Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Tiberius
Administrator

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: Vandaag, 09:44
Tiberius schreef: Vandaag, 09:36
Groepscirkel schreef: Vandaag, 09:15 Het ontgaat mij geheel wat flauw of zwart-wit zou kunnen zijn. Ik waardeer juist het discreet spreken over keuzeprocessen van andere zelfstandige gemeenten.
Dan ben ik een fel tegenstander van je. ;)
Ik ben juist heel erg anti-doofpot en anti-achterkamertjes-politiek, enz. Wat mij betreft is er juist maximale communicatie en transparantie.
Zeer merkwaardig maar wel een postmodern standpunt. Transparantie gelijkstellen met alles zetten op sociale media.
Ik ben zeer voor om in deze crisis transparant te zijn binnen je eigen gemeente . Transparantie op sociale media laat ik dan bij jou. Ik beschadig iever geen gemeenten.
Wederom erg kinderachtig.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Tiberius schreef: Vandaag, 09:48Wederom erg kinderachtig.
Of volwassen, zelfstandig en discreet ... ;)
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Vandaag, 09:48
Groepscirkel schreef: Vandaag, 09:15 Het ontgaat mij geheel wat flauw of zwart-wit zou kunnen zijn. Ik waardeer juist het discreet spreken over keuzeprocessen van andere zelfstandige gemeenten.
Ik ben juist heel erg anti-doofpot en anti-achterkamertjes-politiek, enz. Wat mij betreft is er juist maximale communicatie en transparantie.
Zeer merkwaardig maar wel een postmodern standpunt. Transparantie gelijkstellen met alles zetten op sociale media.
Ik ben zeer voor om in deze crisis transparant te zijn binnen je eigen gemeente . Transparantie op sociale media laat ik dan bij jou. Ik beschadig iever geen gemeenten.
Geen argumenten dus. Verder schrok ik van dit bericht https://rd.nl/artikel/1131330 . Dat zie ik ook in CGK gebeuren zonder Rijnsburg c.s. Het ‘anders’ de Bijbel lezen is daar voor een deel al schering en inslag. Je ziet de vruchten daarvan in de NGK. Volle avondmaalstafels, lege of opgeheven middagdiensten en op veel standpunten verschuivingen die verder wegbrengen van Gods onfeilbaar Woord. Daar is dit artikel een sprekend voorbeeld van.

Ik heb de leestip al eens eerder gegeven maar lees De gereformeerden van Agnes Amelink. https://www.bol.com/nl/p/de-gereformeer ... _iphoneapp
…..en herken de overeenkomsten en schrik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Argumenten staan hierboven al. Ze herhalen maakt ze niet meer waar of zo; teruglezen kan je zelf.
Job

Bericht door Job »

Dit zo sympathiek begonnen topic wordt moddervechten en dat loopt synchroon met het landelijke beeld. Voor een buitenstaander als ik is eenvoudig zichtbaar dat vooral deze periode binnen de CGK voor veel onderlinge schade zorgt. Een periode waarin er van alles op stapel staat, maar er nog geen definitieve knopen zijn doorgehakt. Kan daar niet een beetje vaart achter worden gezet? Waar wordt nog op gewacht?
huisman

Bericht door huisman »

Job schreef: Vandaag, 10:12 Dit zo sympathiek begonnen topic wordt moddervechten en dat loopt synchroon met het landelijke beeld. Voor een buitenstaander als ik is eenvoudig zichtbaar dat vooral deze periode binnen de CGK voor veel onderlinge schade zorgt. Een periode waarin er van alles op stapel staat, maar er nog geen definitieve knopen zijn doorgehakt. Kan daar niet een beetje vaart achter worden gezet? Waar wordt nog op gewacht?
Je hebt gelijk Job. Bedankt voor de correctie. Verder is juist het tempo een verschil van inzicht. Voor sommigen gaat het te langzaam voor anderen te snel. Plus dat snel en zorgvuldig niet altijd hand in hand gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

Op dit punt ben ik het eens met Huisman. Als ik zie hoe er in sommige gemeenten geworsteld wordt met de vraag hoe ze zich moeten opstellen in deze crisis dan wil je liever niet dat anderen van alles over je gaan schrijven. Gaan als waarnemer of als deelnemer naar Rijnsburg, of niet gaan zijn niet zomaar simpele feiten, daar zit veel achter en er kan door buitenstaanders een conclusie aan worden verbonden die helemaal niet klopt.

Dat geldt ook voor kerkelijke vergaderingen trouwens. Zo werd een gemeente die zich niet onder druk wilde laten zetten om nu al een keuze te maken verweten dat niet kiezen ook kiezen is. In dit geval kwam het verwijt van rechts, maar vanuit links komen weer andere verwijten.

Gun die gemeenten hun eigen proces, met transparantie naar binnen toe. Want dat is voor mij wel een voorwaarde, dat kerkenraden de gemeente volop betrekken bij deze beslissing.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 10:24
Op dit punt ben ik het eens met Huisman. Als ik zie hoe er in sommige gemeenten geworsteld wordt met de vraag hoe ze zich moeten opstellen in deze crisis dan wil je liever niet dat anderen van alles over je gaan schrijven. Gaan als waarnemer of als deelnemer naar Rijnsburg, of niet gaan zijn niet zomaar simpele feiten, daar zit veel achter en er kan door buitenstaanders een conclusie aan worden verbonden die helemaal niet klopt.

Dat geldt ook voor kerkelijke vergaderingen trouwens. Zo werd een gemeente die zich niet onder druk wilde laten zetten om nu al een keuze te maken verweten dat niet kiezen ook kiezen is. In dit geval kwam het verwijt van rechts, maar vanuit links komen weer andere verwijten.

Gun die gemeenten hun eigen proces, met transparantie naar binnen toe. Want dat is voor mij wel een voorwaarde, dat kerkenraden de gemeente volop betrekken bij deze beslissing.
Dank en volkomen eens.
MidMid

Bericht door MidMid »

@Job, de haast en snelheid die in de afgelopen tijd na de GS is ontwikkeld, is juist één van de moeiten.
Juist die vermeende noodzaak tot snelheid heeft veel zaken extra op scherp gezet.
(En nee, daar zijn de problemen niet begonnen - die begonnen ruim daarvoor door het onderling wantrouwen en het niet zich houden aan landelijke besluiten.)

Rust, vertraging en een pas op de plaats lijkt mij op dit moment veel beter passen.
Lokaal gaat het werk door.
Classicaal blijkt minder belangrijk te zijn dan we dachten. Blijkbaar kan het al een tijdje prima zonder. Waarbij de noodzakelijke zaken als emeritering, overgang van predikanten naar andere gemeenten tot nu toe altijd zonder noemenswaardige problemen zijn verlopen.
Haast omdat jij - of anderen - behoefte hebben aan duidelijkheid lijkt mij wel een van de minste argumenten.
Job

Bericht door Job »

huisman schreef: Vandaag, 10:19
Job schreef: Vandaag, 10:12 Dit zo sympathiek begonnen topic wordt moddervechten en dat loopt synchroon met het landelijke beeld. Voor een buitenstaander als ik is eenvoudig zichtbaar dat vooral deze periode binnen de CGK voor veel onderlinge schade zorgt. Een periode waarin er van alles op stapel staat, maar er nog geen definitieve knopen zijn doorgehakt. Kan daar niet een beetje vaart achter worden gezet? Waar wordt nog op gewacht?
Je hebt gelijk Job. Bedankt voor de correctie. Verder is juist het tempo een verschil van inzicht. Voor sommigen gaat het te langzaam voor anderen te snel. Plus dat snel en zorgvuldig niet altijd hand in hand gaan.
Dat begrijp ik en het was dan ook niet echt bedoeld als correctie, want ik geef het jullie als CGK'ers te doen om correct te blijven naar elkaar in deze spannende tijden. Toch stonden CGK'ers altijd bekend (ik ben er jaloers op geweest) om hun grote betrokkenheid op en ondanks grote verschillen: sympathieke omgang met elkaar. Het is verschrikkelijk zonde als in deze wachtperiode dat allemaal overboord gaat en er alsnog onherstelbare wonden worden geslagen. De kerkgeschiedenis leert dat die niet eenvoudig te helen zijn.

Gewoon als buitenstaander merk ik al dat ik in deze periode cynisch aan het worden ben en vatbaar wordt voor de heersende frames over elkaar. Zo merkte ik afgelopen weken dat ik steeds meer mee begon te gaan in het frame over de Rijnsburggroep als scheurmakers. Een heldere post van Evangelist deze week zette me weer met beide benen op de grond.

Als een scheuring dan toch onafwendbaar lijkt, trek dan de pleister maar van de wond en ga uit elkaar. Het is heel bitter maar de gevolgen van doormodderen zijn nog veel bitterder.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 10:04 Geen argumenten dus. Verder schrok ik van dit bericht https://rd.nl/artikel/1131330 . Dat zie ik ook in CGK gebeuren zonder Rijnsburg c.s. Het ‘anders’ de Bijbel lezen is daar voor een deel al schering en inslag. Je ziet de vruchten daarvan in de NGK. Volle avondmaalstafels, lege of opgeheven middagdiensten en op veel standpunten verschuivingen die verder wegbrengen van Gods onfeilbaar Woord. Daar is dit artikel een sprekend voorbeeld van.

Ik heb de leestip al eens eerder gegeven maar lees De gereformeerden van Agnes Amelink. https://www.bol.com/nl/p/de-gereformeer ... _iphoneapp
…..en herken de overeenkomsten en schrik.
Het bericht spreekt over enkelen onder slechts 20% respons.
Lijkt mij dat de conclusies die jij trekt veel te snel en te groot zijn.

En even inhoudelijk.
'Volle avondmaalstafels...' dat schrijf je als een schrikbeeld of beeld van verval. Is de pijn er andersom ook als je hoort over kerken met 100-den leden en slechts een 15-tal vierende gemeenteleden. Een 'lege avondmaalstafel' of grote mijding, zou voor mij meer reden tot zorg zijn.

En daarbij een lege of ontbrekende tweede dienst, maar wel een door de week bloeiend en lerend gemeenteleven, 'k zie niet in waarom dat minder zou moeten zijn dan twee diensten op zondag en een relatief schraal gemeentelijk leven door de week.
Job

Bericht door Job »

MidMid schreef: Vandaag, 10:30 (...)
Haast omdat jij - of anderen - behoefte hebben aan duidelijkheid lijkt mij wel een van de minste argumenten.
Gelukkig maar dat mijn behoeften geen enkele rol spelen in deze kwestie. Behoefte aan duidelijkheid heb ikzelf ook niet zozeer, ik heb weinig belangen in deze kwestie. Ik constateer alleen dat de grootste intermenselijke schade in deze periode lijkt te worden toegebracht.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 10:30 @Job, de haast en snelheid die in de afgelopen tijd na de GS is ontwikkeld, is juist één van de moeiten.
Juist die vermeende noodzaak tot snelheid heeft veel zaken extra op scherp gezet.
(En nee, daar zijn de problemen niet begonnen - die begonnen ruim daarvoor door het onderling wantrouwen en het niet zich houden aan landelijke besluiten.)

Rust, vertraging en een pas op de plaats lijkt mij op dit moment veel beter passen.
Classicaal blijkt minder belangrijk te zijn dan we dachten. Blijkbaar kan het al een tijdje prima zonder. Waarbij de noodzakelijke zaken als emeritering, overgang van predikanten naar andere gemeenten tot nu toe altijd zonder noemenswaardige problemen zijn verlopen.
Ook deels eens. Niet met vertraging want dat brengt ook weer gevaren met zich mee maar wel met de strekking van je bericht.
Zie uit naar het gesprek tussen deputaten vertegenwoordiging en regiegroep Rijnsburg. De breuk zal niet opgelost worden maar gezamenlijkheid zoeken naar b.v. route en tempo kan helpend zijn voor de plaatselijke gemeenten. Alle 181.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 10:37
MidMid schreef: Vandaag, 10:30 @Job, de haast en snelheid die in de afgelopen tijd na de GS is ontwikkeld, is juist één van de moeiten.

Ook deels eens. Niet met vertraging want dat brengt ook weer gevaren met zich mee maar wel met de strekking van je bericht.
Zie uit naar het gesprek tussen deputaten vertegenwoordiging en regiegroep Rijnsburg. De breuk zal niet opgelost worden maar gezamenlijkheid zoeken naar b.v. route en tempo kan helpend zijn voor de plaatselijke gemeenten. Alle 181.
Het klopt, maar ik ben het niet eens met de constatering dat we wel een tijdje zonder het classicale werk kunnen. Meeleven met elkaar is nu juist belangrijk, ook als je verschillend denkt. En vooral de voorbereiding op de komende synode met het kiezen van afvaardigden en het opstellen van instructies is essentieel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Middenrefo schreef: Vandaag, 10:43
huisman schreef: Vandaag, 10:37

Het klopt, maar ik ben het niet eens met de constatering dat we wel een tijdje zonder het classicale werk kunnen. Meeleven met elkaar is nu juist belangrijk, ook als je verschillend denkt. En vooral de voorbereiding op de komende synode met het kiezen van afvaardigden en het opstellen van instructies is essentieel.
Daar ben ik het dan weer mee eens. Al kan ik dat niet rijmen met je eerdere bericht.
Ik gun elke gemeente zijn eigen snelheid en proces, maar openheid en transparantie daarover, ook richting de zustergemeenten, is essentieel om vertrouwen in elkaar te houden. Zowel tussen kerkenraad en gemeenten, als tussen gemeenten onderling.
Het is niet zo, dat gemeenten op zichzelf staande eenheden zijn. Vaak lopen familie- en vrienden-banden tussen de verschillende gemeenten door.
Plaats reactie