Dat zou zo over kunnen komen. Het is repliek op jouw reactie binnen de context van dit topic. Je komt binnenvliegen met een - in mijn ogen - gestrekt been: "IK. We moeten voor ons eigen geweten vrij zijn. Een ik-gerichte gedachte." Dat mag natuurlijk en is aan jou. Zelf ben ik zuinig op dat geweten, denk alleen maar aan Handelingen 24:16. M'n CGK-broeders lopen hierin klem en ik zei dat ik die positie niet voor iemand benijd. Het is daarbij wel belangrijk om je persoonlijk geweten te toetsen aan Gods Woord en of werkelijk de persoonlijke gewetensbinding opkomt uit de Bijbel en de verbondenheid aan Jezus Christus.Ad Anker schreef: ↑24 jan 2026, 19:33Dit klinkt wat badinerend.Groepscirkel schreef: ↑24 jan 2026, 19:20Het is maar de vraag of dat van Luther afkomstig is. Sinds de Reformatie in zwang? Lees gerust nog even verder in de geschiedenisboeken.Ad Anker schreef: ↑24 jan 2026, 19:00En dat is een interessant fenomeen, omdat je Luther aanhaalt. Sinds de reformatie is deze denkwijze in zwang. IK. We moeten voor ons eigen geweten vrij zijn. Een ik-gerichte gedachte. Een afsplitsing van een afsplitsing van een afsplitsing waarvan het diepste morele kompas in het ik ligt. In mijn overtuiging, mijn exegese, mijn gevoel.Groepscirkel schreef: ↑24 jan 2026, 18:36 Ik benijd het niet voor iemand. Maar de meer of minder bezwaarden via Hoogeveen en Rijnsburg lijken naar geweten te staan op: Hier sta of ga ik, ik kan niet anders.
Het Kyrie eleison is wel op zijn plaats.
Ik weet wel wat ik opschrijf.Ik hoorde die opmerking onlangs van een theoloog en daarom sloeg ik op jouw opmerking aan. In het blad Zicht in 2018 (bron digibron) lees ik het volgende: <>
Ik schreef dat het maar de vraag is of Luther die uitspraak heeft gedaan. De woorden 'Ik kan niet anders, hier sta ik' komen namelijk pas in een latere van de Weimarer Ausgabe terug.
Wel past de zin bij wat Luther deed, namelijk dat hij bereid was om al zijn stellingen, boeken en vermeende dwalingen te herroepen, als zijn tegenstanders hem vanuit de Bijbel konden aantonen dat hij dwaalde. Tot op de dag van vandaag is de Rooms-Katholieke Kerk dat niet gelukt.
Dat de Reformatie onderdeel is van de verdere geschiedenis, waaronder ook de nieuwe tijd en de Verlichting, dat zal waar zijn. Maar je maakt in je bericht, als reactie op mijn bericht, wel erg grote stappen en de vraag is of dat allemaal terecht is en je daarmee de situatie in de CGK recht doet. En tot slot over de Verlichting nog het volgende: "Zoals alle grote geestelijke bewegingen is ook de Verlichting moeilijk af te grenzen en zijn allerlei factoren - intellectuele, economische, politieke - daarin werkzaam geweest. In de huidige bestudering van de Verlichting worden verschillende accenten gelegd.", aldus dr. Abels en dr. De Groot.