Bijbels Beraad M/V

Online
Groepscirkel
Berichten: 848
Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Groepscirkel »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 11:23
Groepscirkel schreef: Vandaag, 11:20
Ambtenaar schreef:De term homofilie is ouderwets en wordt enkel nog gebruikt in o.a. de reformatorische wereld om te duiden dat je homoseksueel mag zijn, maar niet seksueel actief mag zijn.
Nee hoor. Ik sprak recent met twee mannen uit de evangelische hoek. Zij gebruikten heel bewust homofilie als woord en hebben de reden ook uitgelegd. Zij zetten homoseksualiteit (zowel geaardheid als daad) allebei onder Genesis 3 en plaatsten dat in het perspectief dat alleen Christus' bloed reinigt van alle zonden.
Lees je wel wat ik schrijf. O.a. in de reformatorische wereld. Dat impliceert dat er ook nog andere groepen zijn waar ze dat doen..
Ik lees prima wat jij schrijft: "... om te duiden dat ..." Daar reageer ik op en daarbij kleurde jouw "o.a." in.
Ambtenaar
Berichten: 11057
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Ambtenaar »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 11:42
Nee hoor.

Ik lees prima wat jij schrijft: "... om te duiden dat ..." Daar reageer ik op en daarbij kleurde jouw "o.a." in.
'Nee hoor', impliceert dat je het niet met mij eens bent.
Online
DDD
Berichten: 35634
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef: Vandaag, 09:43Allebei.
Bedoel je met 'niet tegen Gods bedoeling' dat homoseksualiteit ook voor de zondeval had kunnen bestaan?

Ik probeer je te begrijpen maar met een open Bijbel lukt mij dat nog niet. Vandaar bovenstaande vraag.
Dat sluit ik niet uit. Maar daar heb ik niet zo'n mening over.
Online
Groepscirkel
Berichten: 848
Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Groepscirkel »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 11:51
Groepscirkel schreef: Vandaag, 11:42Nee hoor.

Ik lees prima wat jij schrijft: "... om te duiden dat ..." Daar reageer ik op en daarbij kleurde jouw "o.a." in.
'Nee hoor', impliceert dat je het niet met mij eens bent.
Dat klopt, ik ben het niet met je eens. Het wordt niet alleen gebruikt "om te duiden dat" je wel homoseksueel mag zijn, maar niet mag doen. Deze mannen uit evangelische hoek gebruikten de term homofilie bewust om ook het 'mag zijn' onder kritiek te stellen. Daarbij hoor ik de term nog te regelmatig om het als ouderwets te kunnen typeren.
merel
Berichten: 13329
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door merel »

In o.a reformatorische (en evangelische) kring. De rest van Nederland gebruikt deze term nooit meer
Online
Groepscirkel
Berichten: 848
Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Groepscirkel »

merel schreef: Vandaag, 12:12In o.a reformatorische (en evangelische) kring. De rest van Nederland gebruikt deze term nooit meer
Mijn punt was de duiding, die bestrijd ik.
Ambtenaar
Berichten: 11057
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Ambtenaar »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 12:02 Dat klopt, ik ben het niet met je eens. Het wordt niet alleen gebruikt "om te duiden dat" je wel homoseksueel mag zijn, maar niet mag doen. Deze mannen uit evangelische hoek gebruikten de term homofilie bewust om ook het 'mag zijn' onder kritiek te stellen. Daarbij hoor ik de term nog te regelmatig om het als ouderwets te kunnen typeren.
Prima dat ze dat vinden, maar het is ongeveer hetzelfde als zeggen dat je geen blond haar mag hebben.
Online
Groepscirkel
Berichten: 848
Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Groepscirkel »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 12:26
Groepscirkel schreef: Vandaag, 12:02 Dat klopt, ik ben het niet met je eens. Het wordt niet alleen gebruikt "om te duiden dat" je wel homoseksueel mag zijn, maar niet mag doen. Deze mannen uit evangelische hoek gebruikten de term homofilie bewust om ook het 'mag zijn' onder kritiek te stellen. Daarbij hoor ik de term nog te regelmatig om het als ouderwets te kunnen typeren.
Prima dat ze dat vinden, maar het is ongeveer hetzelfde als zeggen dat je geen blond haar mag hebben.
Die uitspraak is jouw mening of interpretatie, maar niet noodzakelijk en evenmin een feit.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21445
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door huisman »

DDD schreef: Vandaag, 11:54
huisman schreef:
DDD schreef: Vandaag, 09:43Allebei.
Bedoel je met 'niet tegen Gods bedoeling' dat homoseksualiteit ook voor de zondeval had kunnen bestaan?

Ik probeer je te begrijpen maar met een open Bijbel lukt mij dat nog niet. Vandaar bovenstaande vraag.
Dat sluit ik niet uit. Maar daar heb ik niet zo'n mening over.
Dat heb ik.nog nooit gehoord. Juist de exclusieve man/vrouw relatie als huwelijk is Gods bedoeling. Dat kun je vanaf Genesis 2 :18 tot Openbaring 21 : 9 door de hele Bijbel lezen.
Vanaf het 'In de beginne' tot het 'Amen'.

Ben best benieuwd hoe je tot deze opvatting bent gekomen maar besef dat het lastig is om jouw opvatting breed te verdedigen omdat jouw opvatting tegen de forumregels ingaat.
Ik schrik iig behoorlijk van je opvatting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 13329
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door merel »

Die opvatting van DDD is toch al veel vaker naar voren gekomen?
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 1032
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Edelweiss »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 11:05
Edelweiss schreef: Vandaag, 09:10
Even voor mijn beeldvorming zodat ik je beter begrijp: bedoel je hier homoseksualiteit of homofilie? Daar zit voor mij, en ik denk vele anderen, namelijk een significant verschil tussen.
De term homofilie is ouderwets en wordt enkel nog gebruikt in o.a. de reformatorische wereld om te duiden dat je homoseksueel mag zijn, maar niet seksueel actief mag zijn.
Ah, dank, ik wist niet dat die term ouderwets is, ik ken het vooral van andere groepen.
Ik begrijp een aantal posts in dit draadje in elk geval onmiddellijk een stuk beter.
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 27 jun 2026, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 5063
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Terri »

Maar als God dat zo geschapen heeft hoe kom je dan tot het scheppingsdoel uit Genesis 1:28?
God zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en onderwerp haar; heers over de vissen van de zee, over de vogels van de lucht en over alle dieren die over de grond bewegen.
merel
Berichten: 13329
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door merel »

Vind jij dat die opdracht in de huidige tijd nog steeds geldt?
Online
Groepscirkel
Berichten: 848
Lid geworden op: 10 okt 2025, 08:04

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door Groepscirkel »

.
Laatst gewijzigd door Groepscirkel op 27 jun 2026, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21445
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bijbels Beraad M/V

Bericht door huisman »

merel schreef: Vandaag, 12:58 Die opvatting van DDD is toch al veel vaker naar voren gekomen?
Zeker. Maar niet dat het naar Gods bedoeling zou zijn. Wordt ook door velen.die het standpunt van DDD innemen toch vaak gezien als gebrokenheid en een gevolg van de zondeval.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie