Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

BSH schreef: Vandaag, 19:03
DDD schreef: Vandaag, 18:51Wie stelt dat?
Volgens mij Ton van der Schans
Ik vind het niet zo duidelijk dat hij dat stelt, en niet de auteur van het artikel. In ieder geval vind ik als hij dat zou zeggen, wel iets om serieus te nemen. Ik denk overigens nog steeds niet dat het waar is. Ik denk dat vooral cultuurverschillen groter zijn geworden, maar dat de theologische verschillen tussen ds. Den Hengst en dr. Steenblok groter waren dan tussen ds. Kattenberg en ds. Bredeweg.

Aan de andere kant is het voor wat betreft cultuurverschillen ook nog niet zo duidelijk. Dus ik zou benieuwd zijn naar een onderbouwing.
Ogg

Bericht door Ogg »

Bobber schreef: 29 jan 2026, 20:52
Ogg schreef: 29 jan 2026, 14:59 Wanneer zijn de ledenaantallen voor 2026 bekent van de gemeentes?
Staan op Gergeminfo. Bij verschillende gemeenten staat 2026 er al bij.

Aan je nickname te zien ben je OGG. Hoe is de ontwikkeling van de ledenaantallen in de OGGiN?
Of is daar echt niets van bekend?
Nee daar is mij niks over bekend. Ik weet het alleen in mijn eigen gemeente en de buur gemeentes globaal. Bij ons wordt het ook gezegd op de ledenvergadering, maar dit gebeurt geloof ik ook niet in elke Ogg.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Vandaag, 19:25
BSH schreef: Vandaag, 19:03
DDD schreef: Vandaag, 18:51Wie stelt dat?
Volgens mij Ton van der Schans
Ik vind het niet zo duidelijk dat hij dat stelt, en niet de auteur van het artikel. In ieder geval vind ik als hij dat zou zeggen, wel iets om serieus te nemen. Ik denk overigens nog steeds niet dat het waar is. Ik denk dat vooral cultuurverschillen groter zijn geworden, maar dat de theologische verschillen tussen ds. Den Hengst en dr. Steenblok groter waren dan tussen ds. Kattenberg en ds. Bredeweg.

Aan de andere kant is het voor wat betreft cultuurverschillen ook nog niet zo duidelijk. Dus ik zou benieuwd zijn naar een onderbouwing.
Ds. Den Hengst werd meerdere keren beroepen in de gemeente waar ds. Kersten dominees was. Ik vermoed niet dat dit voor Ds. Kattenbed en ds. Bredeweg ook telt.

Zaken bewijzen kan nauwelijks, maar alles lijkt 1 kant op de wijzen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zegt niet zoveel, naar mijn idee. Zeker niet in die tijd. Het was iets minder gepolariseerd. En bovendien was ds. G.H. Kersten een predikant (iets rechts) van het midden.
Plaats reactie