En ik heb ds A Hoogerland van Dirksland een keer horen zeggen bij een beroep van een heel grote gemeente: een ton en een nieuwe auto. Ze zouden je kopen! (Hij was wel gevoelig voor mooie auto's)
Hoogvliet heeft jarenlang beroepen met een traktement van € 60.000. Later samen met Spijkenisse. Niemand kwam.
Verder is het een makkelijk na te gaan gegeven dat grote (!) gemeenten meestal kort vacant zijn en gemeenten die qua grootte (!) klein zijn veel langer vacant zijn. Of zelfs niet beroepen.
Je zou zeggen: als een gemeente zo klein is dat ze geen predikant kunnen betalen, dat ze dan inderdaad beter geen beroep kunnen uitbrengen. Maar dat is vreemd. Als predikanten een ingeving voor een bepaalde gemeente is dat nooit voor zo'n mini-gemeente. Dus de grote (!) hebben bij God een streepje voor.
Dat laatste kan niet zo zijn, dus geloof ik al die verhalen niet zo. Zelfs niet als iemand zegt: dat kun je toch niet zelf bedenken.
Beroepingswerk [11]
Re: Beroepingswerk [11]
Geldt dit verschil in traktement voor alle kerken of alleen binnen de GG? Bij mijn weten, maar misschien heb ik het helemaal verkeerd, krijgen de predikanten binnen de CGK en PKN altijd hetzelfde salaris.
-
MGG
Conclusie dit is wederom geen antwoord op de vraag. Het is blijkbaar een zeer ingewikkelde vraag waar je omheen blijft draaien.refo schreef: ↑Vandaag, 08:29 En ik heb ds A Hoogerland van Dirksland een keer horen zeggen bij een beroep van een heel grote gemeente: een ton en een nieuwe auto. Ze zouden je kopen! (Hij was wel gevoelig voor mooie auto's)
Hoogvliet heeft jarenlang beroepen met een traktement van € 60.000. Later samen met Spijkenisse. Niemand kwam.
Verder is het een makkelijk na te gaan gegeven dat grote (!) gemeenten meestal kort vacant zijn en gemeenten die qua grootte (!) klein zijn veel langer vacant zijn. Of zelfs niet beroepen.
Je zou zeggen: als een gemeente zo klein is dat ze geen predikant kunnen betalen, dat ze dan inderdaad beter geen beroep kunnen uitbrengen. Maar dat is vreemd. Als predikanten een ingeving voor een bepaalde gemeente is dat nooit voor zo'n mini-gemeente. Dus de grote (!) hebben bij God een streepje voor.
Dat laatste kan niet zo zijn, dus geloof ik al die verhalen niet zo. Zelfs niet als iemand zegt: dat kun je toch niet zelf bedenken.
Dat is mijn conclusie ook.MGG schreef: ↑Vandaag, 08:43Conclusie dit is wederom geen antwoord op de vraag. Het is blijkbaar een zeer ingewikkelde vraag waar je omheen blijft draaien.refo schreef: ↑Vandaag, 08:29 En ik heb ds A Hoogerland van Dirksland een keer horen zeggen bij een beroep van een heel grote gemeente: een ton en een nieuwe auto. Ze zouden je kopen! (Hij was wel gevoelig voor mooie auto's)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Henk J
Dacht dat de GG werkt met adviezen voor het traktement waar de PKN, CGK en HHK werken met bindende voorschriften. En volgens mij is het in de HHK zo dat de grootte van de gemeente uitmaakt als ook de leeftijd van de predikant.
grootte speelt geen rol, enkel de leeftijd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Zeker. En in de GG ook, althans: qua richtlijnen, de kerkenraden kunnen daarvan afwijken.