Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ouderlingen zijn geroepen om namens God te spreken, in sommige situaties. Maar in de meeste gevallen dat je denkt: volgens mij is hij nu zelf aan het woord, is dat ook zo.
Ik werd er wat ongemakkelijk van. Ik bedoel: ik zie best wel wat tegenstrijdigheden en onbegrijpelijkheden, maar het gaat met name om de heel persoonlijke emoties. Dus kritiek is niet oké. Maar hij is ook weer heel erg stellig.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 17:00Bijzonder interview. Ik vond de antwoorden elkaar soms ook tegenspreken.Ogg schreef: ↑Vandaag, 14:13 https://www.rd.nl/artikel/1143670-het-l ... aar-haalde
Interview met ouderling z klaasse
Mooie en opbouwende bijdrage.K de Vries schreef: ↑Vandaag, 14:51 Goedemiddag,
Ik volg deze discussie met verdriet.
Het probleem van deze berichten is dat er enerzijds mensen zijn die ambtelijk nare ervaringen hebben opgelopen, waarvan ik de laatste zal zijn die deze problemen ontken.
Anderzijds leven we in een kerkelijke werkelijkheid waarin elke ervaring met ambtsdragers die ons niet welgevallig is, vaak reden is om kerkelijke leiders en structuren in diskrediet te brengen. Terwijl ik de overtuiging heb, ook uit eigen ervaring, dat een voorbeeld zoals @Vrouwke beschrijft, meer uitzondering dan regel is. We moeten deze voorbeelden daarom ook niet als gemeengoed gaan zien, zoals soms wel de trend lijkt, als ik bijvoorbeeld op Refoweb kijk. En die indruk, die sommigen hier direct of indirect wel wekken, namelijk dat de ervaring van @Vrouwke in elke kerkelijke gemeente gevonden kan worden, is niet de realiteit. En daar moeten we voor waken.
Ik kan dus de woorden van @Refiosi wel volgen. Laten we, ondanks pijn en zorg, met achting blijven spreken over hen die ambtelijk over ons gesteld zijn. Dat gebeurt hierboven helaas niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtsdragers zijn en blijven, ondanks hun roeping mensen met gebreken. Juist in een positie waarin zij staan, is het ontzettend belangrijk dat ze benaderbaar zijn, echt zonder oordeel luisteren en bereid zijn om bevraagd te worden. Ook predikanten zijn mensen die slechts ten dele kennen. Bovendien zijn het sterke schouders die de 'weelde' kunnen dragen.
Soms krijg ik weleens de indruk dat mensen denken dat m.n. predikant vrijwel onfeilbaar is. Juist zo'n houding van gemeenteleden helpt niet om uitwassen te voorkomen.
Kortom, veel gebed voor ambtsdragers en tegelijk een nuchtere houding. Iemand refereerde terecht al aan de gemeenteleden van Berea.
Soms krijg ik weleens de indruk dat mensen denken dat m.n. predikant vrijwel onfeilbaar is. Juist zo'n houding van gemeenteleden helpt niet om uitwassen te voorkomen.
Kortom, veel gebed voor ambtsdragers en tegelijk een nuchtere houding. Iemand refereerde terecht al aan de gemeenteleden van Berea.
Laatst gewijzigd door mvdb op 27 mar 2026, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij is dan ook een man van innerlijke tegenstellingen, zegt de intro. Al kom ik geen tegenstellingen tegen. Ik vind het een mooi interview. Het lijkt goed te laten zien hoe iemand is, met de voor- en nadelen eerlijk benoemd. Ik snap ds. Schreuder wel, maar ik heb ook een voorliefde voor duidelijke communicatie. Je hoeft het immers in alles niet eens te zijn. Sterker nog, de meeste dingen waar mensen zich druk over maken zijn volslagen onbelangrijk in het licht van de eeuwigheid.Zita schreef: ↑Vandaag, 17:10Ik werd er wat ongemakkelijk van. Ik bedoel: ik zie best wel wat tegenstrijdigheden en onbegrijpelijkheden, maar het gaat met name om de heel persoonlijke emoties. Dus kritiek is niet oké. Maar hij is ook weer heel erg stellig.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 17:00Bijzonder interview. Ik vond de antwoorden elkaar soms ook tegenspreken.Ogg schreef: ↑Vandaag, 14:13 https://www.rd.nl/artikel/1143670-het-l ... aar-haalde
Ik snap gezien zijn karakter zijn voorliefde voor ds. Paauwe wel. Gelukkig maar dat de Heere via ds. J.W. Kersten ook een ander accent meegaf. Dat vind ik heel mooi aan het interview.
Ik denk dat er in zijn beleving geen tegenstellingen in het artikel zitten, maar ik snap ook dat iemand anders dat anders kan zien, voor wat betreft het geloofsleven. Maar bekeringsgeschiedenis is niet hetzelfde als de ontwikkelingen in de omgang met de HEERE. Het kan zijn dat je van geen bekering weet, maar wel een vertrouwelijke omgang met God hebt.
Ik verbaas me dan vooral over de voorzichtigheid in het zeggen: misschien zit het ook een beetje in mij. Je zou toch zeggen dat je rond de 80 je eigen eigenzinnigheid wel ontdekt mag hebben. Maar dat is een detail. Het kan natuurlijk zijn dat je daar op je 80e van vindt dat je daar toen je 50 was toch nog niet zo diepgaand inzicht in had.
Ik vind het heel bemoedigend dat de classis Rijssen een eigenwijze man heeft gekozen in zo'n appelschriftencommissie. Ik denk niet dat dat overal zo gaat in kerkelijk Nederland.
-
De Rijssenaar
Daar denk ik natuurlijk anders over. Ze hadden beter mij kunnen aanstellen. Jong, fris en en wijs talent, dat niet in Wim Ankers schoolbanken wil zitten, is een goeie aanwinst voor zo’n vergadercommissie..
-
De Rijssenaar
Je merkt dat jij ook dat beleefd hebt inderdaad. Gelukkig vind ik jouw berichten vaak juist erg fijn om te lezen.. Dus ik vind jouw bijdragen ook steunend!Terri schreef: ↑Vandaag, 16:34 Ik vind Vrouwke en Arja dapper. Ik heb de moed niet (meer) om het te delen. Ik heb nl zelf soortgelijk meegemaakt. Het heeft me beschadigd.
Begreep van een professional dat het in dezelfde rang en orde zit als seksueel misbruik en pesterij.
Het aller ergste vind ik de ontkenning.
-
Groepscirkel
Ik wil dit bericht ten positieve onderstrepen. Het is zó waar, ook dat het onderdeel uit kan maken van het bredere spectrum van misbruik en mishandeling. Het funeste is alleen dat de negatieve voorbeelden langer blijven hangen dan de positieve. Want er zijn ook heel bewogen en liefdevolle ambtsdragers; pastorale en wijze predikanten en warme en medemenselijke ouderlingen en diakenen. Laat onverlet dat er veel pijn wordt geleden door het gedrag van onverstandige en onbehouwen ambtsdragers. Waarbij het erg pijnlijk is als daar geen openheid over mogelijk is, meestal vanwege onbewuste sociale druk of angst door macht.Terri schreef: ↑Vandaag, 16:34 Ik vind Vrouwke en Arja dapper. Ik heb de moed niet (meer) om het te delen. Ik heb nl zelf soortgelijk meegemaakt. Het heeft me beschadigd.
Begreep van een professional dat het in dezelfde rang en orde zit als seksueel misbruik en pesterij.
Sterkte Terri, want het kan heel lang en diep gevoeld worden.
-
K de Vries
Los van alle pijn en verdriet, die ik zelf van dichtbij ook heb meegemaakt, vind ik het wel heel erg kort door de bocht om kerkelijke pijn, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte (waar het in deze discussie om gaat, laten we dat scherp stellen; ik spreek niet over andere pastorale zaken, dan kan dit mogelijk wel het geval zijn), onder dezelfde rang en orde te scharen als seksueel misbruik en pesterij. Ambtsdragers hebben wel zielen voor zich die de eeuwigheid moeten aandoen en het bloed zal eenmaal van hun hand geëist worden. Dat is van geheel andere orde dan bewust seksueel misbruik of bewuste pesterij, al zal de beschadiging misschien hetzelfde voelen.Terri schreef: ↑Vandaag, 16:34 Ik vind Vrouwke en Arja dapper. Ik heb de moed niet (meer) om het te delen. Ik heb nl zelf soortgelijk meegemaakt. Het heeft me beschadigd.
Maar deze beide zaken als daad en probleem aan elkaar gelijkstellen, vind ik toch echt niet een juiste voorstelling van zaken. Ik geloof niet dat je in het pastoraat, als ambtsdrager, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte, anderen bewust pijn aan zou doen. Dat is bij seksueel misbruik of pesterij toch echt wel anders.
Ik vind "het gesprek" tot de mooiste rubrieken van het RD behoren. Het geeft een inkijkje in mensen. Het zijn vaak openhartige interviews.DDD schreef: ↑Vandaag, 17:25Hij is dan ook een man van innerlijke tegenstellingen, zegt de intro. Al kom ik geen tegenstellingen tegen. Ik vind het een mooi interview. Het lijkt goed te laten zien hoe iemand is, met de voor- en nadelen eerlijk benoemd. Ik snap ds. Schreuder wel, maar ik heb ook een voorliefde voor duidelijke communicatie. Je hoeft het immers in alles niet eens te zijn. Sterker nog, de meeste dingen waar mensen zich druk over maken zijn volslagen onbelangrijk in het licht van de eeuwigheid.Zita schreef: ↑Vandaag, 17:10Ik werd er wat ongemakkelijk van. Ik bedoel: ik zie best wel wat tegenstrijdigheden en onbegrijpelijkheden, maar het gaat met name om de heel persoonlijke emoties. Dus kritiek is niet oké. Maar hij is ook weer heel erg stellig.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 17:00Bijzonder interview. Ik vond de antwoorden elkaar soms ook tegenspreken.Ogg schreef: ↑Vandaag, 14:13 https://www.rd.nl/artikel/1143670-het-l ... aar-haalde
Ik snap gezien zijn karakter zijn voorliefde voor ds. Paauwe wel. Gelukkig maar dat de Heere via ds. J.W. Kersten ook een ander accent meegaf. Dat vind ik heel mooi aan het interview.
Ik denk dat er in zijn beleving geen tegenstellingen in het artikel zitten, maar ik snap ook dat iemand anders dat anders kan zien, voor wat betreft het geloofsleven. Maar bekeringsgeschiedenis is niet hetzelfde als de ontwikkelingen in de omgang met de HEERE. Het kan zijn dat je van geen bekering weet, maar wel een vertrouwelijke omgang met God hebt.
Ik verbaas me dan vooral over de voorzichtigheid in het zeggen: misschien zit het ook een beetje in mij. Je zou toch zeggen dat je rond de 80 je eigen eigenzinnigheid wel ontdekt mag hebben. Maar dat is een detail. Het kan natuurlijk zijn dat je daar op je 80e van vindt dat je daar toen je 50 was toch nog niet zo diepgaand inzicht in had.
Ik vind het heel bemoedigend dat de classis Rijssen een eigenwijze man heeft gekozen in zo'n appelschriftencommissie. Ik denk niet dat dat overal zo gaat in kerkelijk Nederland.
Ook deze man is openhartig. Uit het interview blijkt een stevig karakter. Grenst stelligheid soms niet aan starheid? Is er naast eigenwijsheid ook ruimte voor acceptatie van andermans mening? Het zijn zaken die soms verdraaid dicht bij elkaar liggen.
Terecht punt wat je hier maakt.K de Vries schreef: ↑Vandaag, 18:24Los van alle pijn en verdriet, die ik zelf van dichtbij ook heb meegemaakt, vind ik het wel heel erg kort door de bocht om kerkelijke pijn, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte (waar het in deze discussie om gaat, laten we dat scherp stellen; ik spreek niet over andere pastorale zaken, dan kan dit mogelijk wel het geval zijn), onder dezelfde rang en orde te scharen als seksueel misbruik en pesterij. Ambtsdragers hebben wel zielen voor zich die de eeuwigheid moeten aandoen en het bloed zal eenmaal van hun hand geëist worden. Dat is van geheel andere orde dan bewust seksueel misbruik of bewuste pesterij, al zal de beschadiging misschien hetzelfde voelen.Terri schreef: ↑Vandaag, 16:34 Ik vind Vrouwke en Arja dapper. Ik heb de moed niet (meer) om het te delen. Ik heb nl zelf soortgelijk meegemaakt. Het heeft me beschadigd.
Maar deze beide zaken als daad en probleem aan elkaar gelijkstellen, vind ik toch echt niet een juiste voorstelling van zaken. Ik geloof niet dat je in het pastoraat, als ambtsdrager, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte, anderen bewust pijn aan zou doen. Dat is bij seksueel misbruik of pesterij toch echt wel anders.
-
De Rijssenaar
Jij misschien niet. Maar wat als iemand graag over zichzelf praat en eigen bekering hoog wil houden. En als iemand anders dan ook bekeerd wordt de neiging heeft om dit dus onderuit te halen of negatief te zien?? Misschien ben jij niet zo, maar zo kunnen andere mensen wel zijn.K de Vries schreef: ↑Vandaag, 18:24Los van alle pijn en verdriet, die ik zelf van dichtbij ook heb meegemaakt, vind ik het wel heel erg kort door de bocht om kerkelijke pijn, bij zaken rondom het onderwerp bekering en wedergeboorte (waar het in deze discussie om gaat, laten we dat scherp stellen; ik spreek niet over andere pastorale zaken, dan kan dit mogelijk wel het geval zijn), onder dezelfde rang en orde te scharen als seksueel misbruik en pesterij. Ambtsdragers hebben wel zielen voor zich die de eeuwigheid moeten aandoen en het bloed zal eenmaal van hun hand geëist worden. Dat is van geheel andere orde dan bewust seksueel misbruik of bewuste pesterij, al zal de beschadiging misschien hetzelfde voelen.Terri schreef: ↑Vandaag, 16:34 Ik vind Vrouwke en Arja dapper. Ik heb de moed niet (meer) om het te delen. Ik heb nl zelf soortgelijk meegemaakt. Het heeft me beschadigd.
En je zegt “bloed van je handen geëist wordt”. Zou dat juist niet de andere kant op gelden?
- Wat denk je dan van de discipelen die niet wilden dat de kinderen tot Jezus kwamen? Jezus was daar vrij duidelijk over en heeft ze goed bestraft. Zo zijn er nu ook veel mensen die je eerst het pad van de bevinding opsturen en niet naar Jezus.
- Of dat Petrus de de lijdensweg van Jezus wil verhinderen. Hij dacht het beter te weten. Dan zegt Jezus: Ga weg achter Mij, satan! gij zijt Mij een aanstoot; want gij verzint niet de dingen die Gods zijn, maar die der mensen zijn.” Nu zijn er ook velen dominees en ouderlingen die weten hoe God werkt en keuren het af. Misschien op een nette manier, maar wat je vaak hoort van die avondmaals gesprekken is niet positief..
- Of de Schriftgeleerden die de weg tot Jezus verhinderen: Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeeën, gij geveinsden, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen; dewijl gij daarin niet ingaat, noch degenen die ingaan, laat gij ingaan (Mattheüs 23:13)
- Of dat je door alle bevindingen die ze willen horen nieuwe gelovigen laten struiken. Denk aan deze tekst: Maar zo wie één van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert (doet struikelen), het ware hem nutter dat een molensteen aan zijn hals gehangen en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
Ik denk dat die bewuste dominees en ouderlingen deze teksten is moeten lezen.
-
K de Vries
Je mist volledig het punt wat ik maakte.
Ik denk dat het juist belangrijk is om over dit soort dingen te spreken. Maar dit draadje loopt nu wel erg lang door in een topic wat daar niet voor bedoeld is. Misschien wat verplaatsen naar een nieuw topic: Als religie onderdrukt, beschadigt of traumatiseert. Naar de ondertitel van "Mantel van angst" van Inge BosschaTiberius schreef: ↑Vandaag, 16:22Wat mij betreft wel.
Soms inderdaad. Al zijn er ook mensen die iedere dag heel stellig iets anders zeggen.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 18:30Ik vind "het gesprek" tot de mooiste rubrieken van het RD behoren. Het geeft een inkijkje in mensen. Het zijn vaak openhartige interviews.DDD schreef: ↑Vandaag, 17:25Hij is dan ook een man van innerlijke tegenstellingen, zegt de intro. Al kom ik geen tegenstellingen tegen. Ik vind het een mooi interview. Het lijkt goed te laten zien hoe iemand is, met de voor- en nadelen eerlijk benoemd. Ik snap ds. Schreuder wel, maar ik heb ook een voorliefde voor duidelijke communicatie. Je hoeft het immers in alles niet eens te zijn. Sterker nog, de meeste dingen waar mensen zich druk over maken zijn volslagen onbelangrijk in het licht van de eeuwigheid.
Ook deze man is openhartig. Uit het interview blijkt een stevig karakter. Grenst stelligheid soms niet aan starheid? Is er naast eigenwijsheid ook ruimte voor acceptatie van andermans mening? Het zijn zaken die soms verdraaid dicht bij elkaar liggen.