Ik bedoelde het sceptisch. God laat Zich natuurlijk niet gebruiken.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:44 Waarom niet? Dat een deel zijn eigen plan kiest, is al duidelijk. Er zal vast een kerkscheuring komen. Het gaat er vooral om: hoeveel mensen gaan daarin mee.
En Rijnsburg kan net zo goed zeggen dat het ongepast is om zo'n bidstond te houden precies het weekeinde vóór het verzenden van deze brief, toch?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Van mij mogen ze alles pretenderen. De feiten zijn dat ze die voortzetting niet zijn. Er is namelijk een CGK, dus die hoeft niet voortgezet te worden.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:46Zeg nou maar gewoon dat je het niet kan hebben dat zij de pretentie hebben om de CGK voort te zetten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:27Probeer zelf eens antwoord te geven op de vraag waarom die locaties overeenkomen...huisman schreef: ↑Gisteren, 17:40 Als locaties nu ook al een probleem gaan vormen. We hebben de eerste keer vergaderd in Rijnsburg. Is de laatste GS ook gestart mocht dat ook niet? Daarna tweemaal in Veenendaal Pniël een convent gehouden. Was ook de locatie van het landelijke convent mocht dat ook niet? Nu in Nunspeet waar ook de laatste GS vergaderde. Ja beste broeders dat komt vanwege onze gedeelde geschiedenis dat we op locaties zitten waar de hele CGK haar herinneringen aan heeft.
Als alle 181 gemeenten gehoorzaam waren gebleven aan Schrift, belijdenis, kerkorde en de daarop gegronde synodale besluiten of naar vermaan gehoorzaam waren geworden konden we met alle 181 gemeenten bij elkaar komen voor een bid en dankstond.
Op elke locatie. Gehoorzaamheid is zo’n belangrijke deugd in Gods Woord. Dat raakt de kern van het ware geloof. Door het geloof….gehoorzaam geweest.
Is dat toevallig?
Is dat gekozen en bewust?
Is dat ...?
Net als de PKN ging procederen tegen de naam Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk en hervormde gemeenten in hersteld verband.
Tot nu toe is er in een groot aantal situaties gehandeld binnen wat er was aan tools. Dat de GS daar in maart eigenmachtig een claim over bekering met tijdsdruk aan toegevoegd heeft en dat de kerken daar niet in zijn mee gegaan, die begrijp ik.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:47Is dat…? Zou ik op de … invullen ‘verklaarbaar’ . Dat is het zeker. Dus geen toeval en geen bewuste keuze om te doubleren. Maar dat weet jezelf ook.MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:27Probeer zelf eens antwoord te geven op de vraag waarom die locaties overeenkomen...huisman schreef: ↑Gisteren, 17:40 Als locaties nu ook al een probleem gaan vormen. We hebben de eerste keer vergaderd in Rijnsburg. Is de laatste GS ook gestart mocht dat ook niet? Daarna tweemaal in Veenendaal Pniël een convent gehouden. Was ook de locatie van het landelijke convent mocht dat ook niet? Nu in Nunspeet waar ook de laatste GS vergaderde. Ja beste broeders dat komt vanwege onze gedeelde geschiedenis dat we op locaties zitten waar de hele CGK haar herinneringen aan heeft.
Als alle 181 gemeenten gehoorzaam waren gebleven aan Schrift, belijdenis, kerkorde en de daarop gegronde synodale besluiten of naar vermaan gehoorzaam waren geworden konden we met alle 181 gemeenten bij elkaar komen voor een bid en dankstond.
Op elke locatie. Gehoorzaamheid is zo’n belangrijke deugd in Gods Woord. Dat raakt de kern van het ware geloof. Door het geloof….gehoorzaam geweest.
Is dat toevallig?
Is dat gekozen en bewust?
Is dat ...?
Jammer dan mijn laatste alinea een gepasseerd station in jouw gedachten lijkt te zijn. Daar ligt toch echt de oorzaak en de oplossing van de crisis.
Wanneer er landelijk synodaal ruimte komt voor een gedogen omdat er wordt erkend dat er twee lezingen naast elkaar bestaan in de kerken en de kerken zich daar aan conformeren, is het voor jou ook niet oké - ondanks dat ze dan gehoorzaam zijn. Je bedoelt denk ik te zeggen dat het dan jouw invulling van gehoorzaamheid moet zijn, toch?