Haha, ik heb ook wel eens een vermaning gehad van mijn schoonmoeder dat ik zat te lezen op maandagmorgen.
Lang leve de luisterboeken, dan kan je werken en lezen tegelijk.
Hoe ontspan je?
Re: Hoe ontspan je?
Volgens mij is het meer gerelateerd aan je werk- en denkniveau. Mijn oma en opa lazen veel en graag. Mijn opa had door de oorlog weinig opleiding, maar werd uiteindelijk kapitein bij een grote rederij. Hij las graag Der Spiegel, bijvoorbeeld. Dat vond hij echt geen zonde van zijn tijd. En hij was van dezelfde generatie.Zita schreef: ↑27 mar 2026, 18:24Is het niet een generatie-ding? Mijn oma heeft in de afgelopen 89 jaar (ze is nu 99) geen boek gelezen, denk ik. Waarom zou je? Dat is toch volslagen onnuttig? Ik vond haar fraaie handwerken dan weer volslagen onnuttig, terwijl zij die een toonbeeld van ijver vond. Maar mijn moeder is er ook ernstig mee besmet: mensen die boeken lezen zijn òf wat ziekelijk en zwak, òf enorm nerd (of dominee), òf gewoon verschrikkelijk luie mensen. Je hoort gewoon bezig te zijn. Het allerergst is als je in een rommelig huis gaat zitten lezen. En ja, daar ben ik dan best wel weer goed in.Arja schreef: ↑27 mar 2026, 16:53 Over ontspannen....
Vroeger mocht je eigenlijk niet niks doen.
Kennen jullie dat ook uit je jeugd, dat je niet mocht niksen?
Mijn moeder voelde zich altijd heel schuldig als iemand haar betrapte met een boek.
Dat mocht ze vroeger niet: lezen. Dat was niksen. Dus pakte ze maar weer haar breiwerkje op...
Het moest nuttig zijn![]()
Dat denk ik ook. Mijn ene opa en oma lazen veel en mijn andere opa en oma vrijwel nooit. Op een maandagmorgen werd zeker niet gelezen. Dat was voor de avonden en voor de zondag. Het zou trouwens ook niet in mij opkomen om ‘zomaar’ overdag een boek te lezen.
Mijn moeder was een notoire lezer. Hoewel ze weinig schoolonderwijs had gehad, nog niet eens de hele lagere school, had ze een brede algemene ontwikkeling. En ze was toch echt een ijverige huisvrouw.
Mijn vader las trouwens ook veel. Ik kom uit een echt 'leesgezin'. Ik was wel een lastige lezer, want heel veel boeken vond ik niet mooi. En dat heb ik nog. Zo zie ik hier op RF ook boeken voorbij komen die mij totaal niet trekken.
Wij hadden thuis een gevarieerd aanbod, boekenkasten vol.
"Van Steenblok tot Pinkeltje"
Voor elck wat wils.
Op één zus na waren we allemaal boekenwurmen. Heerlijk.
"Van Steenblok tot Pinkeltje"
Voor elck wat wils.
Op één zus na waren we allemaal boekenwurmen. Heerlijk.
- J.C. Philpot
Ik vind het interessant om ieders reacties te lezen. Het levert me wel wat ideeën op. Tegelijkertijd is het een kwestie van uitproberen, want wat voor de ene werkt, werkt voor de ander niet.
Zelf probeer ik elke dag wel een uur te wandelen. Dat heb ik echt nodig om goed te slapen, en om mijn balans te bewaren.
Ik werk 3 dagen op het kantoor, en twee dagen thuis. Ik merk inderdaad dat thuiswerken me minder energie kost, maar teveel thuiswerken vind ik ook weer wat saaier. Een mix is voor mij het beste.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Heb je een echte hobby?
Wandelen is heel goed voor je hoofd, maar zo af en toe focus op iets heel anders is heerlijk. Gezien je posts in het muziek topic ben je wel een muziekliefhebber. Zingen is een heerlijke manier om je hoofd leeg te maken, en Bach en Buxtehude kunnen erg goed zijn voor je geestelijk leven.
Wandelen is heel goed voor je hoofd, maar zo af en toe focus op iets heel anders is heerlijk. Gezien je posts in het muziek topic ben je wel een muziekliefhebber. Zingen is een heerlijke manier om je hoofd leeg te maken, en Bach en Buxtehude kunnen erg goed zijn voor je geestelijk leven.