Dat viel mij inderdaad ook op. Ik denk dat daar het verlangen uit spreekt om samen kerk(verband) te blijven.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Re: Christelijke Gereformeerde Kerken
-
Middenrefo
-
Middenrefo
Het is een bepaalde cultuur in de NGK, van zeker weten,weinig twijfel, weinig oproep tot bekering en een bepaalde mate van automatisme. Ik realiseer me dat dit misschien wat kort door de bocht is en te algemeen gesteld, maar dat voel ik vaak wel zo. In de confessionele en Bonds prediking herken ik me meer. Je zou dat bevindelijkheid kunnen noemen. Warmte, bewogenheid.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:53Ik herken dat. Maar ben benieuwd naar je argument waarom eerder naar de PKN dan naar de NGK? In de NGK wordt nog net geen vrijzinnigheid getolereerd...Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:50Mijn grootmoeder van moeders kant kwam uit de Gereformeerde Gemeente en mijn grootvader van moeders kant Hervormd, ze zijn bij hun trouwen CGK geworden. Mijn grootouders van vaders kant zijn opgegroeid in de Hervormde kerk en zijn bij hun trouwen CGK geworden. Ondanks dat ik mij altijd beschouwde als Christelijk Gereformeerd in hart en nieren, zit die mix toch wel in mij. En door de crisis in de door mij zo geliefde CGK moet ik eerlijk zeggen dat ik het zou kunnen dragen als de gemeente waar ik nu lid van ben naar de PKN zou overgaan, als de CGK zou ophouden te bestaan. Dat liever dan naar de NGK.huisman schreef: ↑Gisteren, 19:541. Je kunt niet terug naar een kerk die niet meer bestaat.rhadders schreef: ↑Gisteren, 19:36
Dat ligt er aan hoe serieus men de Acta van Afscheiding of Wederkeer neemt:
…met dezen verklaren dat zij overeenkomstig het ampt aller gelovigen Art. 28 zich afscheiden van de gene die niet van de Kerk zijn, en dus geen gemeenschap te willen hebben, met de Nederlansche Hervormde Kerk, tot dat deze terug keert tot de waarachtige dienst des Heeren…
2. Ik ben letterlijk een kind van de afscheiding. Mijn vader is in Ulrum geboren en van zijn moeders kant was Ulrum tot ver voor 1834 hun woonplaats.
3. Het hervormd kerkbesef zit dus niet in mijn DNA.
Een bijkomend argument is voor mij dat de afgescheiden kerken aan zichzelf ten onder lijken te gaan. Er komt geen einde aan het afscheiden en ik heb grote twijfel of dat de bedoeling was van de oorspronkelijke afscheiding.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik hoor en zie openheid voor een federatief kerkelijk samenleven (lees: een kerkverband met twee classicale structuren). Het is mogelijk, mits alle kerken elkaar erkennen als ware kerken.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 14:01Samen kerkverband blijven lijkt me onmogelijk inmiddels. Ik denk vooral dat de redactie terecht vindt dat we voorlopig nog steeds allemaal CGK zijn.
Dat is inherent aan het denken dat er achter zit. Dat is voortdurend (onder)scheidend....Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 14:11Het is een bepaalde cultuur in de NGK, van zeker weten,weinig twijfel, weinig oproep tot bekering en een bepaalde mate van automatisme. Ik realiseer me dat dit misschien wat kort door de bocht is en te algemeen gesteld, maar dat voel ik vaak wel zo. In de confessionele en Bonds prediking herken ik me meer. Je zou dat bevindelijkheid kunnen noemen. Warmte, bewogenheid.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:53Ik herken dat. Maar ben benieuwd naar je argument waarom eerder naar de PKN dan naar de NGK? In de NGK wordt nog net geen vrijzinnigheid getolereerd...Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 20:50Mijn grootmoeder van moeders kant kwam uit de Gereformeerde Gemeente en mijn grootvader van moeders kant Hervormd, ze zijn bij hun trouwen CGK geworden. Mijn grootouders van vaders kant zijn opgegroeid in de Hervormde kerk en zijn bij hun trouwen CGK geworden. Ondanks dat ik mij altijd beschouwde als Christelijk Gereformeerd in hart en nieren, zit die mix toch wel in mij. En door de crisis in de door mij zo geliefde CGK moet ik eerlijk zeggen dat ik het zou kunnen dragen als de gemeente waar ik nu lid van ben naar de PKN zou overgaan, als de CGK zou ophouden te bestaan. Dat liever dan naar de NGK.
Een bijkomend argument is voor mij dat de afgescheiden kerken aan zichzelf ten onder lijken te gaan. Er komt geen einde aan het afscheiden en ik heb grote twijfel of dat de bedoeling was van de oorspronkelijke afscheiding.
Dat laatste is ook mijn afdronk en dat is een betere houding dan de retoriek van KOKR.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 14:01Samen kerkverband blijven lijkt me onmogelijk inmiddels. Ik denk vooral dat de redactie terecht vindt dat we voorlopig nog steeds allemaal CGK zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Evangelist
Dat lijkt me niet mogelijk. Wel als twee kerkverbanden die nog enkele dingen gezamenlijk doen, maar meer niet. Daarin ben ik het eens met @Middenrefo. Daarvoor is er het afgelopen jaar ook teveel gebeurd.rhadders schreef: ↑Vandaag, 14:22Daar ben ik het niet mee eens. Ik hoor en zie openheid voor een federatief kerkelijk samenleven (lees: een kerkverband met twee classicale structuren). Het is mogelijk, mits alle kerken elkaar erkennen als ware kerken.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 14:01Samen kerkverband blijven lijkt me onmogelijk inmiddels. Ik denk vooral dat de redactie terecht vindt dat we voorlopig nog steeds allemaal CGK zijn.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Refojongere
Helemaal eens. In de praktijk speelt de argumentatie ware of valse kerk helemaal niet en ook niet de belijdenis om eenheid te hebben.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 14:11 Het is een bepaalde cultuur in de NGK, van zeker weten,weinig twijfel, weinig oproep tot bekering en een bepaalde mate van automatisme. Ik realiseer me dat dit misschien wat kort door de bocht is en te algemeen gesteld, maar dat voel ik vaak wel zo. In de confessionele en Bonds prediking herken ik me meer. Je zou dat bevindelijkheid kunnen noemen. Warmte, bewogenheid.
Is links CGK zoveel anders dan de NGK prediking denk je? #durftevragen
De preken binnen de NGK zijn zeker nog wel van ander niveau dan de CGK.
-
Refojongere