Christelijke Gereformeerde Kerken

Middenrefo

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 23:00
Middenrefo schreef: Gisteren, 22:35
huisman schreef: Gisteren, 21:45
Middenrefo schreef: Gisteren, 21:34
Voor mij heeft hij altijd op een kier gestaan. Net zoals eerder bij de NBV en nog eerder met de gezangen. Voor de term potdicht heb je een bepaalde interpretatie van de synodebesluiten en van artikel 31 nodig. En daar wordt verschillend over gedacht.

Overigens zou ik geen revisie aangevraagd hebben omdat wel duidelijk was hoe de vorige GS daarover zou besluiten. Ik zou eerder een instructie hebben ingediend met de vraag om duidelijk te maken of v&a het fundament van de kerk raakt en tuchtwaardig is. Als dat niet zo is, dan biedt dat toch een bepaalde ruimte.
Ik probeer je oprecht te begrijpen en meestal lukt dat ook wel. Maar dat je een 'bepaalde ruimte' ziet voor het bevestigen van vrouwen in het ambt begrijp ik niet. De besluiten en aangenomen rapporten zijn vanaf 1998 consistent en consequent. De CGK spreekt uit dat zij in de Schrift geen ruimte ziet voor vrouwen in het ambt.
Waar zit dan die 'bepaalde ruimte' ?
Stel dat het niet het fundament van de kerk raakt, dat het niet tuchtwaardig is, en stel dat het niet het Schriftgezag raakt, maar dat het een kwestie van Schriftverstaan zou zijn, dan biedt dat ruimte voor gemeentes die vanuit dezelfde basis en hermeneutiek tot een ander verstaan komen. Je zou dan de classis een rol kunnen geven om met die gemeenten in gesprek te gaan en de motivatie te toetsen.
Veel ‘stel dat’ toch? Plus dat het voorbij gaat aan de heldere en grondige aangenomen synodale rapporten over v&a. Sorry maar ik zie zonder al de ‘stel dat’s’ geen ‘bepaalde ruimte’. Ik zie zelfs geen enkele ruimte.
Mijn 'stel dat' heeft betrekking op een besluit van de GS van Hoogeveen over een instructie die er lijkt te komen.
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 09:22
huisman schreef: Gisteren, 21:45

Ik probeer je oprecht te begrijpen en meestal lukt dat ook wel. Maar dat je een 'bepaalde ruimte' ziet voor het bevestigen van vrouwen in het ambt begrijp ik niet. De besluiten en aangenomen rapporten zijn vanaf 1998 consistent en consequent. De CGK spreekt uit dat zij in de Schrift geen ruimte ziet voor vrouwen in het ambt.
Waar zit dan die 'bepaalde ruimte' ?
Stel dat het niet het fundament van de kerk raakt, dat het niet tuchtwaardig is, en stel dat het niet het Schriftgezag raakt, maar dat het een kwestie van Schriftverstaan zou zijn, dan biedt dat ruimte voor gemeentes die vanuit dezelfde basis en hermeneutiek tot een ander verstaan komen. Je zou dan de classis een rol kunnen geven om met die gemeenten in gesprek te gaan en de motivatie te toetsen.
Veel ‘stel dat’ toch? Plus dat het voorbij gaat aan de heldere en grondige aangenomen synodale rapporten over v&a. Sorry maar ik zie zonder al de ‘stel dat’s’ geen ‘bepaalde ruimte’. Ik zie zelfs geen enkele ruimte.
Mijn 'stel dat' heeft betrekking op een besluit van de GS van Hoogeveen over een instructie die er lijkt te komen.
Je zult begrijpen dat ik schrik van zo'n mogelijke draai. Voor de twijfelaars wordt de zaken dan wel duidelijk. Persoonlijk voel ik alleen maar verdriet als deze ruimte gezocht wordt. Daarna kan ook de ruimte gezocht worden voor een andere thema en de Hoogeveen CGK is dan gelijk aan de NGK en kan op vrij korte termijn fuseren. Heel erg verdrietig en zorgelijk. Als Gods Woord haar gezag verliest in ern kerk is het einde nabij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 09:42
Je zult begrijpen dat ik schrik van zo'n mogelijke draai. Voor de twijfelaars wordt de zaken dan wel duidelijk. Persoonlijk voel ik alleen maar verdriet als deze ruimte gezocht wordt. Daarna kan ook de ruimte gezocht worden voor een andere thema en de Hoogeveen CGK is dan gelijk aan de NGK en kan op vrij korte termijn fuseren. Heel erg verdrietig en zorgelijk. Als Gods Woord haar gezag verliest in ern kerk is het einde nabij.
Waarom schrik je van zo'n mogelijke instructie?
Het is toch gewoon doen wat allang gedaan had moeten worden: helderheid geven over wel of niet aantasting van Schriftgezag en van belijdenis. Of houd je rekening met het gegeven dat mogelijk het Schriftgezag en de belijdenis hier niet in het geding zijn?

Dat is geen ruimte zoeken. Maar dat is terug naar de bron. Terug naar Gods Woord al leidraad. Is het voorbehouden van mannen in de ambten de enige mogelijke legitieme uitkomst ja of nee.
BSH

Bericht door BSH »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 06:20
Inzichten kunnen veranderen in de loop van de tijd.

Als de synode de opvattingen in en van gemeentes niet representeert, dan hebben de behoudende krachten dit ook over zichzelf afgeroepen. Uiteindelijk stemt men met de voeten. Dus blijven benadrukken dat de synode bepaalde besluiten heeft genomen is feitelijk juist, maar vertelt tegelijkertijd ook niet het hele verhaal als de representativiteit uit balans is.
Ben jij ervan overtuigd dat de meerderheid altijd gelijk heeft?
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 11:23

Het is toch gewoon doen wat allang gedaan had moeten worden: helderheid geven over wel of niet aantasting van Schriftgezag en van belijdenis. Of houd je rekening met het gegeven dat mogelijk het Schriftgezag en de belijdenis hier niet in het geding zijn?

Dat is geen ruimte zoeken. Maar dat is terug naar de bron. Terug naar Gods Woord al leidraad. Is het voorbehouden van mannen in de ambten de enige mogelijke legitieme uitkomst ja of nee.
Ik schrik van de ‘stel dat’ opmerkingen van @Middenrefo. Als dat de uitkomst zal zijn van de instructie stemt mij dat verdrietig. De enige Bijbelse uitkomst is voor mij inderdaad dat de ambten is voorbehouden voor mannen. Mijn eigen Schrift studie komt daar telkens op uit. Ik ben wel eens andersom begonnen met de stelling dat de ambten niet uitsluitend voor mannen zijn bedoeld. Dan moet ik veel te veel duidelijke teksten ontkrachten door ze in de tijd/cultuur te plaatsen. M.a.w. ik ondersteun de meerderheidsrapporten van ganse harte.
Ik zie in deze ontwikkeling ook een groot gevaar en een aantasting van het gezag van de Schrift.
Verder heeft de CGK keer op keer uitgesproken dat je het meest gehoorzaam bent aan de Schrift door de ambten niet open te stellen voor de vrouw. Blijkbaar willen we niet meer het ‘meest gehoorzaam’ zijn.

Jij bent blijkbaar van mening dat al de aangenomen rapporten rondom v&a niet terug zijn gegaan naar de Bron. Met Gods Woord als leidraad. Dit gezien je laatste opmerking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

MidMid schreef: Vandaag, 11:23Waarom schrik je van zo'n mogelijke instructie?
Dat is natuurlijk wél ruimte zoeken! Al in 1998 is op grond van de Schrift geconcludeerd dat die ruimte er niet is. Dat is bevestigd toen alle revisieverzoeken in 2001 op dit punt werden afgewezen. In 2019 werd opnieuw om ruimte gevraagd en opnieuw kwam er een grondig en Schriftuurlijk rapport dat werd aanvaard in 2022, en waarin de lijn was: die ruimte is er niet. De revisieverzoeken op dat punt werden uitgebreid onderzocht (ook inhoudelijk!) en werden in 2025 afgewezen. Als je dan weer en zegt: 'Ja, maar....' dan ben inderdaad ruimte aan het zoeken die er niet is.

Als je die ruimte persoonlijk wél ziet, dan kan dat alleen door middel van een andere manier van Bijbellezen, een manier waarvoor binnen de CGK nooit ruimte was. In de kerk der eeuwen trouwens ook niet. (Lees het proefschrift van dr. K.K. Lim op dit punt.) Mijn persoonlijk antwoord op de vraag die je stelt is dan ook: de bevestiging van vrouwen in de ambten zoals wij die kennen, is altijd een aantasting van het Schriftgezag. Het voorbehouden van mannen in de ambten is m.i. daarom de enige mogelijke legitieme uitkomst van een hernieuwd proces om ruimte voor gedogen o.i.d. te creëren. Daarom begrijp ik ds. J. Westerink heel goed, die in een interview in 2023 zei: "Tegelijk: ik zie ook geen oplossing voor de situatie in de CGK, waarin een heel aantal kerken zich niets aantrekt van de synode-uitspraak dat er op grond van de Schrift geen ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers. De vrouw in het ambt staat voor mij zo haaks op wat de Bijbel zegt, dat ik niet langer christelijk gereformeerd kan blijven als de synode toch groen licht zou geven."

Kerken die zonder dat daar ruimte voor was en is toch al vrouwen in de ambten hebben bevestigd en daar desgevraagd niet meer op terug willen komen, hebben zich m.i. alleen met die daad al buiten het kerkverband geplaatst. Idem wat ander beleid t.a.v. homoseksualiteit. Het is niet voor niets dat verschillende classes al afgeschaald waren voor de start van de synode in 2024. Het feit dat de synode geen antwoord heeft kunnen formuleren op de ontstane impasse, na vele gespreksrondes en voorstellen, betekent dat het kerkverband niet meer in staat is om daarin een weg te wijzen. Dat kan ook niet. Er is een substantieel deel dat absoluut niet wil vermanen, of afwijkende besluiten wil terugdraaien; en er is een ander deel dat op geen enkele wijze ruimte wil geven omdat het zó verbonden is met het Schriftgezag en de medeverantwoordelijkheid daarvoor via het presbyteriaal-syndaal stelsel. Kortom: hier kán niet eens een compromis in worden bereikt, omdat het voor beide kanten een gewetenszaak is.
Hartelijke groet,
Evangelist
MidMid

Bericht door MidMid »

huisman schreef: Vandaag, 12:07
MidMid schreef: Vandaag, 11:23

Ik schrik van de ‘stel dat’ opmerkingen van @Middenrefo. Als dat de uitkomst zal zijn van de instructie stemt mij dat verdrietig. De enige Bijbelse uitkomst is voor mij inderdaad dat de ambten is voorbehouden voor mannen. Mijn eigen Schrift studie komt daar telkens op uit. Ik ben wel eens andersom begonnen met de stelling dat de ambten niet uitsluitend voor mannen zijn bedoeld. Dan moet ik veel te veel duidelijke teksten ontkrachten door ze in de tijd/cultuur te plaatsen. M.a.w. ik ondersteun de meerderheidsrapporten van ganse harte.
Ik zie in deze ontwikkeling ook een groot gevaar en een aantasting van het gezag van de Schrift.
Verder heeft de CGK keer op keer uitgesproken dat je het meest gehoorzaam bent aan de Schrift door de ambten niet open te stellen voor de vrouw. Blijkbaar willen we niet meer het ‘meest gehoorzaam’ zijn.

Jij bent blijkbaar van mening dat al de aangenomen rapporten rondom v&a niet terug zijn gegaan naar de Bron. Met Gods Woord als leidraad. Dit gezien je laatste opmerking.
Nee, wat je als laatste schrijft is niet mijn mening.
Ook ik onderken dat de Schrift duidelijk laat zien dat mannen in de ambten kunnen dienen.
Wat voor mij in deze hele discussie bepalend is, is de vraag of het 'meest gehoorzaam' staat tegenover 'ongehoorzaam'.

Dit is overigens al in allerlei vormen hierboven beschreven en omschreven. Maar dat kwartje lijkt maar niet te vallen dat zo'n uitspraak nodig is, ongeacht wat een GS Hoogeveen verder ook besluiten zal. Het lijkt mij dat nu het moment gekomen is om als GS kleur te bekennen en te spreken van gehoorzaamheid of van ongehoorzaamheid. En nee, dat gaat niet over de praktijk, maar over de leer.

En op basis van die uitspraak zal er verder moeten worden gekeken naar de praktijk.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Muiterij heet zo iets.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

BSH schreef: Vandaag, 11:45
Nee. Maar een minderheidsstandpunt opleggen aan de minderheid zorgt vroeger of later voor onrust.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 13:13 Muiterij heet zo iets.
Muiterij begint al bij een niet representatieve vertegenwoordiging op de synode.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 15:41
Muiterij begint al bij een niet representatieve vertegenwoordiging op de synode.
Bijvoorbeeld de Dordtse Synode?
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 15:40
BSH schreef: Vandaag, 11:45
Nee. Maar een minderheidsstandpunt opleggen aan de minderheid zorgt vroeger of later voor onrust.
Verruiming kan ook tot onrust leiden. Zie onstaan HHK en afsplitsingen van de Gereformeerde Kerk die deels kwamen door het niet kunnen dragen van verruimingen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Je blijft maar hameren op dat representatieve. Ik ben ervan overtuigd dat als deze democratiseringsgedachte de kerk in haar greep krijgt, het einde al is ingeluid.
Hartelijke groet,
Evangelist
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Refojongere schreef: Vandaag, 16:08
Bijvoorbeeld de Dordtse Synode?
Ken je het begrip anachronisme?
huisman

Bericht door huisman »

Sinds het bestaan van de CGK wordt de G.S. gekozen op dezelfde manier. Classis stemt voor P.S., P.S. stemt voor G.S.
Vind dat gezeur over representatief dus kinderachtig en een gelegenheidsargument.
Plaats reactie