Maar is de doop iets waarop je pleiten mag ? Erfgenamen betekend ook dat je recht ergens op hebt mits....... Ik begeef me nu op glad ijs realiseer ik me.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 20:03Dat er onder de gedoopte kinderen uitverkoren mensen zitten maar dat de uitverkiezing geen voorwaarde voor dopen is.GG links schreef: ↑Vandaag, 19:39Dat is het verschil tussende beide flanken van de GG. Wat is jouw visie dan Pierre ?pierre27 schreef: ↑Vandaag, 19:25Tja, zo heb ik ook mijn verbazing bij jouw uitleg van uitverkiezing in de relatie tot alle gedoopten.DDD schreef: ↑Vandaag, 18:56 GG-links vatte het standpunt van ds. Verschuure samen, denk ik. Want hijzelf is wat meer gereformeerd.
Nou, dat hangt wat mij betreft heel nauw samen. De uitverkiezing tot zaligheid zou je kunnen zien als het wezen van het verbond. Maar ook alle gedoopten zijn in zekere zin uitverkoren. Zij horen bij Gods verbond en maken deel uit van zijn huisgezin, in ieder geval in uitwendige zin.
Ik snap dat hierover verschillende gedachten zijn, maar dat er iemand uit de GG is die zich afvraagt wat doop, verbond en verkiezing met elkaar te maken hebben, verbaast me nogal. Dat is al ongeveer 100 jaar een discussiepunt in de gereformeerde gezindte. Er zijn hele kerken om ontstaan.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Natuurlijk mag je erop pleiten maar dat wil niet zeggen dat je dan in bezit van de erfenis komt.GG links schreef: ↑Vandaag, 20:21Maar is de doop iets waarop je pleiten mag ? Erfgenamen betekend ook dat je recht ergens op hebt mits....... Ik begeef me nu op glad ijs realiseer ik me.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zo natuurlijk is dat binnen de GG niet meer. Althans bij een groeiend aantal dominees. En als je dan in een gemeente zit die denktpierre27 schreef: ↑Vandaag, 20:23Natuurlijk mag je erop pleiten maar dat wil niet zeggen dat je dan in bezit van de erfenis komt.
: de dominee zegt het dus het is vwaar dan is dat funest.