderen kwam ermee thuis. Een docent had dit benoemd. Vermoed dat het voor hem niet uitmaakt wie de auto betaald.
Ik hoor via mijn kinderen ook wel eens uitspraken van docenten inderdaad. Ik vind dit soort absolute uitspraken altijd wat onnodig. Tenzij het een stelling is om een gesprek op gang te brengen.
CvdW

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef: Gisteren, 16:34
Eloesje schreef: Gisteren, 13:53

Ik hoor via mijn kinderen ook wel eens uitspraken van docenten inderdaad. Ik vind dit soort absolute uitspraken altijd wat onnodig. Tenzij het een stelling is om een gesprek op gang te brengen.
Jonge mensen leren nadenken is belangrijk. Zo'n stelling kan hierbij goed helpen. Gesprek daarna is wel belangrijk, omdat je er meerdere kanten aan zitten.
newton

Bericht door newton »

Ogg schreef: Gisteren, 14:59 Wanneer zijn de ledenaantallen voor 2026 bekent van de gemeentes?
Wacht nog een paar maanden op het verschijnen van het kerkelijk jaarboek. Of als je het heel graag wilt weten, op gergeminfo.nl staan de ledenaantallen bij alle gemeenten. Een behoorlijk aantal gemeenten heeft al cijfers gepubliceerd.
Bobber

Bericht door Bobber »

Ogg schreef: Gisteren, 14:59 Wanneer zijn de ledenaantallen voor 2026 bekent van de gemeentes?
Staan op Gergeminfo. Bij verschillende gemeenten staat 2026 er al bij.

Aan je nickname te zien ben je OGG. Hoe is de ontwikkeling van de ledenaantallen in de OGGiN?
Of is daar echt niets van bekend?
Job

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: Gisteren, 10:45
Job schreef: Gisteren, 09:41
Groepscirkel schreef: Gisteren, 07:32
klaasgijpstra schreef: 28 jan 2026, 23:48 Ach, we weten het altijd van anderen wat die verkeerd uitgeven, maar laten we bij onszelf beginnen.
Hiermee kan je elk gesprek het zwijgen opleggen. Job krijgt direct weerwoorden naar zich toe in de trant van 'niet oordelen' en 'begin bij jezelf'. Waarom? Kriebelt het toch ergens als Job in voorzichtige woorden wat vragen stelt?
Bedankt, ik heb geprobeerd in mijn berichten duidelijk te maken dat dit mij evengoed raakt als wie dan ook.

Maar het is een bekend fenomeen: dat we zondaars zijn stemt iedereen in het algemeen toe. Maar wordt het concreet en gaat het aan onze portemonnee of heilige koeien raken, dan komen de jij-bakken.
Ik vind, wanneer je het voor jezelf concreet maakt, juist wel interessant. Andermans auto als 'heilige koe' bestempelen is wat te makkelijk. Welke keuze maak jij bv qua auto en waarom vind je dat voor jezelf dan al dan niet goed?
Goedenavond Zeeuw,

Ik benoemde heilige koeien eigenlijk in zijn algemeen, niet gespecificeerd naar auto's. We kunnen heel wat heilige koeien hebben, zeker ik. Dat kunnen ook ogenschijnlijk goede zaken zijn, zoals onze godsdienstige activiteiten.

Maar heilige koeien was bij nader inzien inderdaad niet de goede term omdat daar doorgaans auto's onder worden verstaan.

Zelden vind ik iets afgerond" goed" in mijn hoofd. Het blijft onderzoeken wat wel en niet verantwoord is en waar het me brengt. Het grote probleem is dat mijn hart niet goed is. Iets wat het ene jaar nog afhankelijk houdt zou zelfs een ander jaar een groot obstakel in het zielenleven kunnen zijn, maar het probleem zetelt dan altijd in het hart.

Zelf hebben wij geen auto (meer). Dat heeft grotendeels een medische oorzaak. Het vergt enige organisatie, maar het is nu goed te doen zo.
Plaats reactie