Christelijke Gereformeerde Kerken

Gebruikersavatar
MidMid
Berichten: 1017
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Gisteren, 23:43
MidMid schreef: Gisteren, 14:12
huisman schreef: Gisteren, 14:07
MidMid schreef: Gisteren, 13:57 Wat ik bedoel te zeggen is dat dit een heel ander getal is dan de eerdere getallen die genoemd werden. Bij aanvang werd gedaan alsof de groep bezwaarden tussen de 300 en 400 zou liggen. En wanneer er plannen zijn om daadwerkelijk ds. Van Slooten te beroepen daar in de gemeente, lijkt mij 125 + 50 thuiskijkers, een zeer minimale basis. Ten opzichte van de 1400 leden totaal, vind ik 12,5% bezwaarden die voor zichzelf beginnen een vraagteken. Benieuwd hoe een classis hiermee omgaat.
Jij kent de gemeente blijkbaar niet. Er is een grote groep die zich aan de uiterste rand bevind. Er zijn op zijn hoogst zo'n 800 meelevende leden. Na corona worden de diensten veel slechter bezocht. De tweede dienst soms minder dan 100 (Maranathakerk)

Verder komt je reactie behoorlijk kinderachtig over met je gegokte percentages.
Duidelijk is dat het een minderheid is maar dat er nog veel in beweging is.
Bel eens met ds van Slooten voor de feiten. Beter met dan over iemand spreken toch?
Ook al uitgerekend hoeveel 175/1400 is?

Ik mag toch prima stellen dat de omvang van de uitgetreden groep op mij over komt als lager dan eerder verwacht en gecommuniceerd? Zou niet weten waarom ik daarvoor een ds. zou moeten bellen!? Voor zover ik weet zeg ik niets over hem, maar over de groep Groningen i.o.
Ik was niet thuis dus kon het CGK jaarboek 2026 niet raadplegen. De toen nog ongedeelde CGK Groningen had per 31/12/25 1273 leden. Je 1400 klopt dus niet. Wilde ik even rechtzetten.
Wie probeer je nu waarvan te overtuigen? Ik pak slechts het ledenaantal vanaf de cgk website: 1421. Niet iedereen heeft een jaarboekje thuis.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 35542
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Tiberius »

Pjotr92 schreef: Gisteren, 22:42
MGG schreef: Gisteren, 22:11
MidMid schreef: Gisteren, 12:31 Het artikel laat ik even liggen. Wat mij fascineerde is dat ik hier voor het eerst een concreet getal lees bij de uitgetreden groep. 'De zondagse diensten van de behoudende groep worden door zo’n 125 mensen bezocht.' Eerder werd hier betoogd dat het uiteengaan in Groningen kon omdat er twee levensvatbare delen overbleven. Ik vraag mij af hoe sterk dat levensvatbaar is met een grootte van 125 leden.
125 actieve leden is ruim voldoende voor een levensvatbare gemeente met eigen predikant.
Wel voor maar 50% denk ik? Of echt voltijd?
0,6 fte is voor een gemeente met die omvang reëel.
Een kleiner dienstverband gaat al snel ten koste van het pastoraat; en bij een groter dienstverband heb je op een gegeven moment te weinig werk.
Tenzij er natuurlijk sprake is van een bijzondere situatie, zoals een verzorgingshuis in de buurt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21436
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 01:53
huisman schreef: Gisteren, 23:43
MidMid schreef: Gisteren, 14:12
huisman schreef: Gisteren, 14:07

Jij kent de gemeente blijkbaar niet. Er is een grote groep die zich aan de uiterste rand bevind. Er zijn op zijn hoogst zo'n 800 meelevende leden. Na corona worden de diensten veel slechter bezocht. De tweede dienst soms minder dan 100 (Maranathakerk)

Verder komt je reactie behoorlijk kinderachtig over met je gegokte percentages.
Duidelijk is dat het een minderheid is maar dat er nog veel in beweging is.
Bel eens met ds van Slooten voor de feiten. Beter met dan over iemand spreken toch?
Ook al uitgerekend hoeveel 175/1400 is?

Ik mag toch prima stellen dat de omvang van de uitgetreden groep op mij over komt als lager dan eerder verwacht en gecommuniceerd? Zou niet weten waarom ik daarvoor een ds. zou moeten bellen!? Voor zover ik weet zeg ik niets over hem, maar over de groep Groningen i.o.
Ik was niet thuis dus kon het CGK jaarboek 2026 niet raadplegen. De toen nog ongedeelde CGK Groningen had per 31/12/25 1273 leden. Je 1400 klopt dus niet. Wilde ik even rechtzetten.
Wie probeer je nu waarvan te overtuigen? Ik pak slechts het ledenaantal vanaf de cgk website: 1421. Niet iedereen heeft een jaarboekje thuis.
Gewoon de juiste getallen benoemen is geen overtuigen. Deze CGK heeft zoals eerder gezegd een zeer fors contingent van randleden.. Vorig jaar verloren ze zo'n 10% van haar leden. Aantal kerkgangers is erg weinig in verhouding tot aantal leden. Daarom komt het getal van 125 in een ander licht te staan.

Deze gemeente ken ik erg goed maar ik heb geen idee of de geringe opkomst op zondag in verhouding tot het aantal leden exemplarisch is voor 'linkerkant" gemeenten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 35542
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Tiberius »

Ik weet niet of die gemeente nu echt een 'linkerkant' gemeente is, maar ik schat dat het aantal bezoekers gemiddeld genomen ongeveer 75% van het (doop-)ledenaantal is.
Die andere 25% zijn ouderen, zieken, kinderen en (bijna-)afgehaakten.
Dus bij een bezoekersaantal van 125 verwacht ik zo'n 160-170 leden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21436
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Vandaag, 08:26 Ik weet niet of die gemeente nu echt een 'linkerkant' gemeente is, maar ik schat dat het aantal bezoekers gemiddeld genomen ongeveer 75% van het (doop-)ledenaantal is.
Die andere 25% zijn ouderen, zieken, kinderen en (bijna-)afgehaakten.
Dus bij een bezoekersaantal van 125 verwacht ik zo'n 160-170 leden.
Je begrijpt mij verkeerd. Ik spreek over de ongedeelde CGK Groningen zoals het was voor de splitsing. Dus niet over CGK Stad en Ommeland. Die gemeente is nog in opbouw en daar is nog niet zoveel over te zeggen. Zeker niet over de aantallen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 10:01
Tiberius schreef: Vandaag, 08:26 Ik weet niet of die gemeente nu echt een 'linkerkant' gemeente is, maar ik schat dat het aantal bezoekers gemiddeld genomen ongeveer 75% van het (doop-)ledenaantal is.
Die andere 25% zijn ouderen, zieken, kinderen en (bijna-)afgehaakten.
Dus bij een bezoekersaantal van 125 verwacht ik zo'n 160-170 leden.
Je begrijpt mij verkeerd. Ik spreek over de ongedeelde CGK Groningen zoals het was voor de splitsing. Dus niet over CGK Stad en Ommeland. Die gemeente is nog in opbouw en daar is nog niet zoveel over te zeggen. Zeker niet over de aantallen.
Ik durf het wel te zeggen hoor. In het behoudende deel zijn de leden trouwer in de kerkgang dan in de rest van de CGK. In de ochtenddienst maar vooral in de tweede dienst. Voor mij persoonlijk is dat een zorg. En dan gaat het mij niet alleen om de kerkgang,maar ook om het besef dat je deel bent van een gemeenschap. En dat je daarom verantwoordelijkheid neemt om mee te doen, je gaven in te zetten en de samenkomsten trouw bij te wonen. Vrijblijvendheid past niet bij een Christelijke gemeente
Middenrefo
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 10:01
Tiberius schreef: Vandaag, 08:26 Ik weet niet of die gemeente nu echt een 'linkerkant' gemeente is, maar ik schat dat het aantal bezoekers gemiddeld genomen ongeveer 75% van het (doop-)ledenaantal is.
Die andere 25% zijn ouderen, zieken, kinderen en (bijna-)afgehaakten.
Dus bij een bezoekersaantal van 125 verwacht ik zo'n 160-170 leden.
Je begrijpt mij verkeerd. Ik spreek over de ongedeelde CGK Groningen zoals het was voor de splitsing. Dus niet over CGK Stad en Ommeland. Die gemeente is nog in opbouw en daar is nog niet zoveel over te zeggen. Zeker niet over de aantallen.
Daar ben ik het mee eens. Het is het begin van een proces. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Nunspeet Ichthus, die zijn volgens hun website in 2016 gestart met 430 leden en hebben er nu ongeveer 650. Het hangt heel erg af van het profiel dat Groningen Stad en Ommeland gaat krijgen of die gemeente verder gaat groeien. Eerlijk gezegd denk ik dat aansluiten bij Rijnsburg niet zo handig is als ze verder willen groeien.
BSH
Berichten: 585
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door BSH »

Middenrefo schreef: Vandaag, 10:42
huisman schreef: Vandaag, 10:01
Tiberius schreef: Vandaag, 08:26 Ik weet niet of die gemeente nu echt een 'linkerkant' gemeente is, maar ik schat dat het aantal bezoekers gemiddeld genomen ongeveer 75% van het (doop-)ledenaantal is.
Die andere 25% zijn ouderen, zieken, kinderen en (bijna-)afgehaakten.
Dus bij een bezoekersaantal van 125 verwacht ik zo'n 160-170 leden.
Je begrijpt mij verkeerd. Ik spreek over de ongedeelde CGK Groningen zoals het was voor de splitsing. Dus niet over CGK Stad en Ommeland. Die gemeente is nog in opbouw en daar is nog niet zoveel over te zeggen. Zeker niet over de aantallen.
Daar ben ik het mee eens. Het is het begin van een proces. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Nunspeet Ichthus, die zijn volgens hun website in 2016 gestart met 430 leden en hebben er nu ongeveer 650. Het hangt heel erg af van het profiel dat Groningen Stad en Ommeland gaat krijgen of die gemeente verder gaat groeien. Eerlijk gezegd denk ik dat aansluiten bij Rijnsburg niet zo handig is als ze verder willen groeien.
Ik denk dat het handig is als ze gewoon proberen principieel de weg te volgen die de Bijbel voorschrijft en de verdere toekomst in Zijn handen te leggen.
Erskinees
Berichten: 3082
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Erskinees »

Er is denk ik ook best groeipotentieel door zoekende bijbelgetrouwe christenen in die regio. Niet alle verontruste vrijgemaakten willen naar de GK overstappen. De Martinikerk is in feite geen GB gemeente meer. De GG aldaar is een hele fijne gemeente, maar vanwege de verouderde taal, steeds minder passende predikanten en vele leesdiensten voor velen een stap te ver.

Deze CGK kan daar wellicht mooi op inspelen, maar dat is natuurlijk een wat zakelijke benadering.
Middenrefo
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

Erskinees schreef: Vandaag, 12:23 Er is denk ik ook best groeipotentieel door zoekende bijbelgetrouwe christenen in die regio. Niet alle verontruste vrijgemaakten willen naar de GK overstappen. De Martinikerk is in feite geen GB gemeente meer. De GG aldaar is een hele fijne gemeente, maar vanwege de verouderde taal, steeds minder passende predikanten en vele leesdiensten voor velen een stap te ver.

Deze CGK kan daar wellicht mooi op inspelen, maar dat is natuurlijk een wat zakelijke benadering.
Voor die groepen is de nieuwe CGK in Groningen te evangelisch qua sfeer en liturgie, dat zou een enorme stap zijn.
Pjotr92
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 aug 2025, 20:04

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Pjotr92 »

Middenrefo schreef: Vandaag, 12:38
Erskinees schreef: Vandaag, 12:23 Er is denk ik ook best groeipotentieel door zoekende bijbelgetrouwe christenen in die regio. Niet alle verontruste vrijgemaakten willen naar de GK overstappen. De Martinikerk is in feite geen GB gemeente meer. De GG aldaar is een hele fijne gemeente, maar vanwege de verouderde taal, steeds minder passende predikanten en vele leesdiensten voor velen een stap te ver.

Deze CGK kan daar wellicht mooi op inspelen, maar dat is natuurlijk een wat zakelijke benadering.
Voor die groepen is de nieuwe CGK in Groningen te evangelisch qua sfeer en liturgie, dat zou een enorme stap zijn.
Verontruste vrijgemaakte zijn inmiddels in de NGK ook wel wat Evangelische invloeden gewend. Dus dat zou best wel moeten kunnen denk ik.
Plaats reactie