Het wordt wel in één adem genoemd. Maar goed, als Vrouwke dat niet bedoelt, is het goed.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ds. De Wit trouwt ook geen mensen die gescheiden zijn.
De homogeniteit zou ook wel héél ver worden doorgevoerd als er in zulke dingen niet de minste ruimte is om als persoon anders te kiezen.
Al begrijp ik ook dat je als lid van een kerkverband in zekere zin en tot op zekere hoogte overal dezelfde behandeling mag verwachten.
Al begrijp ik ook dat je als lid van een kerkverband in zekere zin en tot op zekere hoogte overal dezelfde behandeling mag verwachten.
Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
toch anders dan wat er gisteren naar buiten kwam
Ik kan het artikel niet lezen. Wat is in het kort de strekking ervan?Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
dat ze blij zijn met iedere aanpassing, maar dat de aanpassing van de GBS absoluut niet het probleem opheft
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
-
JvW
Precies! Maar het probleem lost zichzelf op hoor (net als het tekort aan predikanten), de jeugd trekt uiteindelijk (deels) weg uit de GG. Samen met een deel van hun ouders. En ik snap het heel goed. Het begint meer en meer zichtbaar te worden in de ledenaantallen.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 13:02Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
-
Groepscirkel
Het doet mij goed dat de VO-scholen met een eigen bericht komen. Ze laten op z'n minst blijken dat ze hun verantwoordelijkheid wel zien, in lijn met het de grondprincipes van de Reformatie.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
Je ziet een tendens dat verschillende grotere gemeenten stabiel blijven of dalen in ledenaantallen.JvW schreef: ↑Vandaag, 13:17Precies! Maar het probleem lost zichzelf op hoor (net als het tekort aan predikanten), de jeugd trekt uiteindelijk (deels) weg uit de GG. Samen met een deel van hun ouders. En ik snap het heel goed. Het begint meer en meer zichtbaar te worden in de ledenaantallen.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 13:02Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
Sommige kleinere gemeenten laten echter weer een groei zien (al dan niet door een predikanteffect).
-
JvW
Het punt is dat je niet echt ziet in de ledenaantallen wat er gebeurd. De groei van die kleine gemeenten kan goed zijn door verhuizingen vanuit andere gemeenten of geboorten. Mijn algehele indruk is dat er echt veel jeugd weggaat (al dan niet na belijdenis gedaan te hebben). Dat zie ik in ieder geval in mijn omgeving gebeuren. En veel mensen die allang weg zijn, maar hun lidmaatschap niet opgevraagd hebben.Bobber schreef: ↑Vandaag, 13:22Je ziet een tendens dat verschillende grotere gemeenten stabiel blijven of dalen in ledenaantallen.JvW schreef: ↑Vandaag, 13:17Precies! Maar het probleem lost zichzelf op hoor (net als het tekort aan predikanten), de jeugd trekt uiteindelijk (deels) weg uit de GG. Samen met een deel van hun ouders. En ik snap het heel goed. Het begint meer en meer zichtbaar te worden in de ledenaantallen.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 13:02Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
Sommige kleinere gemeenten laten echter weer een groei zien (al dan niet door een predikanteffect).
Jaco van Westenbrugge
Dank je wel dat je je gedachten zo open deelt. Ik heb je antwoord meerdere keren rustig gelezen. Wat bij mij een beetje blijft hangen, is dat ik iets proef van jezelf klein maken en misschien ook een zekere terughoudendheid. Ik zeg dat voorzichtig, omdat zulke onderwerpen vaak diep persoonlijk zijn.Vrouwke schreef: ↑Vandaag, 11:03Daar ben ik het niet mee eens.
Wat ik denk is maar mijn klein menselijke denken.
En ik weet dat de HEERE die ik heb leren kennen, al vaker heeft laten zien dat Hij meer deed dan wat ik voor mogelijk hield.
Daarom wil ik de hoop niet opgegeven. Want we hebben ten diepste niet met kerkverbanden en mensen maar met de HEERE vandoen.
Voor de HEERE is NIETS te wonderlijk!!
Ik moest daarbij denken aan wat de psychologe Aleid Schilder beschrijft in haar boek Hulpeloos maar schuldig. Zij laat zien hoe geloof en innerlijke beleving soms nauw met elkaar verweven kunnen zijn. Haar bedoeling is volgens mij niet om het geloof weg te zetten, maar om onder woorden te brengen hoe bepaalde geloofsbelevingen voor mensen zowel steunend als zwaar kunnen zijn.
Binnen de gereformeerde traditie, zoals verwoord in de Heidelbergse Catechismus, klinkt sterk door dat de mens zichzelf niet kan redden en volledig afhankelijk is van Gods genade. Voor veel mensen is dat juist een diepe troost. Tegelijk kan het ook een innerlijke worsteling geven wanneer iemand voelt dat hij het goede wil, maar dat niet kan waarmaken. Die spanning kan soms zwaar op het hart drukken.
Geloof kan op verschillende manieren doorwerken in een mensenleven. Het kan een plaats zijn waar je mag schuilen, waar je hoop en rust vindt. Maar het kan ook vragen oproepen rond schuld, tekortschieten en twijfel. Juist die spanning herkennen veel mensen die zijn opgegroeid binnen een bevindelijke geloofstraditie. Dat maakt zulke gesprekken vaak kwetsbaar, maar ook waardevol.
In wat je schrijft, hoor ik ook iets terug van het thema van uitverkiezing. Dat kan enerzijds diepe verwondering geven over Gods genade, maar anderzijds ook onzekerheid of vragen oproepen. Veel gelovigen hebben daar op verschillende momenten in hun leven mee geworsteld. Dat maakt het ook tot een onderwerp waarbij voorzichtigheid en onderling begrip belangrijk zijn.
Toen je dit schreef, moest ik even denken aan de prediking van Frans Mallan. Het zou zomaar kunnen dat wij onder vergelijkbare prediking gevormd zijn. Dat schept ergens ook herkenning, zelfs wanneer accenten of beleving later verschillend kunnen groeien.
Ik schrijf dit niet om te oordelen of om iets vast te zetten, maar vooral om samen te zoeken naar wat geloof voor ons betekent, met respect voor elkaars weg. Zulke gesprekken kunnen helpen om elkaar beter te begrijpen en misschien ook om ruimte te ervaren voor zowel ernst als hoop.
..
Ik denk eerder dat het persbericht gewoon wat eenzijdig was. Ik kon het bericht gisteren nergens meer vinden ook.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 13:02Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
Dat speelt al jaren, al sinds ds. Moerkerken rector werd van de Theologische School. Al dalen vooral de ledenaantallen in gematigde gemeenten, omdat die leden zich niet meer zo welkom voelen.JvW schreef: ↑Vandaag, 13:17Precies! Maar het probleem lost zichzelf op hoor (net als het tekort aan predikanten), de jeugd trekt uiteindelijk (deels) weg uit de GG. Samen met een deel van hun ouders. En ik snap het heel goed. Het begint meer en meer zichtbaar te worden in de ledenaantallen.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 13:02Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
Maar het is wel hoe het werkt, helaas.
-
JvW
https://rd.nl/artikel/1138680DDD schreef: ↑54 minuten geledenIk denk eerder dat het persbericht gewoon wat eenzijdig was. Ik kon het bericht gisteren nergens meer vinden ook.Erskinees schreef: ↑Vandaag, 13:02Er is dus een beslissing genomen op basis van verkeerde veronderstellingen. Een oplossing die geen oplossing is. En de volgende synode is pas over 3 jaar. Ik vind dat echt zonde voor de jeugd en het jeugdwerk.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:04 https://www.rd.nl/artikel/1138796-vo-sc ... nvertaling
Jaco van Westenbrugge
Ik bedoel het persbericht zelf. Dit is daarop gebaseerd.