Gereformeerde Gemeenten

JvW

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

DDD schreef: Vandaag, 17:22
Konijntje schreef: Vandaag, 15:10
JvW schreef: Gisteren, 22:03
Gergemlid schreef: Gisteren, 21:53

Mag een dominee nog dominee zijn? En gewoon iets zeggen vanaf de kansel? Of hebben wij Nederlanders ons de laatste jaren suf gestudeerd aan managers / en hoog opgeleiden die nu een dominee voorschrijven hoe en wat hij moet preken, als het voor ons maar aangenaam is? Mensen kunnen de moeilijkste dingen leren, kinderen de moeilijkste spellen feilloos spelen? En de Statenvertaling lezen? Oeps dat is ineens zo ingewikkeld. Volgens mij staat of valt alles met of je je er wel of niet in wilt verdiepen wat er daadwerkelijk staat!! Ik kan me niet voorstellen dat het vanuit God is dat we elke keer de Bijbel moeten gaan zitten aanpassen en eenvoudiger maken met onze eigen sausjes. En juist daarom ontstaan de ruzies, omdat we niet meer gewoon kunnen accepteren dat we voor de Ger Gem gekozen hebben en dus dan ook daarna luisteren en leven. Is het je soort niet, zoek dan een plek ergens anders, dat is beter dan al die ruzies. Want uiteindelijk doet een predikant het altijd weer verkeerd.
Je laatste opmerking kwetst mij nogal. Is het je soort niet….. Je hebt geen oog voor verschuivingen die gaande zijn! Ik heb niet voor deze GerGem gekozen, de GerGem die ik gekozen heb is veranderd. En ik zelf ook. Het zit (bij mij) aan beide kanten.
Is dat zo? Is de Gereformeerde Gemeenten echt veranderd? Kun je dat concreet onderbouwen?

Ik betwijfel dat. Zoek eens wat overleden predikanten uit de GG. Dezelfde bandbreedte zie je nog steeds terug. Hooguit komt de standenleer meer ter sprake.

Verder loopt de GG in ontwikkelingen altijd iets achter. Dat volgt vaak iets later.
Dat is deels waar. De GG zijn wel wat minder breed geworden ter linkerzijde, denk ik. Dan heb ik het over de verbondsleer. In de levensopenbaring zijn de GG denk ik wel iets breder geworden in de laatste 50 jaar. Vooral ter linkerzijde. En ter rechterzijde zijn de heilservaringsformuleringen uitgebreid in een steeds verder uitgewerkt stappenplan om zalig te worden. Wat ook wel de feestdagentheologie wordt genoemd, maar dat ervaren de aanhangers als een negatieve term.

Maar JvW heeft het over plaatselijke gemeenten. Die kunnen wel degelijk duidelijk veranderen in 50 jaar. Neem bijvoorbeeld Gouda, waar het overgrote deel van de oorspronkelijke leden inmiddels is gevlucht naar de PKN.
Ik heb het zowel over de plaatselijke gemeenten (en dan bedoel ik niet gelijk mijn plaatselijke gemeente) en het kerkverband zelf.
Ledenaantallen zeggen niet zoveel meer, er kan een behoorlijk verloop zijn zonder dat dit in de getallen naar voren komt. Het resultaat is echter dat een gemeente wel veranderd. Als dat bij een deel van de gemeenten zo is, dan heeft dat per saldo effect op het hele kerkverband.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bobber

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bobber »

JvW schreef: 58 minuten geleden
DDD schreef: Vandaag, 17:22
Konijntje schreef: Vandaag, 15:10
JvW schreef: Gisteren, 22:03

Je laatste opmerking kwetst mij nogal. Is het je soort niet….. Je hebt geen oog voor verschuivingen die gaande zijn! Ik heb niet voor deze GerGem gekozen, de GerGem die ik gekozen heb is veranderd. En ik zelf ook. Het zit (bij mij) aan beide kanten.
Is dat zo? Is de Gereformeerde Gemeenten echt veranderd? Kun je dat concreet onderbouwen?

Ik betwijfel dat. Zoek eens wat overleden predikanten uit de GG. Dezelfde bandbreedte zie je nog steeds terug. Hooguit komt de standenleer meer ter sprake.

Verder loopt de GG in ontwikkelingen altijd iets achter. Dat volgt vaak iets later.
Dat is deels waar. De GG zijn wel wat minder breed geworden ter linkerzijde, denk ik. Dan heb ik het over de verbondsleer. In de levensopenbaring zijn de GG denk ik wel iets breder geworden in de laatste 50 jaar. Vooral ter linkerzijde. En ter rechterzijde zijn de heilservaringsformuleringen uitgebreid in een steeds verder uitgewerkt stappenplan om zalig te worden. Wat ook wel de feestdagentheologie wordt genoemd, maar dat ervaren de aanhangers als een negatieve term.

Maar JvW heeft het over plaatselijke gemeenten. Die kunnen wel degelijk duidelijk veranderen in 50 jaar. Neem bijvoorbeeld Gouda, waar het overgrote deel van de oorspronkelijke leden inmiddels is gevlucht naar de PKN.
Ik heb het zowel over de plaatselijke gemeenten (en dan bedoel ik niet gelijk mijn plaatselijke gemeente) en het kerkverband zelf.
Ledenaantallen zeggen niet zoveel meer, er kan een behoorlijk verloop zijn zonder dat dit in de getallen naar voren komt. Het resultaat is echter dat een gemeente wel veranderd. Als dat bij een deel van de gemeenten zo is, dan heeft dat per saldo effect op het hele kerkverband.
Als er een behoorlijk verloop is dan komt dat vroeg (na 1 jaar) of laat (trend) toch in de ledenaantallen naar voren. Ik neem aan dat mensen die niet naar kerk komen toch wel een pastoraal telefoontje krijgen.
Of zijn er in de GG ook veel papieren leden?
Plaats reactie