Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

MGG

Re: Nooit meer is nu | Antisemitisme bestrijden

Bericht door MGG »

Edelweiss schreef: Gisteren, 16:06 Ik ben niet JPC, maar haak toch even aan.
Het ontbreekt me even aan tijd om er heel uitgebreid op in te gaan. Of onderstaande werkelijk onder de definitie 'antisemitisme' valt, is wellicht open voor disussie, maar onfris is het hier en daar zeker.

Tijdens het partijcongres op 10 september 2024 werd opgeroepen om Hamas/PLO/Fatah niet meer te 'reduceren' (de woordkeuze is veelzeggend) tot terrorische organisaties maar ze te beschouwen als sociale, politieke en/of verzetsorganisaties, wat na 7 oktober 2023 toch een opmerkelijke bewering was. Een stukje van deze oproep hier. Er kwam direct een verklaring van Piri waarin zij duidelijk maakt dat Hamas wel degelijk een terroristische organisatie is en het document wat rondging werd halverwege het congress offline gehaald, maar het geeft wel een beeld wat er in de achterban leeft.

Het voorstel over het volledige wapenembargo Israel van juni 2025: het feit dat Timmermans àlle burgers van Israel collectief verantwoordelijk hield voor hun regering en het daarbij voor hem niet meer uit zou maken dat de staat Israel, inclusief zijn burgers, zou worden verwoest, was... krankzinnig?
Temeer omdat diezelfde logica ook toegepast kon worden op Gazaanse burgers, maar dat was blijkbaar 'anders'.

Paul Smits verheerlijkt op deze foto een intifada. Smits is vice-fractievoorzitter van de GroenLinksfractie in de provinciale staten Gelderland. Gezien de onderliggende betekenis van het woord intifada lijkt mij dat dit verder geen uitleg behoeft.

Voor onfrisse beweringen en complotgebabbel over Israel en de Joden van GL-kandidaat Erik van Muiswinkel verwijs ik naar zijn socials.

Voormalig lid Kauthar Bouchallikht was voorzitter van een clubje wat gelieerd is aan het Moslimbroederschap, hoewel die banden met een charme-offensief door middel van een slachtofferrol - tevergeefs - werden ontkend. Zij stapte in 2023 zelf op maar kreeg voor die periode wel degelijk steun van Jesse Klaver, niettegenstaande de schimmige banden allang bekend waren en er ook foto's van haar opdoken die niet in een westers, vrij land thuishoren.

Nogmaals, een en ander is open voor discussie en het mag allemaal schuren maar persoonlijk vind ik het trekjes die mij er voor altijd van zouden weerhouden sympathie voor de club te hebben, laat staan er op te stemmen.
Bedankt voor het overzicht. Nog een argument waarom de PvdA beter niet met GL in zee had kunnen gaan.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Profesto schreef: Gisteren, 21:54 Het verhaal over de contacten tussen Femsyo, Bouchallikht en moslimbroeders is al gedebunked door NRC, ik kan niet bij dat artikel, maar hier wordt e.e.a. weergegeven.
Hoewel ik er groot voorstander van ben dat de invloed van het Moslimbroederschap in Europa onderzocht wordt omdat deze gevaarlijk is, is er absoluut sprake geweest van een bizarre (!) campagne tegen diverse lieden. Dat neemt echter niet weg dat niet alles over Bouchallikht gedebunked. Daarom noemde ik de reacties op de ophef op haar rol als voorzitter van Femyso ook een 'charmeoffensief'.

Profesto schreef: Gisteren, 21:54Smits zegt zelf dat hij beter andere woorden had kunnen kiezen.
Andere woorden betekent natuurlijk nog niet per definitie ander gedachtegoed.
Dit gevoel heb ik overigens bij all sorts of politici die beweren 'de ophef' (waar dan ook over) te betreuren, omdat het duidelijk maakt dat men nog steeds achter de daden of uitspraken zelf staat.

Profesto schreef: Gisteren, 21:54 Bij Van Muiswinkel heeft de partij afstand genomen.
Correct; Van Muiswinkel heeft dat echter vervolgens zelf weer ontkracht, en is nog steeds actief voor de partij.

Profesto schreef: Gisteren, 21:54 Ik vind het allemaal wat minder ver gaan dan de types bij de FvD die zeggen dat de Duitse overheersing de bevrijding van Nederland was en recent nog actief waren in enge antisemitische clubs.
Dit is in mijn ogen uitermate ziek gedachtegoed.

Kijk Profesto, ik wil helemaal niet verzand raken in een wel/niet-spelletje maar ik denk dat antisemitisme vele vormen en gezichten heeft. Bij FvD lijkt me een en ander glashelder en overduidelijk. Bij GL vind ik het allemaal wat subtieler - maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat natuurlijk. Ik denk dat het gevaar voor antisemitisme overal bestaat, of dit nu aan de linker- of rechterzijde van het politieke spectrum is.
Feit is overigens ook dat kritiek in mijn ogen in sommige gevallen te snel wordt weggezet als antisemitisme. En dat vind ik ook gelden voor kritiek op de islam. Dat is ook niet altijd direct islamofobie.
(En dat geldt ook voor andere zaken natuurlijk.)
Profesto

Bericht door Profesto »

Edelweiss schreef:Kijk Profesto, ik wil helemaal niet verzand raken in een wel/niet-spelletje maar ik denk dat antisemitisme vele vormen en gezichten heeft. Bij FvD lijkt me een en ander glashelder en overduidelijk. Bij GL vind ik het allemaal wat subtieler - maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat natuurlijk. Ik denk dat het gevaar voor antisemitisme overal bestaat, of dit nu aan de linker- of rechterzijde van het politieke spectrum is.
Feit is overigens ook dat kritiek in mijn ogen in sommige gevallen te snel wordt weggezet als antisemitisme. En dat vind ik ook gelden voor kritiek op de islam. Dat is ook niet altijd direct islamofobie.
(En dat geldt ook voor andere zaken natuurlijk.)
Dat ben ik met je eens.
Plaats reactie