Zeker kan het gaan om ander (verkeerd) Schriftverstaan en daarin moeten we elkaar inderdaad dienen.rhadders schreef: ↑Gisteren, 20:51Heb je predikanten die anders van oordeel zijn al eens van hart tot hart gesproken? Want in de gesprekken die ik mocht hebben, heb ik telkens weer geproefd dat men de Heere en Zijn Woord liefheeft. Men wil zich door de Schrift laten gezeggen! Het gezag van de Schrift is bij hen helemaal niet in het geding, je kunt hooguit spreken van verschillen in Schriftverstaan.Huisman schreef:Verder blijf ik benadrukken dat het gezag van de Schrift in het geding is. M.i. op beide thema's en volgens de besluiten van de CGK minstens op één van beide thema's.
Wat niet wil zeggen dat er geen predikanten en situaties zijn, waarbij inderdaad wel degelijk het gezag van de Schrift in het geding is, omdat onbijbelse argumenten en redenen boven de Schrift worden gesteld.
Met andere woorden: het komt allebei voor. Maar in de CGK proef ik toch vooral het eerste. Ik heb in het minderheidsrapport wel wat onschriftuurlijke argumentatie voorbij zien komen, maar primair baseert men zich op de Schrift. Aan hoe en van waaruit men redeneert kan je echt wel beoordelen of en welk gezag men toekent aan de Schrift, los van of je de conclusies deelt.
In veel gevallen gaat het dus simpelweg om Schriftverstaan. En dat hoeft ons helemaal niet te bevreemden, want we zijn niet gelijk. De één heeft meer intellectuele vermogens, of meer theologisch inzicht dan de ander. De ene gemeente kreeg van Paulus nog melk, de ander vaste spijze. Verschillen in Schriftverstaan hoeven dus helemaal geen reden te zijn tot scheiding. Ze tonen wel het belang van onderwijs. Laten we elkaar daar in dienen!
De werkelijkheid is echter dat dit al decennia van gesprekken heeft opgeleverd, waarin helemaal niet zo'n dienende en ontvangende houding was. Er zijn zelfs verschillende vermaningen uitgesproken, vaak eerst nog pastoraal en mild. De hardheid waarmee daarop is gereageerd, heeft natuurlijk wel wat gedaan. Als het gesprek vooral steeds zo gevoerd moet worden (of zo lang gevoerd moet worden) dat de ander inmiddels metaalmoe en murw aan de zijlijn staat, en ondertussen het afwijken doorgaat, dan houdt het een keer op. Dat kun je onchristelijk vinden of te zakelijk, maar ik begrijp het wel. Dan doet zich naar mijn smaak een situatie voor als Paulus en Barnabas. Dan kun je beter uit elkaar gaan en je beide weer richten op de kern van je taak. Het kerkverband is tenslotte de Kerk niet. Dat kan ook niet, want de Kerk kán nooit scheuren. Het zijn de gegevenen van de Vader die gezaligd en verlost worden door het geloof in Jezus Christus, op grond van Zijn verdienste, voortkomend uit het verkiezend welbehagen van de drie-enige God. Deze Kerk is er altijd geweest en zal er ook altijd zijn en is principieel één in Christus. Ze is van alle tijden, en alle plaatsen; voor een deel strijdend hier op aarde, en voor een deel triomferend in de eeuwige heerlijkheid.