Nee, ik heet/ben niet BertielRefiosi schreef: ↑Vandaag, 12:16 Heet jij Bertiel? Wat is dat toch, met elkaar bijspringen? Als vliegen op stroop op een niet welgevallige mening.
En het is heel apart. Als DIA zegt dat je helemaal bekeerd bent of niet bekeerd, dan gaat het ineens niet over de rechtvaardigmaking. En hier zou het dan weer wel over de rechtvaardigmaking gaan.
Maar voor de duidelijkheid. Naar Gods Woord geloof ik in de gemeenschap der heiligen. Gods geoefende volk kan helpen om de weg onderscheidenlijker uit te leggen, net zoals Aguila en Priscilla dat deden. Als God je in een gemeente heeft geplaatst en iemand kan je meenemen naar een kind van God, als pasbeginnende christen, dan is het toch vreemd om daar op deze wijze op te reageren? Het zou geen tegenstelling mogen zijn die er nu van gemaakt wordt. Ze kunnen je onderwijzen, je kunt van ze leren en je kunt met hen gemeenschap oefenen. Allemaal zeer waardevolle zaken voor Gods kerk hier op aarde. En ja, ook over de rechtvaardigmaking kunnen ze spreken. En zeker moet dat altijd getoetst worden aan Gods Woord. Maar ik zie geen enkele reden om dat aan de kant te schuiven door er op te wijzen dat je alleen met God te maken wil hebben.
-DIA- biedt adressen aan waar De Rijssenaar kan horen hoe een zondaar wordt bekeerd. De Rijssenaar reageert daarop door te zeggen dat je daarvoor niet bij mensen maar bij Jezus moet zijn. Ten diepste is dat waar.
Je geeft aan dat dat onbijbels is omdat de gemeenschap der heiligen een wezenlijk onderdeel is. Vervolgens reageert Bertiel daar op dat dat geen onderdeel in de rechtvaardigmaking is. Jij verwijt hem reacties niet te onderbouwen en daarop reageer ik richting jou omdat jij ook niet onderbouwd hebt waarom de mening van De Rijssenaar dat je voor bekering bij Jezus moet zijn en niet bij mensen, onbijbels is.
Ik geloof zeker ook in de gemeenschap der heiligen. We kunnen veel leren van hen die al langer de Heere liefhebben en dienen en die - vaak door strijd heen - zeer geoefend en gevormd zijn. In deze context vind ik dit geloofsartikel echter wel een lastige omdat ik - en gezien de aanleiding van deze discussie over een vraag op refoweb sta ik daarin niet alleen - vaak een veroordeling proef van een ieder wiens overtuiging of bekeringsweg niet precies past in ons beeld/systeem. Ik mis de overtuiging dat de Heere uit alle talen, tongen, natiën, culturen enz. enz. Zijn Kerk vergadert en dat er binnen die gemeenschap der heiligen een enorme veelkleurigheid is. Dat mag ons terughoudend maken. We kennen slechts ten dele.