Christelijke Gereformeerde Kerken

huisman

Re: Christelijke Gereformeerde Kerken

Bericht door huisman »

rhadders schreef: Gisteren, 22:36
huisman schreef: Gisteren, 20:34
rhadders schreef: Gisteren, 20:00
huisman schreef: Gisteren, 17:39

Rare vraag. Ga er ook maar niet op in omdat het dan al vlug oneerbiedig gaat worden.
Het is met een knipoog, maar ook een serieuze ondertoon. Je zorg om gehoorzaamheid aan de synodebesluiten begrijp ik, en orde in de kerk is geen overbodige luxe. Maar met wat je voorstelt, werp je drempels op die er kerkordelijk niet horen te zijn. Ambtsdragers zijn gelijkwaardig. Bij voorbaat stemrecht onthouden aan een kerkenraad is een zeer vergaande maatregel, zonder dat daar een vastgestelde procedure voor bestaat en dat komt neer op macht uitoefenen.

Je zult het misschien niet zo bedoelen, maar het wekt wel de indruk alsof bepaalde kerkenraden een mindere rol zouden moeten hebben in de kerkelijke vergadering. Is dat hoe je denkt over het Lichaam van Christus? Tot aan de hemelpoort gelden blijkbaar andere spelregels? Want voor God zijn deze broeders wel volwaardig…

Ik vind het ernstig als we broeders ‘monddood’ willen maken omdat zij afwijkende overtuigingen hebben - in oprecht geloof!
Je hebt misschien niet opgelet maar het oorspronkelijke voorstel van commissie Toekomst Kerkverband ging hierover. De ongehoorzame kerkenraden geen toegang meer geven tot de reguliere classis maar ze groeperen in interim classes. Kijk maar naar de bemensing van deze commissie. Samengesteld uit links, midden en rechts.
Mijn opmerking was daar redelijk mee in lijn.
Het was een amendement op het voorstel en deze werd verworpen:

“Ook werd er voorgesteld om de afgevaardigden vanuit interim-classes naar de particuliere
synode de status van waarnemer te geven (geen actief en passief stemrecht). Voor een
belangrijk deel van de afgevaardigden blijkt dat evenwel niet te dragen te zijn.
Voor hen staat
aanvaarding van het interim-model juist onder de voorwaarde van een gelijkwaardige positie
van af te vaardigen ambtsdragers naar de particuliere en generale synode.”

Rapport 1 zegt:
“Zolang kerkenraden en ambtsdragers een wettige plaats hebben in ons kerkverband, hebben
zij het recht afgevaardigden te kiezen naar meerdere vergaderingen, en ook zelf als
afgevaardigde gekozen te worden. Dat geldt dus ook binnen en vanuit de interim-classes.”
(Bron)
1. De reguliere classis is ook een meerdere vergadering en die zouden ze met het interim plan niet meer mogen bezoeken.dat was geen amendement maar het oorspronkelijke voorstel van Schenau c.s.
2. Het amendement komt mij wel heel bekent voor. :OO3
3. Het hele plan is verworpen.

Toch had het vertrouwen gegeven aan de kerken als er was opgetreden tegen de ongehoorzaamheid. Nu dat is uitgebleven zijn meerdere vergaderingen nutteloos geworden. Ik weet dat er nu ronkende teksten komen hoe goed en mooi het nu wel gaat op de classisvergaderingen maar dat is wensdenken. Het gaat op geen enkele classis meer goed. Lees de Wekker!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie