De theologie die er achter zit is deze: De belofte van het heil is alleen voor de uitverkorenen. Dan weet je nooit als je nog niet bekeerd bent of die mooie preek van ds. X wel voor jou bedoeld is. Dat bedoel ik met: Ik weet welke theologie erachter zit. Dat is gewoon vast te stellen zonder dat je een preek beluisterd hebt. Daar ging de scheuring in 1953 over. Als je weet dat je gered bent dan maakt het wat preken betreft niet uit of je GG of GGiN bent. De GGiN houden het samen gaan met de GG een beetje tegen omdat volgens hen er wel degelijk een leerverschil is. En daar hebben ze gelijk in.Hoopvol schreef: ↑10 dec 2025, 19:43Je hebt nog nooit een preek gehoord uit de GGiN en je weet wel welke theologie er achter zit? Dat is knap. Het is misschien een idee om rustig, zonder vooroordelen en biddend een aantal preken te beluisteren. Eventueel kan ik er wel wat doorsturen.GG links schreef: ↑10 dec 2025, 14:39Nee ik heb nog nooit een preek van een GGiN dominee gehoord. Ik weet wel wat de theologie is die achter elke preek zit. Daar kan ik mij niet in vinden.Hoopvol schreef: ↑10 dec 2025, 14:22Heb je eigenlijk wel een idee wat er in de GGiN gepreekt wordt? Luister je weleens een dienst in de GGiN?GG links schreef: ↑10 dec 2025, 13:27
Het gaat voornamelijk om hoe Geeske met de uitverkiezing om gaat en haar visie op of er iets aangeboden wordt of niet.
Ongemak is niet het goede woord. Ik vind het een verderfelijke en God onterende leer.
Het is typisch hypercalvinisme. Wordt denk ik alleen in de GGiN zo gepredikt en in de rechterflank van de GG.
Deel jij haar mening ?
Verder komt Geeske uit de GGiN. Ben jij het niet met haar eens ? Ik probeer even na te gaan of zij voor zichzelf spreekt of dat zij een groep vertegenwoordigd.
Als ik JanRab lees gaan de uitspraken van Geeske ook de de GGiN veel te ver.
Heb jij wel is een preek van ds. Vreugdenhil of ds. Baan gehoord ? Dan kun je toch niet ontkennen dat die anders zijn ?
En ja, ik ben lid in de GGiN. Maar dat betekent echt niet dat ik het overal mee eens ben. En er zijn soms echt moeilijke, ingewikkelde dingen in dat kerkverband. Maar toch weet ik zeker dat de Heere duidelijk werkt, en zeker de laatste jaren in de GGiN. Er gebeurt heel veel in dat kerkverband.
Intussen weet je al dat Geeske_1991 lid is in de GGiNbv, dat is een ander kerkverband. En Geeske_1991 is verantwoordelijk voor haar eigen woorden en ze is geen vertegenwoordiger van de GGiN, noch van de GGiNbv.
Verder, ds Baan ken ik, daar heb ik best wat preken van geluisterd. Ds Vreugdenhil wat minder. Ik denk dat ik wat dat betreft, best breed luister. En ja er zijn verschillen zat. Maar als de Heere Zelf met Zijn liefde in een preek mee komt dan gaat het echt niet meer om die verschillen. Als je mag weten: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven, dan is die lieve Heere Jezus zo dierbaar. Dan maakt het echt niet meer uit of die dominee toevallig Vreugdenhil, Baan, Roos, Krijgsman, Veldman, Kort, Lohuis, Baars, van Boven of weet ik veel wie heet. Dan is het: ze zagen niemand dan Jezus alleen.
https://www.dewoesteweg.nl/wp-content/u ... -heeft.pdf
Het staat hier mooi verwoord wat de verschilen zijn.