Christelijke Gereformeerde Kerken

Gebruikersavatar
MidMid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MidMid »

Evangelist schreef: Vandaag, 16:48
MidMid schreef: Vandaag, 16:36Ook nu dan maar weer de conclusie - en die past vast ook in het door jou vermeende patroon - dat er inhoudelijk 0.0 reactie is te vinden hierboven. En ja, je post is behoorlijk op de man en helaas niet op de inhoud.
Inderdaad geen reactie op de inhoud. Die antwoorden staan al ruimschoots in de honderden pagina’s hiervoor.
Zoektermen:
- [ecclesiologie] en [rapport kerk-zijn]
- [hermeneutiek] en [komen we niet meer uit]
- [vertrouwen] / [wantrouwen] en [gesprekken onmogelijk] i.c.m. [terugdraaien besluiten voorwaarde]

Nee het was mijnerzijds niet op de man; (daaronder versta ik: ‘onder de gordel.’) Wel op jouw wijze van reageren.
Dat je zelfs zo’n reactie geeft op zo’n wijze, erdutiete en altijd genuanceerde predikant als ds. Buijs, die echt in het midem van de kerken staat, vind ik zeer teleurstellend. Zou dan niet de vraag gesteld mogen worden of je zelf misschien fout zit?
Tel even hoe vaak je 'je' gebruikt; heb ik al even voor je gedaan 16x. Nee, 't is niet op de man.
Ik ben het simpelweg niet eens met Buijs. Maar schijnbaar mag dat niet meer.

Wat mij betreft laten we het hierbij.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21449
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 16:52
huisman schreef: Vandaag, 15:49
Evangelist schreef: Vandaag, 15:04
MidMid schreef: Gisteren, 22:21

Om maar even aan te sluiten op de rotonde. Vooropgesteld dat ik diepe bewondering heb voor ds. Buijs.

In het antwoord merk ik een beweging waarbij het woord van mensen mee gaat doen in het funderende van de kerk. Volgens mij is dat ook de vraag van de vraagsteller. Helaas wordt in het antwoord dit niet opgemerkt en wordt hier dus ook niet op ingegaan.

Maar los daarvan wordt er ook geen rekenschap gegeven waarom in deze situatie van woordbreuk de weg van Rijnsburg c.s. de Schriftuurlijke weg is. Nergens lees ik in de Schrift dat wanneer een broeder zijn woord breekt uiteengaan dé gewezen weg is. Als vertrouwen ontbreekt, lijkt mij herstel van vertrouwen de weg. Jammer dat hier in het antwoord niet op ingegaan wordt. Juist op dat punt wordt er overgesprongen naar de positie van midden gemeenten.

Ik ben overigens benieuwd hoe ik de zin '‘Rijnsburg’ is zeker niet uit op een harde en snelle breuk.' moet lezen. De nadruk lijkt hier te vallen op hard en snel, mede gezien wat daarna volgt. Dus er wordt wel gekoerst op een breuk, maar dan het liefst middels een goede afwikkeling.

Ds. Buijs presenteert hier de weg die Rijnsburg c.s. daarin wil volgen en typeert die als een weg van 'goede wil'. Maar stel dat GS Hoogeveen een andere weg wil volgen, is dit daarmee dan automatisch geen weg van 'goede wil'? Soms lijkt het wel alsof enkel de route Rijnsburg c.s. als juist gezien wordt. Maar de onderbouwing van het waarom daarbij, ontbreekt steeds.

Dus wat vind ik van dit eerlijke antwoord.
Geschreven vanuit een ingenomen positie en daarmee voor mij meteen wat subjectief. Er wordt voorbijgegaan aan de onderliggende vragen; het Schriftgetuigenis qua onderbouwing ontbreekt.
Ik heb geen zin om een rotonde op te rijden, al vraagt dit antwoord er wel om. De wijze waarop je dit evenwichtige en eerlijke antwoord van ds. Buijs van een reactie voorziet, past in een patroon. Als ik meer van een afstand je antwoorden van het achterliggende jaar de revue laat passeren, dan valt me wel wat op:
Als je van repliek gediend wordt, zeg je nogal eens dat we je niet begrepen hebben.
Als je tegengeworpen krijgt dat je niet ingaat op de kern, krijgen we als weerwoord dat dat ook niet het punt is waar het om gaat.
Als je eerlijk antwoord krijgt op je vragen, krijgen we terug dat we langs je heen zeilen.
Als dingen concreet gemaakt worden, spelen we op de man.
Als we praktische punten noemen, zijn we niet principieel.
Als je op principiële punten gewezen wordt, dan is dat niet wat je bedoelt.
Als we ingaan op wat je schrijft, inclusief de consequenties, dan hebben je niet goed begrepen.

Misschien moeten we maar gewoon de conclusie trekken dat je zo anders tegen de kerken, de kerk, het kerkverband, de kerkelijke situatie, en misschien ook wel tegen belangwekkende zaken in de Schrift aankijkt, dat we niet meer bij elkaar komen. Of - om het anders te zeggen: je onderstreept voor mij wat de rechter eerder al zei: 'Dit huwelijk gaat na 133 jaar ten einde komen.' In dat licht moet je het antwoord van ds. Buijs ook zien - die overigens mijn verdediging niet nodig heeft.
Aanvullend zou ik aan @MidMid willen vragen zijn ‘oplossing’ die ik vetgedrukt heb concreet te maken. Herstel van vertrouwen terwijl in aanloop naar de G.S. de roepende kerk een besluit neemt die het vertrouwen compleet onderuit haalt.
Hoe ziet @MidMid dit voor zich?
Voor vertrouwen heb je een gezamenlijke basis nodig. Bij elk gezond gereformeerd kerkverband is de vierslag de basis. Binnen die vierslag kun je allerlei gesprekken hebben over heikele punten en verschillen als je elkaar maar kunt vertrouwen dat je aan het einde van die gesprekken weer terug mag vallen op de basis van de vierslag.
Dat vertrouwen is compleet weg. De feiten spreken voor zich.
Die oplossing heb ik volgens mij in vorige rondjes al lang en breed verwoord.

Dat vraagt om een achterhalen wat maakte dat kerken deze stap genomen hebben. Dus gesprek over waarom ze de eenheid zo op het spel hebben gezet ten koste van het eigen belang en het schenden van afspraken. Ik vermoed dat het antwoord zal tenderen naar een heilig overtuigd zijn van ruimte in de Schrift.

Dan zal het gesprek wat mij betreft moeten draaien om de vraag of dit klopt of dat ze zich hiermee buiten de lijnen van Schriftgezag en belijdenis hebben begeven. Dus qua GS eindelijk eens klare wijn schenken op dit punt. En dan afhankelijk van de klare wijn vervolgens ook durven concluderen.

Gaat het hier naar de mening van de GS niet om een aantasting van het Schriftgezag en een bewegen buiten de belijdenis, dan dient er ruimte te worden gezocht voor de praktijk horend bij dit denken binnen onze kerken. Is de mening van de GS anders, dan zul je moeten normeren. Maar dan wel vanuit een helder, een klaar, vertrekpunt.

Oftewel als resumé: samen spreken en uitspreken rondom hermeneutiek en vervolgens ecclesiologie.

Nu kan ik mij voorstellen dat je de situatie krijgt dat de GS meent ruimte te zien voor vrouw en ambt en daar een legitieme plaats aan wil geven. Voor (een waarnemend deel van) Rijnsburg c.s. zal dit té ver zijn. Ook dan moet je durven concluderen. Wat mij betreft komt hier een ordelijke ontvlechting in beeld. Maar ook enkel hier, dus na bovenstaande - en niet eerder.

Kortom ik kan mij wel vinden in de route zoals deputaten vertegenwoordiging in hun laatste schrijven met de kerken hebben gedeeld.
Dit heb je inderdaad al eerder verwoord maar is nu wel erg eenzijdig gericht. Laat ik het specifieker vragen: Hoe win je het vertrouwen van Rijnsburg c.s. terug? Dat deze gemeente kunnen vertrouwen dat alle gemeenten zich houden aan de synodale besluiten. We hoeven natuurlijk helemaal niet te achterhalen waarom gemeenten ongehoorzaam zijn. Er zijn bij ons op classis niveau extra en bijzondere kerkvisitaties geweest om dit te ‘achterhalen’ Ik weet dit ook van verschillende andere classes.

Verder raak je het punt van homoseksualiteit niet aan. Dat punt gaat namelijk nog moeilijker worden op de G.S, Best veel gemeenten die misschien en helaas de bocht rond v&a nog kunnen maken kunnen dat op dit thema echt niet.
In best veel v&a gemeenten (niet in alle) wordt op beide thema’s afgeweken. Zie bv de roepende kerk!

Het gevaar van het hellend vlak is levensgroot aanwezig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MidMid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 09 jun 2025, 13:22

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 17:07
MidMid schreef: Vandaag, 16:52
huisman schreef: Vandaag, 15:49
Evangelist schreef: Vandaag, 15:04 Ik heb geen zin om een rotonde op te rijden, al vraagt dit antwoord er wel om. De wijze waarop je dit evenwichtige en eerlijke antwoord van ds. Buijs van een reactie voorziet, past in een patroon. Als ik meer van een afstand je antwoorden van het achterliggende jaar de revue laat passeren, dan valt me wel wat op:
Als je van repliek gediend wordt, zeg je nogal eens dat we je niet begrepen hebben.
Als je tegengeworpen krijgt dat je niet ingaat op de kern, krijgen we als weerwoord dat dat ook niet het punt is waar het om gaat.
Als je eerlijk antwoord krijgt op je vragen, krijgen we terug dat we langs je heen zeilen.
Als dingen concreet gemaakt worden, spelen we op de man.
Als we praktische punten noemen, zijn we niet principieel.
Als je op principiële punten gewezen wordt, dan is dat niet wat je bedoelt.
Als we ingaan op wat je schrijft, inclusief de consequenties, dan hebben je niet goed begrepen.

Misschien moeten we maar gewoon de conclusie trekken dat je zo anders tegen de kerken, de kerk, het kerkverband, de kerkelijke situatie, en misschien ook wel tegen belangwekkende zaken in de Schrift aankijkt, dat we niet meer bij elkaar komen. Of - om het anders te zeggen: je onderstreept voor mij wat de rechter eerder al zei: 'Dit huwelijk gaat na 133 jaar ten einde komen.' In dat licht moet je het antwoord van ds. Buijs ook zien - die overigens mijn verdediging niet nodig heeft.
Aanvullend zou ik aan @MidMid willen vragen zijn ‘oplossing’ die ik vetgedrukt heb concreet te maken. Herstel van vertrouwen terwijl in aanloop naar de G.S. de roepende kerk een besluit neemt die het vertrouwen compleet onderuit haalt.
Hoe ziet @MidMid dit voor zich?
Voor vertrouwen heb je een gezamenlijke basis nodig. Bij elk gezond gereformeerd kerkverband is de vierslag de basis. Binnen die vierslag kun je allerlei gesprekken hebben over heikele punten en verschillen als je elkaar maar kunt vertrouwen dat je aan het einde van die gesprekken weer terug mag vallen op de basis van de vierslag.
Dat vertrouwen is compleet weg. De feiten spreken voor zich.
Die oplossing heb ik volgens mij in vorige rondjes al lang en breed verwoord.

Dat vraagt om een achterhalen wat maakte dat kerken deze stap genomen hebben. Dus gesprek over waarom ze de eenheid zo op het spel hebben gezet ten koste van het eigen belang en het schenden van afspraken. Ik vermoed dat het antwoord zal tenderen naar een heilig overtuigd zijn van ruimte in de Schrift.

Dan zal het gesprek wat mij betreft moeten draaien om de vraag of dit klopt of dat ze zich hiermee buiten de lijnen van Schriftgezag en belijdenis hebben begeven. Dus qua GS eindelijk eens klare wijn schenken op dit punt. En dan afhankelijk van de klare wijn vervolgens ook durven concluderen.

Gaat het hier naar de mening van de GS niet om een aantasting van het Schriftgezag en een bewegen buiten de belijdenis, dan dient er ruimte te worden gezocht voor de praktijk horend bij dit denken binnen onze kerken. Is de mening van de GS anders, dan zul je moeten normeren. Maar dan wel vanuit een helder, een klaar, vertrekpunt.

Oftewel als resumé: samen spreken en uitspreken rondom hermeneutiek en vervolgens ecclesiologie.

Nu kan ik mij voorstellen dat je de situatie krijgt dat de GS meent ruimte te zien voor vrouw en ambt en daar een legitieme plaats aan wil geven. Voor (een waarnemend deel van) Rijnsburg c.s. zal dit té ver zijn. Ook dan moet je durven concluderen. Wat mij betreft komt hier een ordelijke ontvlechting in beeld. Maar ook enkel hier, dus na bovenstaande - en niet eerder.

Kortom ik kan mij wel vinden in de route zoals deputaten vertegenwoordiging in hun laatste schrijven met de kerken hebben gedeeld.
Dit heb je inderdaad al eerder verwoord maar is nu wel erg eenzijdig gericht. Laat ik het specifieker vragen: Hoe win je het vertrouwen van Rijnsburg c.s. terug? Dat deze gemeente kunnen vertrouwen dat alle gemeenten zich houden aan de synodale besluiten. We hoeven natuurlijk helemaal niet te achterhalen waarom gemeenten ongehoorzaam zijn. Er zijn bij ons op classis niveau extra en bijzondere kerkvisitaties geweest om dit te ‘achterhalen’ Ik weet dit ook van verschillende andere classes.

Verder raak je het punt van homoseksualiteit niet aan. Dat punt gaat namelijk nog moeilijker worden op de G.S, Best veel gemeenten die misschien en helaas de bocht rond v&a nog kunnen maken kunnen dat op dit thema echt niet.
In best veel v&a gemeenten (niet in alle) wordt op beide thema’s afgeweken. Zie bv de roepende kerk!

Het gevaar van het hellend vlak is levensgroot aanwezig.
Zoals Buijs het verwoorde zit het vertrouwen vast op het afwijken van de handtekening. Maar voor mij is vertrouwen geen zelfstandig thema. Vertrouwen volgt uit een gezamenlijke beoordeling van wat er theologisch aan de hand is.

Middels wat ik hierboven schreef kan het twee kanten opgaan.
De GS kan uitspreken dat het afwijken van de besluiten niet de juiste weg was, terwijl zij tegelijk erkent dat zij zelf heeft nagelaten helder richting te geven en kerken daardoor in een onmogelijke situatie heeft gebracht. Hiermee wordt het afwijken niet goed gepraat, maar wordt het wel in context geplaatst.
Wanneer men verder concludeert dat vrouw en ambt een kwestie van Schriftverstaan is, geldt dit wat mij betreft overigens nog veel sterker. Dan zijn het niet zonder meer de ongehoorzame kerken, maar mede laakbare besluiten van de GS geweest die de kerken in een vertrouwenscrisis hebben gestort. Dan is een gezamenlijk schuld belijden de weg.

Wanneer de GS onomwonden uitspreekt dat het hier gaat om een aantasten van het Schriftgezag en het belijden zal er vermaan volgen en de gemotiveerde oproep tot terugkeer achter de besluiten. Verder zal de GS moeten uitspreken wat er dient te gebeuren wanneer kerken niet terugkeren achter besluiten. Zelf heb ik daarbij eerder al eens de Dopperkerk in Zuid-Afrika als voorbeeld genoemd.

Qua homoseksuele romantische relaties heb ik al lang en breed mijn route geschetst. Wat mij betreft is daar de discussie naar Schriftverstaan of Schriftgezag er niet. Daar geldt enkel het terugkeren achter besluiten en de roeping voor de GS om te besluiten wat als dit niet gebeurt. Wat mij betreft betekent dit een afscheid nemen van gemeenten die generieke besluiten hierover hebben genomen. Situaties waarbij pastorale uitzonderingen zijn gemaakt in lijn met de pastorale handreiking die destijds bij het besluit is verstrekt, vind ik daarin uitzonderingen.

Dit is wat ik kan noemen. Als Rijnsburg c.s. de tweede diagnose al als vaststaand uitgangspunt hanteert, dan zal de eerste route hen per definitie geen vertrouwen geven. Zelf denk ik echter dat het spreken over vertrouwen niet de echte oorzaak is, die zie ik eerder in een reeds opgemaakte gedachte die vooruitloopt op een GS conclusie namelijk dat het Schriftgezag en het belijden in het geding zíjn. Als mijn vermoeden juist is, is de enige weg waarop dan vertrouwen teruggewonnen kan worden 'de deur wijzen aan ongehoorzame kerken'. Maar die kant wil ik niet zonder meer op; maar dat zal je vast al wel begrepen hebben. Wil je meer of verwacht je iets anders, helaas - dit is mijn denken tot nu toe.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21449
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 17:23
huisman schreef: Vandaag, 17:07
MidMid schreef: Vandaag, 16:52
huisman schreef: Vandaag, 15:49

Aanvullend zou ik aan @MidMid willen vragen zijn ‘oplossing’ die ik vetgedrukt heb concreet te maken. Herstel van vertrouwen terwijl in aanloop naar de G.S. de roepende kerk een besluit neemt die het vertrouwen compleet onderuit haalt.
Hoe ziet @MidMid dit voor zich?
Voor vertrouwen heb je een gezamenlijke basis nodig. Bij elk gezond gereformeerd kerkverband is de vierslag de basis. Binnen die vierslag kun je allerlei gesprekken hebben over heikele punten en verschillen als je elkaar maar kunt vertrouwen dat je aan het einde van die gesprekken weer terug mag vallen op de basis van de vierslag.
Dat vertrouwen is compleet weg. De feiten spreken voor zich.
Die oplossing heb ik volgens mij in vorige rondjes al lang en breed verwoord.

Dat vraagt om een achterhalen wat maakte dat kerken deze stap genomen hebben. Dus gesprek over waarom ze de eenheid zo op het spel hebben gezet ten koste van het eigen belang en het schenden van afspraken. Ik vermoed dat het antwoord zal tenderen naar een heilig overtuigd zijn van ruimte in de Schrift.

Dan zal het gesprek wat mij betreft moeten draaien om de vraag of dit klopt of dat ze zich hiermee buiten de lijnen van Schriftgezag en belijdenis hebben begeven. Dus qua GS eindelijk eens klare wijn schenken op dit punt. En dan afhankelijk van de klare wijn vervolgens ook durven concluderen.

Gaat het hier naar de mening van de GS niet om een aantasting van het Schriftgezag en een bewegen buiten de belijdenis, dan dient er ruimte te worden gezocht voor de praktijk horend bij dit denken binnen onze kerken. Is de mening van de GS anders, dan zul je moeten normeren. Maar dan wel vanuit een helder, een klaar, vertrekpunt.

Oftewel als resumé: samen spreken en uitspreken rondom hermeneutiek en vervolgens ecclesiologie.

Nu kan ik mij voorstellen dat je de situatie krijgt dat de GS meent ruimte te zien voor vrouw en ambt en daar een legitieme plaats aan wil geven. Voor (een waarnemend deel van) Rijnsburg c.s. zal dit té ver zijn. Ook dan moet je durven concluderen. Wat mij betreft komt hier een ordelijke ontvlechting in beeld. Maar ook enkel hier, dus na bovenstaande - en niet eerder.

Kortom ik kan mij wel vinden in de route zoals deputaten vertegenwoordiging in hun laatste schrijven met de kerken hebben gedeeld.
Dit heb je inderdaad al eerder verwoord maar is nu wel erg eenzijdig gericht. Laat ik het specifieker vragen: Hoe win je het vertrouwen van Rijnsburg c.s. terug? Dat deze gemeente kunnen vertrouwen dat alle gemeenten zich houden aan de synodale besluiten. We hoeven natuurlijk helemaal niet te achterhalen waarom gemeenten ongehoorzaam zijn. Er zijn bij ons op classis niveau extra en bijzondere kerkvisitaties geweest om dit te ‘achterhalen’ Ik weet dit ook van verschillende andere classes.

Verder raak je het punt van homoseksualiteit niet aan. Dat punt gaat namelijk nog moeilijker worden op de G.S, Best veel gemeenten die misschien en helaas de bocht rond v&a nog kunnen maken kunnen dat op dit thema echt niet.
In best veel v&a gemeenten (niet in alle) wordt op beide thema’s afgeweken. Zie bv de roepende kerk!

Het gevaar van het hellend vlak is levensgroot aanwezig.
Zoals Buijs het verwoorde zit het vertrouwen vast op het afwijken van de handtekening. Maar voor mij is vertrouwen geen zelfstandig thema. Vertrouwen volgt uit een gezamenlijke beoordeling van wat er theologisch aan de hand is.

Middels wat ik hierboven schreef kan het twee kanten opgaan.
De GS kan uitspreken dat het afwijken van de besluiten niet de juiste weg was, terwijl zij tegelijk erkent dat zij zelf heeft nagelaten helder richting te geven en kerken daardoor in een onmogelijke situatie heeft gebracht. Hiermee wordt het afwijken niet goed gepraat, maar wordt het wel in context geplaatst.
Wanneer men verder concludeert dat vrouw en ambt een kwestie van Schriftverstaan is, geldt dit wat mij betreft overigens nog veel sterker. Dan zijn het niet zonder meer de ongehoorzame kerken, maar mede laakbare besluiten van de GS geweest die de kerken in een vertrouwenscrisis hebben gestort. Dan is een gezamenlijk schuld belijden de weg.

Wanneer de GS onomwonden uitspreekt dat het hier gaat om een aantasten van het Schriftgezag en het belijden zal er vermaan volgen en de gemotiveerde oproep tot terugkeer achter de besluiten. Verder zal de GS moeten uitspreken wat er dient te gebeuren wanneer kerken niet terugkeren achter besluiten. Zelf heb ik daarbij eerder al eens de Dopperkerk in Zuid-Afrika als voorbeeld genoemd.

Qua homoseksuele romantische relaties heb ik al lang en breed mijn route geschetst. Wat mij betreft is daar de discussie naar Schriftverstaan of Schriftgezag er niet. Daar geldt enkel het terugkeren achter besluiten en de roeping voor de GS om te besluiten wat als dit niet gebeurt. Wat mij betreft betekent dit een afscheid nemen van gemeenten die generieke besluiten hierover hebben genomen. Situaties waarbij pastorale uitzonderingen zijn gemaakt in lijn met de pastorale handreiking die destijds bij het besluit is verstrekt, vind ik daarin uitzonderingen.

Dit is wat ik kan noemen. Als Rijnsburg c.s. de tweede diagnose al als vaststaand uitgangspunt hanteert, dan zal de eerste route hen per definitie geen vertrouwen geven. Zelf denk ik echter dat het spreken over vertrouwen niet de echte oorzaak is, die zie ik eerder in een reeds opgemaakte gedachte die vooruitloopt op een GS conclusie namelijk dat het Schriftgezag en het belijden in het geding zíjn. Als mijn vermoeden juist is, is de enige weg waarop dan vertrouwen teruggewonnen kan worden 'de deur wijzen aan ongehoorzame kerken'. Maar die kant wil ik niet zonder meer op; maar dat zal je vast al wel begrepen hebben. Wil je meer of verwacht je iets anders, helaas - dit is mijn denken tot nu toe.
Bedankt. Het meeste was mij al wel duidelijk maar goed dat je jouw gedachten hier neerschrijft. Ik kan nu reageren met veel ‘wat als’ vragen maar laat ik dat maar niet doen.
Één ding. Je doet veel gemeenten en ambtsdragers uit Rijnsburg c.s, tekort door te zeggen dat ze maar één weg zien: de deur wijzen aan ongehoorzame kerken. Juist deze ambtsdragers hebben vanuit de classis vele broederlijke gesprekken gevoerd met deze ongehoorzame kerkenraden. Ook op de G.S. is er veel onderling met elkaar gesproken. Ik weet ook van privé ontmoetingen om elkaar proberen te verstaan. Als dat allemaal op niets is uitgelopen is het uiterste inderdaad afscheid nemen van elkaar,
Niet veel anders als jij zegt op het thema homoseksualiteit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo
Berichten: 1119
Lid geworden op: 20 feb 2025, 17:23

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 18:12
MidMid schreef: Vandaag, 17:23
huisman schreef: Vandaag, 17:07
MidMid schreef: Vandaag, 16:52

Die oplossing heb ik volgens mij in vorige rondjes al lang en breed verwoord.

Dat vraagt om een achterhalen wat maakte dat kerken deze stap genomen hebben. Dus gesprek over waarom ze de eenheid zo op het spel hebben gezet ten koste van het eigen belang en het schenden van afspraken. Ik vermoed dat het antwoord zal tenderen naar een heilig overtuigd zijn van ruimte in de Schrift.

Dan zal het gesprek wat mij betreft moeten draaien om de vraag of dit klopt of dat ze zich hiermee buiten de lijnen van Schriftgezag en belijdenis hebben begeven. Dus qua GS eindelijk eens klare wijn schenken op dit punt. En dan afhankelijk van de klare wijn vervolgens ook durven concluderen.

Gaat het hier naar de mening van de GS niet om een aantasting van het Schriftgezag en een bewegen buiten de belijdenis, dan dient er ruimte te worden gezocht voor de praktijk horend bij dit denken binnen onze kerken. Is de mening van de GS anders, dan zul je moeten normeren. Maar dan wel vanuit een helder, een klaar, vertrekpunt.

Oftewel als resumé: samen spreken en uitspreken rondom hermeneutiek en vervolgens ecclesiologie.

Nu kan ik mij voorstellen dat je de situatie krijgt dat de GS meent ruimte te zien voor vrouw en ambt en daar een legitieme plaats aan wil geven. Voor (een waarnemend deel van) Rijnsburg c.s. zal dit té ver zijn. Ook dan moet je durven concluderen. Wat mij betreft komt hier een ordelijke ontvlechting in beeld. Maar ook enkel hier, dus na bovenstaande - en niet eerder.

Kortom ik kan mij wel vinden in de route zoals deputaten vertegenwoordiging in hun laatste schrijven met de kerken hebben gedeeld.
Dit heb je inderdaad al eerder verwoord maar is nu wel erg eenzijdig gericht. Laat ik het specifieker vragen: Hoe win je het vertrouwen van Rijnsburg c.s. terug? Dat deze gemeente kunnen vertrouwen dat alle gemeenten zich houden aan de synodale besluiten. We hoeven natuurlijk helemaal niet te achterhalen waarom gemeenten ongehoorzaam zijn. Er zijn bij ons op classis niveau extra en bijzondere kerkvisitaties geweest om dit te ‘achterhalen’ Ik weet dit ook van verschillende andere classes.

Verder raak je het punt van homoseksualiteit niet aan. Dat punt gaat namelijk nog moeilijker worden op de G.S, Best veel gemeenten die misschien en helaas de bocht rond v&a nog kunnen maken kunnen dat op dit thema echt niet.
In best veel v&a gemeenten (niet in alle) wordt op beide thema’s afgeweken. Zie bv de roepende kerk!

Het gevaar van het hellend vlak is levensgroot aanwezig.
Zoals Buijs het verwoorde zit het vertrouwen vast op het afwijken van de handtekening. Maar voor mij is vertrouwen geen zelfstandig thema. Vertrouwen volgt uit een gezamenlijke beoordeling van wat er theologisch aan de hand is.

Middels wat ik hierboven schreef kan het twee kanten opgaan.
De GS kan uitspreken dat het afwijken van de besluiten niet de juiste weg was, terwijl zij tegelijk erkent dat zij zelf heeft nagelaten helder richting te geven en kerken daardoor in een onmogelijke situatie heeft gebracht. Hiermee wordt het afwijken niet goed gepraat, maar wordt het wel in context geplaatst.
Wanneer men verder concludeert dat vrouw en ambt een kwestie van Schriftverstaan is, geldt dit wat mij betreft overigens nog veel sterker. Dan zijn het niet zonder meer de ongehoorzame kerken, maar mede laakbare besluiten van de GS geweest die de kerken in een vertrouwenscrisis hebben gestort. Dan is een gezamenlijk schuld belijden de weg.

Wanneer de GS onomwonden uitspreekt dat het hier gaat om een aantasten van het Schriftgezag en het belijden zal er vermaan volgen en de gemotiveerde oproep tot terugkeer achter de besluiten. Verder zal de GS moeten uitspreken wat er dient te gebeuren wanneer kerken niet terugkeren achter besluiten. Zelf heb ik daarbij eerder al eens de Dopperkerk in Zuid-Afrika als voorbeeld genoemd.

Qua homoseksuele romantische relaties heb ik al lang en breed mijn route geschetst. Wat mij betreft is daar de discussie naar Schriftverstaan of Schriftgezag er niet. Daar geldt enkel het terugkeren achter besluiten en de roeping voor de GS om te besluiten wat als dit niet gebeurt. Wat mij betreft betekent dit een afscheid nemen van gemeenten die generieke besluiten hierover hebben genomen. Situaties waarbij pastorale uitzonderingen zijn gemaakt in lijn met de pastorale handreiking die destijds bij het besluit is verstrekt, vind ik daarin uitzonderingen.

Dit is wat ik kan noemen. Als Rijnsburg c.s. de tweede diagnose al als vaststaand uitgangspunt hanteert, dan zal de eerste route hen per definitie geen vertrouwen geven. Zelf denk ik echter dat het spreken over vertrouwen niet de echte oorzaak is, die zie ik eerder in een reeds opgemaakte gedachte die vooruitloopt op een GS conclusie namelijk dat het Schriftgezag en het belijden in het geding zíjn. Als mijn vermoeden juist is, is de enige weg waarop dan vertrouwen teruggewonnen kan worden 'de deur wijzen aan ongehoorzame kerken'. Maar die kant wil ik niet zonder meer op; maar dat zal je vast al wel begrepen hebben. Wil je meer of verwacht je iets anders, helaas - dit is mijn denken tot nu toe.
Bedankt. Het meeste was mij al wel duidelijk maar goed dat je jouw gedachten hier neerschrijft. Ik kan nu reageren met veel ‘wat als’ vragen maar laat ik dat maar niet doen.
Één ding. Je doet veel gemeenten en ambtsdragers uit Rijnsburg c.s, tekort door te zeggen dat ze maar één weg zien: de deur wijzen aan ongehoorzame kerken. Juist deze ambtsdragers hebben vanuit de classis vele broederlijke gesprekken gevoerd met deze ongehoorzame kerkenraden. Ook op de G.S. is er veel onderling met elkaar gesproken. Ik weet ook van privé ontmoetingen om elkaar proberen te verstaan. Als dat allemaal op niets is uitgelopen is het uiterste inderdaad afscheid nemen van elkaar,
Niet veel anders als jij zegt op het thema homoseksualiteit.
Los van wat mijn mening hierover is, of die van midmid, of die van huisman; op geen van beide thema's zullen er zelf gemeentes uit het verband van de CGK stappen en ze zullen er ook niet uitgezet gaan worden op basis van tuchtmaatregelen. Daar was al geen meerderheid voor en die zal er ook niet komen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 21449
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 18:59
huisman schreef: Vandaag, 18:12
MidMid schreef: Vandaag, 17:23
huisman schreef: Vandaag, 17:07

Dit heb je inderdaad al eerder verwoord maar is nu wel erg eenzijdig gericht. Laat ik het specifieker vragen: Hoe win je het vertrouwen van Rijnsburg c.s. terug? Dat deze gemeente kunnen vertrouwen dat alle gemeenten zich houden aan de synodale besluiten. We hoeven natuurlijk helemaal niet te achterhalen waarom gemeenten ongehoorzaam zijn. Er zijn bij ons op classis niveau extra en bijzondere kerkvisitaties geweest om dit te ‘achterhalen’ Ik weet dit ook van verschillende andere classes.

Verder raak je het punt van homoseksualiteit niet aan. Dat punt gaat namelijk nog moeilijker worden op de G.S, Best veel gemeenten die misschien en helaas de bocht rond v&a nog kunnen maken kunnen dat op dit thema echt niet.
In best veel v&a gemeenten (niet in alle) wordt op beide thema’s afgeweken. Zie bv de roepende kerk!

Het gevaar van het hellend vlak is levensgroot aanwezig.
Zoals Buijs het verwoorde zit het vertrouwen vast op het afwijken van de handtekening. Maar voor mij is vertrouwen geen zelfstandig thema. Vertrouwen volgt uit een gezamenlijke beoordeling van wat er theologisch aan de hand is.

Middels wat ik hierboven schreef kan het twee kanten opgaan.
De GS kan uitspreken dat het afwijken van de besluiten niet de juiste weg was, terwijl zij tegelijk erkent dat zij zelf heeft nagelaten helder richting te geven en kerken daardoor in een onmogelijke situatie heeft gebracht. Hiermee wordt het afwijken niet goed gepraat, maar wordt het wel in context geplaatst.
Wanneer men verder concludeert dat vrouw en ambt een kwestie van Schriftverstaan is, geldt dit wat mij betreft overigens nog veel sterker. Dan zijn het niet zonder meer de ongehoorzame kerken, maar mede laakbare besluiten van de GS geweest die de kerken in een vertrouwenscrisis hebben gestort. Dan is een gezamenlijk schuld belijden de weg.

Wanneer de GS onomwonden uitspreekt dat het hier gaat om een aantasten van het Schriftgezag en het belijden zal er vermaan volgen en de gemotiveerde oproep tot terugkeer achter de besluiten. Verder zal de GS moeten uitspreken wat er dient te gebeuren wanneer kerken niet terugkeren achter besluiten. Zelf heb ik daarbij eerder al eens de Dopperkerk in Zuid-Afrika als voorbeeld genoemd.

Qua homoseksuele romantische relaties heb ik al lang en breed mijn route geschetst. Wat mij betreft is daar de discussie naar Schriftverstaan of Schriftgezag er niet. Daar geldt enkel het terugkeren achter besluiten en de roeping voor de GS om te besluiten wat als dit niet gebeurt. Wat mij betreft betekent dit een afscheid nemen van gemeenten die generieke besluiten hierover hebben genomen. Situaties waarbij pastorale uitzonderingen zijn gemaakt in lijn met de pastorale handreiking die destijds bij het besluit is verstrekt, vind ik daarin uitzonderingen.

Dit is wat ik kan noemen. Als Rijnsburg c.s. de tweede diagnose al als vaststaand uitgangspunt hanteert, dan zal de eerste route hen per definitie geen vertrouwen geven. Zelf denk ik echter dat het spreken over vertrouwen niet de echte oorzaak is, die zie ik eerder in een reeds opgemaakte gedachte die vooruitloopt op een GS conclusie namelijk dat het Schriftgezag en het belijden in het geding zíjn. Als mijn vermoeden juist is, is de enige weg waarop dan vertrouwen teruggewonnen kan worden 'de deur wijzen aan ongehoorzame kerken'. Maar die kant wil ik niet zonder meer op; maar dat zal je vast al wel begrepen hebben. Wil je meer of verwacht je iets anders, helaas - dit is mijn denken tot nu toe.
Bedankt. Het meeste was mij al wel duidelijk maar goed dat je jouw gedachten hier neerschrijft. Ik kan nu reageren met veel ‘wat als’ vragen maar laat ik dat maar niet doen.
Één ding. Je doet veel gemeenten en ambtsdragers uit Rijnsburg c.s, tekort door te zeggen dat ze maar één weg zien: de deur wijzen aan ongehoorzame kerken. Juist deze ambtsdragers hebben vanuit de classis vele broederlijke gesprekken gevoerd met deze ongehoorzame kerkenraden. Ook op de G.S. is er veel onderling met elkaar gesproken. Ik weet ook van privé ontmoetingen om elkaar proberen te verstaan. Als dat allemaal op niets is uitgelopen is het uiterste inderdaad afscheid nemen van elkaar,
Niet veel anders als jij zegt op het thema homoseksualiteit.
Los van wat mijn mening hierover is, of die van midmid, of die van huisman; op geen van beide thema's zullen er zelf gemeentes uit het verband van de CGK stappen en ze zullen er ook niet uitgezet gaan worden op basis van tuchtmaatregelen. Daar was al geen meerderheid voor en die zal er ook niet komen.
Als dit de waarheid zou zijn is het kerkverband inderdaad in ontbinding. Als deze afwijkingen worden geaccepteerd of gedoogd zonder de uiterste consequentie kan straks alles in de CGK.
Persoonlijk denk ik dat er wel een meerderheid was om op het tweede thema zover te gaan. Daarom heeft Commissie Toekomst Kerkverband bij hun herzien model van interim classes dit thema eruit gehaald. Ze kregen teveel geluiden dat afwijkingen op dit thema niet zonder tucht kon blijven.
Zonder afvaardiging uit de Rijnsburg gemeenten zullen de meerderheden anders liggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rhadders
Berichten: 469
Lid geworden op: 04 okt 2025, 11:32

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door rhadders »

Twee dingen die mij opvallen:

1. Vertrouwen wordt vooral gebaseerd op het houden aan gemaakte afspraken. Op de handtekening onder het ondertekeningsformulier. Dat is niet onterecht, maar het is wel een oppervlakkige basis. Alsof dat vertrouwen vooral ‘contractueel’ is. Gaat vertrouwen niet veel dieper? Is het niet veel meer gebaseerd op de overtuiging dat die ander oprecht en van harte God zoekt? Trouw wil zijn aan Schrift en belijdenis? Dan kan het zijn dat je tot verschillende inzichten of keuzes komt, maar dat hoeft niet per se te betekenen dat die ander niet te vertrouwen is. Wel vraagt het, bij afwijken, om transparantie over motieven en hermeneutiek. Of daarmee de gezamenlijke belijdenis wordt ondermijnt moet dan worden beoordeeld - en dat is vooralsnog niet gedaan. Dat zal dan ook het eerste agendapunt moeten zijn van zowel de AV van Rijnsburg als de GS van Hoogeveen.

2. We lijken weinig onderscheid meer te kunnen maken tussen ‘wet’ en ‘gezag’. We benaderen de kerkorde, uitspraken van meerdere vergaderingen etc. op juridische wijze. Ik weet wel, die kant is er ook, maar gaat het niet juist ten koste van het geestelijk gezag als we kerken op juridische wijze willen dwingen zich te houden aan uitspraken? Uitspraken van een meerdere vergadering hebben gezag - óók als daar van afgeweken wordt. Juist dat is wat onze kerkorde kenmerkt, die vrijwillige onderwerping. Als we ‘dwang’ gaan toepassen, is dat eveneens een ondermijning van de kerkorde. Maar belangrijker nog: het zorgt niet voor een wezenlijke verandering, hooguit voor ‘uiterlijke schijn’ (schijnheiligheid?). Het is m.i. niet wijs.
Online
BSH
Berichten: 588
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door BSH »

rhadders schreef: Vandaag, 19:27 Twee dingen die mij opvallen:

1. Vertrouwen wordt vooral gebaseerd op het houden aan gemaakte afspraken. Op de handtekening onder het ondertekeningsformulier. Dat is niet onterecht, maar het is wel een oppervlakkige basis. Alsof dat vertrouwen vooral ‘contractueel’ is. Gaat vertrouwen niet veel dieper? Is het niet veel meer gebaseerd op de overtuiging dat die ander oprecht en van harte God zoekt? Trouw wil zijn aan Schrift en belijdenis?
Puur even reagerend op dit ene punt.

Vertrouwen alleen gebaseerd op een handtekening is inderdaad een zeer smalle basis.

Dat wantrouwen veroorzaakt wordt door het zich niet houden aan je handtekening, is wel logisch.
Plaats reactie