Ontwikkelingen HHK

mvdb

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door mvdb »

Leden vanuit Doornspijk zullen vnl. naar Nunspeet gegaan zijn lijkt me.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Dat zou kunnen, maar daar zitten ook leden vanuit Elspeet bij, en dat is alles bij elkaar 182 leden, en bestaat nog maar sinds dit jaar. Doornspijk daalt al een paar jaar op rij, en is sinds 2017 meer dan 400 leden gedaald. Waar zijn die leden gebleven?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
mvdb

Bericht door mvdb »

Mauries06 schreef: Vandaag, 18:41 Dat zou kunnen, maar daar zitten ook leden vanuit Elspeet bij, en dat is alles bij elkaar 182 leden, en bestaat nog maar sinds dit jaar. Doornspijk daalt al een paar jaar op rij, en is sinds 2017 meer dan 400 leden gedaald. Waar zijn die leden gebleven?

Wellicht voor een deel naar PKN ter plaatse? Volgens mij is daar ook een behoorlijk behoudende PKN-gemeente.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Mauries06 schreef: Vandaag, 16:52 Ja klopt, ben zelf lid in Ridderkerk. De kerk zit ook echt stampvol, vooral in de middagdiensten. Ook uit de Alblasserwaard zijn afgelopen jaren veel mensen lid geworden in Ridderkerk.

Inderdaad, vanuit Ambacht en Zwijndrecht ben je ook zo in Barendrecht. Al denk ik dat dat voor mensen die bijvoorbeeld voorheen uit de GerGem komen, de stap daar de gemeente van Barendrecht toch groter vinden. Je gaat van een gemeente van 1000/2000 leden ineens naar een kleine gemeente in een schoolgebouw.

De HHK Barendrecht kerkt inderdaad in een schoolgebouw. De zondagse diensten worden door zo'n 140 mensen bezocht, waaronder met name gezinnen. De gemeente heeft een eigen predikant, hoewel hij "gedeeld" wordt met Leerdam. Dat laatste heeft overigens weer als voordeel dat je vrij veel predikanten hoort. Niet alleen uit de HHK, ook uit de CGK.

Ik vind een kleinere gemeente juist een voordeel: je kent elkaar en je kunt daadwerkelijk gemeente zijn. In zo'n grote gemeente leef je sneller langs elkaar heen. Wat dat betreft begrijp ik ook niet goed waarom vanuit Ridderkerk niet (meer) wordt gewezen op Barendrecht als alternatief als het in Ridderkerk te druk is.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Ja, wel bijzonder inderdaad. Ik weet ook niet wat het voedingsgebied is van de gemeente Barendrecht? Wat ik vooral bijzonder vind is dat er gezinnen zijn uit Heerjansdam die bij ons in Ridderkerk kerken. Dan zou Barendrecht al helemaal voor de hand liggend moeten zijn gezien de afstand tussen heerjansdam en Barendrecht en volgens mij hoort dat niet in het voedingsgebied van Ridderkerk

merel

Bericht door merel »

mvdb schreef: Vandaag, 18:43
Mauries06 schreef: Vandaag, 18:41 Dat zou kunnen, maar daar zitten ook leden vanuit Elspeet bij, en dat is alles bij elkaar 182 leden, en bestaat nog maar sinds dit jaar. Doornspijk daalt al een paar jaar op rij, en is sinds 2017 meer dan 400 leden gedaald. Waar zijn die leden gebleven?

Wellicht voor een deel naar PKN ter plaatse? Volgens mij is daar ook een behoorlijk behoudende PKN-gemeente.
Dat denk ik ook. De PKN is nog exact hetzelfde als 20 jaar geleden
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Dat zou inderdaad zeker goed mogelijk zijn, heb weleens gehoord van iemand die daar lid van de Hhg is, dat die juist verrechtst is

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Mauries06 schreef: Vandaag, 20:04 Dat zou inderdaad zeker goed mogelijk zijn, heb weleens gehoord van iemand die daar lid van de Hhg is, dat die juist verrechtst is

Bijzonder. Doornspijk was onder ds. W. Roos een echte Gekrookte Rietgemeente voor 2004.

In de PKN gaan nu predikanten als prof J. Hoek, ds. A. Baas en ds. J. van t Goor voor zie ik. Dat was voor 2004 ondenkbaar. Er zijn kinderdiensten op bid- en dankdag met een HGJB thema. Dus PKN lijkt me dus juist opgeschoven.
Plaats reactie