Gereformeerde Gemeenten

KDD
Berichten: 2656
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

DDD schreef: 23 jun 2026, 22:22 Waarom zou het een probleem zijn als een GG-predikant homo is? Zolang hij afziet van seksualiteit is dat toch geen enkel punt in ieder geval in de meeste gemeenten?
Een homo net zoals een gescheiden man horen geen dominee te zijn.
DDD
Berichten: 35626
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

KDD schreef: 23 jun 2026, 22:25
DDD schreef: 23 jun 2026, 22:22 Waarom zou het een probleem zijn als een GG-predikant homo is? Zolang hij afziet van seksualiteit is dat toch geen enkel punt in ieder geval in de meeste gemeenten?
Een homo net zoals een gescheiden man horen geen dominee te zijn.
Waarom niet? Dat heb ik nou nog nooit gehoord. Waarom zou je als homo geen ambtsdrager kunnen zijn? Ik wist überhaupt niet dat zulke gedachten in de GG voorkomen, maar zo leer je nog eens wat.
KDD
Berichten: 2656
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

doe niet zo raar
DDD
Berichten: 35626
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat kan ik beter tegen jou zeggen. Je neemt een stevig standpunt in. Een kleine onderbouwing zou toch wel passend zijn.

Ik lees al 40 jaar de Saambinder en het RD en de Daniel, en nooit heeft er iets in deze bladen gestaan wat je zelfs maar zou kunnen interpreteren als een aanzet tot jouw gedachtengang.
Evangelist
Berichten: 1150
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Evangelist »

KDD schreef: 23 jun 2026, 22:28doe niet zo raar
Dat is niet een heel sterke verdediging.
Ik kan me je stelling rond een gescheiden man nog voorstellen. Maar van een celibatair levende homo niet. Waarom stel je dat?
Hartelijke groet,
Evangelist
windorgel
Berichten: 1456
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

KDD schreef:doe niet zo raar
Waarom zou een man met andere geaardheid geen ambtsdrager mogen en kunnen zijn als hij celibatair leeft?
Ik weet in ieder geval van één GG waar zo iemand ouderling is en deze mag zich gerespecteerd weten.
DDD
Berichten: 35626
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik kan mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat zoiets bij ons in de gemeente een probleem zou zijn, althans als zo iemand dan de leeropvatting wel zijn niet doen deelt.

Ik denk juist dat veel GG heel blij zouden zijn: inclusief, voorbeeld voor jongeren, zonder dat er een discussie is over de leer. Ik waardeer dat verder niet negatief, maar daarom verbaast me de reactie van KDD ook wel echt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9225
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bert Mulder »

deleted
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 23 jun 2026, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9225
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bert Mulder »

KDD schreef: 23 jun 2026, 22:25
Een homo net zoals een gescheiden man horen geen dominee te zijn.
Dat oordeelde de synode van de NRC, tot het geval Dr. Beeke, toch anders over.

En ook de GG:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 52818b201d
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 23 jun 2026, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9225
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bert Mulder »

deleted
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9225
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bert Mulder »

deleted
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 23 jun 2026, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
KDD
Berichten: 2656
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Bert Mulder schreef: 23 jun 2026, 23:06
KDD schreef: 23 jun 2026, 22:25
Een homo net zoals een gescheiden man horen geen dominee te zijn.
Dat oordeelde de synode van de NRC, tot het geval Dr. Beeke, toch anders over.

En ook de GG:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 52818b201d
Er zullen er wel meer zijn die anders oordelen
DDD
Berichten: 35626
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat doet er niet toe. Waar het hier om gaat, is dat jij niet zomaar wat moet roepen, maar je standpunt zou moeten onderbouwen. Dat is althans het hele idee van een gesprek op een forum.
KDD
Berichten: 2656
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Evangelist schreef: 23 jun 2026, 22:54
KDD schreef: 23 jun 2026, 22:28doe niet zo raar
Dat is niet een heel sterke verdediging.
Ik kan me je stelling rond een gescheiden man nog voorstellen. Maar van een celibatair levende homo niet. Waarom stel je dat?
Omdat deze zaken het ambt in diskrediet brengen. En het is onbijbels. Lees 1 Timotheus 3 en Titus 1.
GGotK
Berichten: 2391
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

DDD schreef: 23 jun 2026, 22:22 Waarom zou het een probleem zijn als een GG-predikant homo is? Zolang hij afziet van seksualiteit is dat toch geen enkel punt in ieder geval in de meeste gemeenten?
Het is logischerwijs alleen geen probleem binnen de GG zolang hij afziet van seksualiteit + het niet openbaar maken van zijn geaardheid (zie ook de moeilijkheden betreffende ds D Burggraaf van de HHK die het wel openbaar maakte).
Plaats reactie