Welke muziek beluister je nu?

Vrouwke

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Vrouwke »

De kerk van alle tijden:

https://www.youtube.com/watch?v=312FPr23owg

Die tekst vind ik zo mooi..
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Arjan Versluis die over de 150 psalmen improviseert vandaag in Gorinchem.
Staat hier ook aan. Regelmatig zet ik die van 4 jaar geleden nog aan, heerlijk bij een dag thuis werken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Psalmen van Arie Maasland.Heel erg mooi, zowel de berijmingen als de sobere en toch eigentijdse uitvoering.

Zo nu en dan komt er ook iets Engelstaligs van hem langs, maar die skip ik. Op één of andere manier irriteert zijn uitspraak mij heel erg.
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 06 feb 2026, 15:21
Terri schreef:
Ambtenaar schreef: 06 feb 2026, 13:39 Naar aanleiding van een ander topic luister ik een nummer van Sefa, Het ergste moet nog komen. Het is mijn muziek niet. Wat een herrie.
Ik vind de tekst bevreemdend. Ik heb niet geluisterd, enkel de tekst bekeken.
Ik vind de tekst een aangrijpende werkelijkheid. Vooral in publiek wat losgaat op hardcore. Maar niet minder in een kerk waar velen de weg weten, maar niet binnengaan.

Voor de één moet het ergste nog komen. Voor de ander is het: daar zal geen dood meer zijn. Of wenen en knersen van tanden.
Inderdaad, het meebrullen (ik bedoel niet huilen), al dan niet met bovenstem, met "'t godd'loze volk wordt haast tot as, t zal voor Uw oog vergaan als was, dat smelt voor gloênde kolen" en: "daar zijn de werkers van het kwaad gevallen in een jammerstaat, waarin ze hulpeloos sterven", ook bijna in hardcorevolume, is aangrijpend. Dat maakt dat ik soms mijn bedenkingen heb bij allerlei zangavonden waar mensen de longen uit het lijf zingen.
DDD

Bericht door DDD »

Wat is daar mis mee? Dat is toch precies de vreugde van de psalmist? En dat hebben de componisten van de Geneefse melodieën ook heel erg mooi in de melodie weergegeven.

Natuurlijk hoef je niet perse hard te zingen, en van brullen houd ik ook niet zo. Maar dit is wel een psalm vol vreugde en opluchting en in vast geloofsvertrouwen. Dat mag dan ook zo worden uitgevoerd.
Philip

Bericht door Philip »

Eens met DDD. We pretenderen de hele Bijbel te willen laten spreken, maar hebben erg veel moeite met de kanten die onze reformatorische cultuur minder liggen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: Vandaag, 15:35 Wat is daar mis mee? Dat is toch precies de vreugde van de psalmist? En dat hebben de componisten van de Geneefse melodieën ook heel erg mooi in de melodie weergegeven.

Natuurlijk hoef je niet perse hard te zingen, en van brullen houd ik ook niet zo. Maar dit is wel een psalm vol vreugde en opluchting en in vast geloofsvertrouwen. Dat mag dan ook zo worden uitgevoerd.
Er zijn toch heel aangrijpende strofes die verdienen alleen met grote ernst en ingetogenheid gezongen te worden? Bij "heerlijk zingen" moet je jezelf altijd de vraag stellen: wat vind ik er zo heerlijk aan?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

De film 1492 was gemiddeld, de muziek was en is wat mij betreft ijzersterk:

www.youtube.com/watch?v=aCynyt9z8CQ
parsifal

Bericht door parsifal »

Konijntje schreef: Vandaag, 17:57 De film 1492 was gemiddeld, de muziek was en is wat mij betreft ijzersterk:

www.youtube.com/watch?v=aCynyt9z8CQ
Mee eens. Maar als je dan toch Vangelis luistert dan is Chariots of Fire nog meer topmuziek en de film is daar ook ijzersterk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Job schreef: Vandaag, 16:52
DDD schreef: Vandaag, 15:35 Wat is daar mis mee? Dat is toch precies de vreugde van de psalmist? En dat hebben de componisten van de Geneefse melodieën ook heel erg mooi in de melodie weergegeven.

Er zijn toch heel aangrijpende strofes die verdienen alleen met grote ernst en ingetogenheid gezongen te worden? Bij "heerlijk zingen" moet je jezelf altijd de vraag stellen: wat vind ik er zo heerlijk aan?
Wie heeft het over heerlijk zingen?

Het zijn wat mij betreft, duidelijk triomfantelijke strofes. Die moet je dus ook zo zingen. Maar goed, enige ingetogenheid vanwege het lot van de boeven is niet perse verkeerd. Al geloof ik niet dat dat zo in de tempel ook geklonken heeft.
Plaats reactie