Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

BSH

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door BSH »

NLprotestant schreef: Vandaag, 12:09 Oorlogsstand is een te groot woord broeder, maar ik voel wel boosheid en onbegrip over het verlaten van een classis waarvoor inhoudelijk geen reden was, en wat volgens het verslag in De Wekker ook door betrokken gemeentes feitelijk is toegegeven. Dat je daar niet op ingaat maakt je tegenbericht ook erg zwak. Je noemt Dordrecht en gaat vervolgens door met de eigen classis. Dat is geen antwoord. Het inconsistente van de keuze in classis Dordrecht geeft voor mij aan, dat het lang niet meer gaat om vrouw&man. De bovenstaande reacties gaan in op het Avondmaal en de tweede dienst. En wat daar gezegd werd vind ik moeilijk te volgen eerlijk gezegd.
Nu dan even concreet: moeten gemeenten die deelnemer zijn van Rijnsburg zich wel of niet terugtrekken uit de classes en de deputaatschappen?
rhadders

Bericht door rhadders »

Bert Mulder schreef: Vandaag, 17:43
rhadders schreef: Vandaag, 13:10 In jouw voorbeeld kan ik echt niet meekomen: je verbindt het vieren van het Avondmaal aan middagdiensten die de Bijbel niet eens kent, laat staan voorschrijft. Dát lijkt mij pas gevaarlijk. Zeker als je op basis van het tweede, het bezoek van de middagdiensten, uitspraken doet over de waarde van het eerste (het aangaan aan het Avondmaal). Middagdiensten zijn - hoe goed bedoeld ook - toch echt een cultureel gegeven, geen Schriftuurlijk gebod. Desondanks deel ik je zorg dat er steeds minder aandacht is voor onderwijs, maar dat is iets anders.
Er was de morgen en avond offerande...
Is dit serieus je argument? Ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat dit geen Schriftuurlijke onderbouwing is (en anders help ik graag ;)).
Evangelist

Bericht door Evangelist »

rhadders schreef: 15 minuten geleden
Bert Mulder schreef: Vandaag, 17:43
rhadders schreef: Vandaag, 13:10 In jouw voorbeeld kan ik echt niet meekomen: je verbindt het vieren van het Avondmaal aan middagdiensten die de Bijbel niet eens kent, laat staan voorschrijft. Dát lijkt mij pas gevaarlijk. Zeker als je op basis van het tweede, het bezoek van de middagdiensten, uitspraken doet over de waarde van het eerste (het aangaan aan het Avondmaal). Middagdiensten zijn - hoe goed bedoeld ook - toch echt een cultureel gegeven, geen Schriftuurlijk gebod. Desondanks deel ik je zorg dat er steeds minder aandacht is voor onderwijs, maar dat is iets anders.
Er was de morgen en avond offerande...
Is dit serieus je argument? Ik neem aan dat je zelf ook wel ziet dat dit geen Schriftuurlijke onderbouwing is (en anders help ik graag ;)).
Lijkt me een goede discussie, maar is het een idee om daar een apart draadje voor te starten?
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie