De kerk van alle tijden:
https://www.youtube.com/watch?v=312FPr23owg
Die tekst vind ik zo mooi..
Welke muziek beluister je nu?
- Maanenschijn
Re: Welke muziek beluister je nu?
Staat hier ook aan. Regelmatig zet ik die van 4 jaar geleden nog aan, heerlijk bij een dag thuis werken.Herman schreef:Arjan Versluis die over de 150 psalmen improviseert vandaag in Gorinchem.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Psalmen van Arie Maasland.Heel erg mooi, zowel de berijmingen als de sobere en toch eigentijdse uitvoering.
Zo nu en dan komt er ook iets Engelstaligs van hem langs, maar die skip ik. Op één of andere manier irriteert zijn uitspraak mij heel erg.
Zo nu en dan komt er ook iets Engelstaligs van hem langs, maar die skip ik. Op één of andere manier irriteert zijn uitspraak mij heel erg.
Inderdaad, het meebrullen (ik bedoel niet huilen), al dan niet met bovenstem, met "'t godd'loze volk wordt haast tot as, t zal voor Uw oog vergaan als was, dat smelt voor gloênde kolen" en: "daar zijn de werkers van het kwaad gevallen in een jammerstaat, waarin ze hulpeloos sterven", ook bijna in hardcorevolume, is aangrijpend. Dat maakt dat ik soms mijn bedenkingen heb bij allerlei zangavonden waar mensen de longen uit het lijf zingen.Maanenschijn schreef: ↑06 feb 2026, 15:21Ik vind de tekst een aangrijpende werkelijkheid. Vooral in publiek wat losgaat op hardcore. Maar niet minder in een kerk waar velen de weg weten, maar niet binnengaan.
Voor de één moet het ergste nog komen. Voor de ander is het: daar zal geen dood meer zijn. Of wenen en knersen van tanden.
Wat is daar mis mee? Dat is toch precies de vreugde van de psalmist? En dat hebben de componisten van de Geneefse melodieën ook heel erg mooi in de melodie weergegeven.
Natuurlijk hoef je niet perse hard te zingen, en van brullen houd ik ook niet zo. Maar dit is wel een psalm vol vreugde en opluchting en in vast geloofsvertrouwen. Dat mag dan ook zo worden uitgevoerd.
Natuurlijk hoef je niet perse hard te zingen, en van brullen houd ik ook niet zo. Maar dit is wel een psalm vol vreugde en opluchting en in vast geloofsvertrouwen. Dat mag dan ook zo worden uitgevoerd.
Eens met DDD. We pretenderen de hele Bijbel te willen laten spreken, maar hebben erg veel moeite met de kanten die onze reformatorische cultuur minder liggen.
Er zijn toch heel aangrijpende strofes die verdienen alleen met grote ernst en ingetogenheid gezongen te worden? Bij "heerlijk zingen" moet je jezelf altijd de vraag stellen: wat vind ik er zo heerlijk aan?DDD schreef: ↑Vandaag, 15:35 Wat is daar mis mee? Dat is toch precies de vreugde van de psalmist? En dat hebben de componisten van de Geneefse melodieën ook heel erg mooi in de melodie weergegeven.
De film 1492 was gemiddeld, de muziek was en is wat mij betreft ijzersterk:
www.youtube.com/watch?v=aCynyt9z8CQ
Mee eens. Maar als je dan toch Vangelis luistert dan is Chariots of Fire nog meer topmuziek en de film is daar ook ijzersterk.Konijntje schreef: ↑Vandaag, 17:57 De film 1492 was gemiddeld, de muziek was en is wat mij betreft ijzersterk:
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wie heeft het over heerlijk zingen?Job schreef: ↑Vandaag, 16:52Er zijn toch heel aangrijpende strofes die verdienen alleen met grote ernst en ingetogenheid gezongen te worden? Bij "heerlijk zingen" moet je jezelf altijd de vraag stellen: wat vind ik er zo heerlijk aan?DDD schreef: ↑Vandaag, 15:35 Wat is daar mis mee? Dat is toch precies de vreugde van de psalmist? En dat hebben de componisten van de Geneefse melodieën ook heel erg mooi in de melodie weergegeven.
Het zijn wat mij betreft, duidelijk triomfantelijke strofes. Die moet je dus ook zo zingen. Maar goed, enige ingetogenheid vanwege het lot van de boeven is niet perse verkeerd. Al geloof ik niet dat dat zo in de tempel ook geklonken heeft.