Evangelist schreef:Alsof het rapport uit 2022 niet verder zou komen dan 'Adam was eerst'. Ik betwijfel op grond van deze post of je het rapport ooit werkelijk (en welwillend) hebt gelezen. Als je vervolgens niet verder komt dan 'verbeeldingskracht' dan vat je totaal het punt niet waar het om draait. Dat blijkt ook wel als je de visie op cremeren op gelijke hoogte stelt met de visie op de positie van man en vrouw. Dat laatste is zo'n fundamentele lijn in de Schrift, dat je die je rustig dragend kunt noemen voor de totale heilsboodschap tussen het paradijs (Gen. 1-2) en de bruiloft van het Lam (Openb. 21-22) dat het op z'n minst opmerkelijk is dat je deze stelling poneert.
Heb ik ergens ontkend dat de man/vrouw-verhouding een principieel gegeven is in de schepping? Integendeel! Ik heb het rapport juist heel aandachtig gelezen, ook omdat het onderwerp raakt aan mijn werk. Wat het rapport uit 2022 doet is aantonen dát het onderscheid wordt gemaakt in de Schrift. Maar toon mij maar aan waar in het rapport wordt gesproken over de (symbolische) betekenis van de man/vrouw-verhouding?
Evangelist schreef:Wat @huisman hier naar voren brengt, is dat de Schrift op het spel staat. Dat blijf je ontkennen door te zeggen dat de synode dat zó niet heeft uitgesproken. Dat klopt ten aanzien van vrouwelijke ambtsdragers, maar dat klopt niet ten aanzien van ruimte voor homoseksuele relaties. Wel heeft de synode uitgesproken dat gemeenten die toch vrouwelijke ambtsdragers bevestigen het vertrouwen binnen het kerkverband onder een ondragelijke spanning zetten en iets onmogelijks uitspreken, en daarmee zondigen tegen de liefde. Kortom: evenzeer zonde.
Het zijn inderdaad twee verschillende onderwerpen, hoewel ze beide raken aan de man/vrouw-verhouding. Van beide durf ik te zeggen dat het 'tekenen van de tijd' zijn in bepaald opzicht. Maar er zitten heel veel lagen in en het kost veel tijd en zorgvuldigheid om dat goed in beeld te krijgen. Daarom ben ik zelf ook helemaal niet zo negatief over het verschijnsel van meerderheid- en minderheidsrapporten in de CGK. En dan nog is niet alles aan de orde gekomen. Want over symboliek, waar we in de kern mee te maken hebben, en onze omgang hiermee, is het nog nauwelijks gegaan. Dat krijgt namelijk heel weinig aandacht in de westerse theologie.
Evangelist schreef:Als bovendien de synode na lang studeren en gebed tot de conclusie komt - met vele Bijbelgetrouwe kerken wereldwijd - dat de Schrift géén ruimte biedt voor vrouwelijke ambtsdragers, dan is de verdediging van het tegendeel een dwaling!
Ik begrijp wat je wil zeggen, maar je formuleert het m.i. erg ongelukkig. Want dan stel je de synode bóven de Schrift. Dat doet de kerkorde ook niet. Ook de synode kan immers dwalen...
Daarbij is het niet van belang of 'vele kerken wereldwijd' dit steunen. Het 'meerderheidsargument' is een klassieke drogreden. Maar opmerkelijker nog is dat je dit onbijbelse argument aanhaalt, om je punt te verdedigen m.b.t. Schriftgezag...
Evangelist schreef:Als de vermaningen m.b.t. dwalingen keer op keer terzijde worden gelegd en er zelfs openlijk wordt aangegeven dat men zich van deze dwalingen niet wil bekeren en er ook nooit meer op terugkomt, dan zijn er twee smaken: Of je aanvaardt dat die ander dwaalt, maar je blijft wel samen een kerkverband vormen, en je blijft medeverantwoordelijkheid dragen voor die dwalingen (want in het gereformeerd kerkrecht ben je verantwoordelijk voor elkaar); of je bereikt het punt dat je eerlijk tegen elkaar moet zeggen: wij kunnen die verantwoordelijkheid in geweten niet meer dragen en daarom moeten we afscheid nemen van elkaar.
Ik vind het heel onwijs als er uitspraken worden gedaan 'dat men er nooit meer op terugkomt', maar dat zal men zelf ook wel vinden.
Er is overigens nog een derde smaak: bidden en Gods Woord blijven spreken. Volgens mij is dat onze bijbelse verantwoordelijkheid. Niets meer, niets minder. Het overige van wat je kunt doen, betreft machtsmiddelen die je inderdaad kunt ontlenen aan het (kerk)recht. Maar laat die macht toch los! De macht - ook tot verandering/bekering - zit 'm in (de prediking van) het Woord van God. Hebben wij soms het vertrouwen verloren in de kracht daarvan?
Die medeverantwoordelijkheid wordt er, voor mij in elk geval, ook niet anders van. Ik voel mij medeverantwoordelijk voor al mijn broeders en zusters, we vormen immers één lichaam. Het collectieve denken als christen beperkt zich, geestelijk gezien, toch niet tot een kerkverband of kerkorde? Paulus en zijn medewerkers spraken andere gemeenten niet aan op grond van een juridische band, maar op basis van de (wederzijdse) erkenning dat het broeders en zusters betreft.