Het weer

merel

Re: Het weer

Bericht door merel »

Van beide ben ik voorstander, maar ik kan het alleen maar op micro niveau overzien. Hoe dit wereldwijd veranderd kan worden weet ik niet.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Eloesje schreef:Nee het gaat niet werken als wij deze regels aan de rest opleggen. Er moet een totale omkeer komen in het denken. Hoe jij nu redeneert is financieel misschien verstandig, maar het vlees wat van Nederlandse koeien komt is ruim voldoende om Nederlanders mee te voeden. Dat is niet duurder. Ik haal mijn vlees bij de vleesboerderij die hun eigen stieren laat slachten. Dat is goedkoper dan de supermarkt hoor! Als iedereen meer gebruik zou maken van dit soort boerderij winkels, heeft de supermarkt geen vleesafdeling van buitenlands vlees meer nodig. Als de slager zijn vlees daarvandaan haalt (en de onze doet echt z'n best om lokaal het vlees te kopen maar dat lukt niet met alles) dan zit er maar 1 schakel tussen de boer en consument.

Verder ben ik het met merel eens. Hoe kunnen we goede rentmeesters zijn als we dit allemaal toestaan en zelfs stimuleren door eraan mee te doen?

Over gif, antibiotica etc: Het heeft de mensheid heel veel goeds gebracht maar volspuiten en dat later dus opeten ook heel veel slechts. Geldt hetzelfde als met pfas. Wordt nog steeds toegestaan om te gebruiken. Zit in moedermelk dus ook in ons allemaal. We lezen het, vinden er wat van maar halen ondertussen een pan vol pfas in huis. Wordt nog steeds verkocht. :quoi
Sommige dingen moet je wel weten en in de buurt hebben, ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet waar ik Nederlands vlees bij een boer kan kopen die ook nog eens betaalbaar is.
Hier in de regio zijn er een paar die zgn betaalbaar eigen vlees verkopen maar 30€ voor een kg riblappen is een rib uit m'n lijf dus koop ik het niet.
Groenten idem dito; 250 gram sperziebonen voor 2,25 €.
Misschien voor tweeverdieners die een riant salaris hebben geen probleem maar ik pas.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Orchidee schreef: Gisteren, 19:08
Eloesje schreef:Nee het gaat niet werken als wij deze regels aan de rest opleggen. Er moet een totale omkeer komen in het denken. Hoe jij nu redeneert is financieel misschien verstandig, maar het vlees wat van Nederlandse koeien komt is ruim voldoende om Nederlanders mee te voeden. Dat is niet duurder. Ik haal mijn vlees bij de vleesboerderij die hun eigen stieren laat slachten. Dat is goedkoper dan de supermarkt hoor! Als iedereen meer gebruik zou maken van dit soort boerderij winkels, heeft de supermarkt geen vleesafdeling van buitenlands vlees meer nodig. Als de slager zijn vlees daarvandaan haalt (en de onze doet echt z'n best om lokaal het vlees te kopen maar dat lukt niet met alles) dan zit er maar 1 schakel tussen de boer en consument.

Verder ben ik het met merel eens. Hoe kunnen we goede rentmeesters zijn als we dit allemaal toestaan en zelfs stimuleren door eraan mee te doen?

Over gif, antibiotica etc: Het heeft de mensheid heel veel goeds gebracht maar volspuiten en dat later dus opeten ook heel veel slechts. Geldt hetzelfde als met pfas. Wordt nog steeds toegestaan om te gebruiken. Zit in moedermelk dus ook in ons allemaal. We lezen het, vinden er wat van maar halen ondertussen een pan vol pfas in huis. Wordt nog steeds verkocht. :quoi
Sommige dingen moet je wel weten en in de buurt hebben, ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet waar ik Nederlands vlees bij een boer kan kopen die ook nog eens betaalbaar is.
Hier in de regio zijn er een paar die zgn betaalbaar eigen vlees verkopen maar 30€ voor een kg riblappen is een rib uit m'n lijf dus koop ik het niet.
Groenten idem dito; 250 gram sperziebonen voor 2,25 €.
Misschien voor tweeverdieners die een riant salaris hebben geen probleem maar ik pas.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Me too. Die bio vakken heb ik al geen jaren meer bekeken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Het nadeel van biologische landbouw is dat je 25% meer oppervlakte nodig hebt voor dezelfde oogst.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 19:52 Het nadeel van biologische landbouw is dat je 25% meer oppervlakte nodig hebt voor dezelfde oogst.
Dat is denk nog optimistisch. In NL, afhankelijk van het gewas 30 tot 50 procent meer grond nodig. Kijken we naar de milieuwinst dan is hrt relevant of we tellen per hectare of per kg opbrengst.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Dat het een marketing verhaal is geloof ik niet want ik spreek de boerin nml zelf als ik daar m'n vlees haal. Zij zetten hun eigen stieren op transport naar het slachthuis en krijgen het vlees in kratten terug. De boer maakt er dan diepgevroren porties van die je kunt kopen.

Ik heb de prijzen nu niet bij de hand, ze staan nml niet op internet en ik heb op dit moment alleen kippedij in de vriezer (verkopen ze van naastgelegen kippenhouder). Das 12 euro per kilo, bij onze supermarkt is dat 12,50 per kilo.

Kom er langs als ik naar mijn werk ga, dus hoef er niet speciaal voor te rijden.
Onze slager doet z'n best om via dit soort boerderijen hun vlees te halen, zoals ik al eerder zei lukt dat niet met alles, maar wat wel lukt is de moeite waard.

En over antibiotica en gif, inderdaad is het in Nederland goed geregeld maar de spullen die we importen uit landen waar het niet zo nauw genomen wordt skip ik liever.

Biologisch is duurder, klopt. Vooral fruit en groenten. Dat is helaas ook boven mijn budget.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Wim Anker schreef:
Met een totale ommekeer in het dingen ben ik het wel mee eens. En hoe doen we dat?
Het begint met bewustwording. En ik hoop dat het zich als een olievlek uitbreid. Maar ik ben bang dat heel veel mensen alleen maar naar het heden kijken. Als zij het maar goed hebben, hun kindskinderen zoeken het maar uit....
Ze werken er tenslotte hard voor en 'we hebben al zo weinig, het leven is al zo duur'
Maar goed rentmeesterschap hoeft echt niet te betekenen dat je duurder uit bent.

Heel simpel op kleine schaal: overdaad schaadt. Gooi geen eten weg, koop eens een to good to go. En inderdaad zijn er van die boerderij winkels die de prijzen juist opdrijven, dat is jammer. Ik hoop daarom ook dat de boeren meer willen investeren in lokaal ondernemen voor een nette prijs.

Maar op grote schaal zou ik ook niet weten hoe je dit kunt veranderen.
Plaats reactie