Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

HHR

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door HHR »

Wat een geframe. Als je dit dus allemaal leest is het niet verwonderlijk dat de meeste scheuringen in ruzieachtige sfeer eindigen.
Zo ook hier. Het draaien en framen om schuldigen handen boven het hoofd te houden en zij die blijven wat ze altijd waren en het na al die jaren niet meer kunnen dragen na te wijzen.
Bah.
Het heeft niets met goedwillendheid te maken.
Smerig spel. Laag bij de grond. Een dolk in de rug. Dat is het.
En dat alles onder een vroom sausje van liefde en verbinding.. Maar ten diepste is het haat.
Ik ben blij dat ik niet op zulke vergaderingen aanwezig hoef te zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Refojongere schreef: Gisteren, 22:42
Het enige wat jullie betogen (MidMid, Ambtenaar, Wim Anker, DDD, middenrefo) is: rechtse gemeenten, accepteer het nou maar gewoon. Kunnen we door.
Dat betoog ik niet, maar meer pluriformiteit zie ik niet perse als probleem. Je aan de spelregels houden vind ik belangrijk.

Gemeenten verplicht afscheid laten nemen vanwege een principieel verschil van inzicht lijkt misschien een goede oplossing op korte termijn, maar of dit ook voor de langere termijn is, betwijfel ik ten zeerste:

A. Scheuring wordt min of meer genormaliseerd waardoor de kans toeneemt dat bij volgende inhoudelijke meningsverschillen er een nieuwe scheuring volgt. En nieuwe meningsverschillen zullen volgen.
B. Kerkelijke organisaties moeten worden gefinancierd door minder leden, waardoor het bestaan bedreigd wordt.
C. Te veel homogeniteit kan verstikkend werken en extreme denkbeelden in de hand werken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik betoog dat ook niet; en Wim Anker volgens mij evenmin.

Wat ik zeg, mede gezien deze discussie, inmiddels 439 pagina's (!) zonder ook maar enige progressie: stop met framen en jezelf schoon praten, en ga gewoon in zo'n kerkverband zitten; de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Wat ik alleen niet begrijp (zoals je weet), waarom je je niet aansluit bij een bestaand kerkverband. Keuze genoeg.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Vandaag, 08:42 Ik betoog dat ook niet; en Wim Anker volgens mij evenmin.

Wat ik zeg, mede gezien deze discussie, inmiddels 439 pagina's (!) zonder ook maar enige progressie: stop met framen en jezelf schoon praten, en ga gewoon in zo'n kerkverband zitten; de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Wat ik alleen niet begrijp (zoals je weet), waarom je je niet aansluit bij een bestaand kerkverband. Keuze genoeg.

Jij legt dus het probleem niet bij de ongehoorzame gemeenten? De gehoorzame die niet kunnen leven met de flagrante ongehoorzaamheid aan gezamenlijke besluiten en het aantasten van het Schriftgezag moeten zich maar aansluiten bij een ander kerkverband. Vrij merkwaardige opvatting lijkt me.
Lijkt mij dat een oproep aan de ongehoorzame gemeenten om zich aan te sluiten bij de NGK meer recht doet aan de situatie. Maar misschien bedoel jij dat ook met ‘zo’n kerkverband’ ? Die frase is mij niet duidelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

HHR schreef: Vandaag, 07:40 Wat een geframe. Als je dit dus allemaal leest is het niet verwonderlijk dat de meeste scheuringen in ruzieachtige sfeer eindigen.
Zo ook hier. Het draaien en framen om schuldigen handen boven het hoofd te houden en zij die blijven wat ze altijd waren en het na al die jaren niet meer kunnen dragen na te wijzen.
Bah.
Het heeft niets met goedwillendheid te maken.
Smerig spel. Laag bij de grond. Een dolk in de rug. Dat is het.
En dat alles onder een vroom sausje van liefde en verbinding.. Maar ten diepste is het haat.
Ik ben blij dat ik niet op zulke vergaderingen aanwezig hoef te zijn.
Het is zoals je beschrijft. De Zaligmaker heeft echter ook smaad en tegenspraak moeten verdragen. Daarom is het niet verwonderlijk dat Zijn volgelingen hetzelfde overkomt, zelf in wat zich uitwendige de kerk van Christus noemt. Hen die onvoorwaardelijk vast houden aan Zijn Woord, omdat ze door genade niet anders kunnen, mogen daarin in Zijn voetstappen drukken. Die getrouw zijn tot in de dood, zullen de kroon des levens ontvangen (Openbaring 2:10b). Voor hen geld niet: "pas uzelf en Gods Woord aan, aan het Babylon van deze wereld en haar cultuur", maar "Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt." (Openbaring 18:4).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: Vandaag, 08:48
Tiberius schreef: Vandaag, 08:42 Ik betoog dat ook niet; en Wim Anker volgens mij evenmin.

Jij legt dus het probleem niet bij de ongehoorzame gemeenten? De gehoorzame die niet kunnen leven met de flagrante ongehoorzaamheid aan gezamenlijke besluiten en het aantasten van het Schriftgezag moeten zich maar aansluiten bij een ander kerkverband. Vrij merkwaardige opvatting lijkt me.
Lijkt mij dat een oproep aan de ongehoorzame gemeenten om zich aan te sluiten bij de NGK meer recht doet aan de situatie. Maar misschien bedoel jij dat ook met ‘zo’n kerkverband’ ? Die frase is mij niet duidelijk.
Een predikant zei vorig jaar (ik dacht ds. Schenau, maar dat weet ik niet zeker; of dat was ergens een synodevoorstel): sluit je per gemeente gewoon aan bij een kerkverband waarbij je het beste past. De één PKN, de ander HHK, weer een ander NGK, een volgende GG of OGG, en misschien wel eentje bij de Remonstrantse broederschap, wie weet.
Maar ga niet eindeloos kissebissen, framen en elkaar de schuld in de schoenen schuiven. Waarvan akte in dit topic.
Daar kan ik me in vinden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik vind, zoals je weet, wel degelijk dat men zich aan besluiten moet houden of moet vertrekken. Maar dat doen ze niet. En jij, noch ik, noch de synode, hebben er invloed op. Dat is dus een feit. Leuk of niet leuk, terecht of niet terecht. Het is een gegeven.

Het grote verschil tussen jouw en mij is dat ik niet vind dat hun zonde een legitimatie is om zelf te gaan zondigen. 493 pagina's lang wring jij je in allerlei bochten om een scheuring en het optuigen van een nieuw kv goed te praten. Idem @Evangelist e.a.

Om maar een citaat te noemen: "Wat ik alleen niet begrijp (zoals je weet), waarom je je niet aansluit bij een bestaand kerkverband. Keuze genoeg."
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 13 jan 2026, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Wim Anker schreef: Vandaag, 08:57<> Het grote verschil tussen jouw en mij is dat ik niet vind dat hun zonde een legitimatie is om zelf te gaan zondigen. 493 pagina's lang wring jij je in allerlei bochten om dat goed te praten. Idem @Evangelist e.a. <>
Welke zonde(n) bedoel met het vetgedrukte?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 09:01
Wim Anker schreef: Vandaag, 08:57<> Het grote verschil tussen jouw en mij is dat ik niet vind dat hun zonde een legitimatie is om zelf te gaan zondigen. 493 pagina's lang wring jij je in allerlei bochten om dat goed te praten. Idem @Evangelist e.a. <>
Scheuren en een eigen kv optuigen.
Groepscirkel

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:02
Scheuring veroorzaken is zonde, over de schuldvraag is genoeg te lezen in dit topic. Maar wat is zonde aan het optuigen van een eigen kerkverband?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 09:04
Scheuren is zonde, over de schuldvraag is genoeg te lezen in dit topic. Maar wat is zonde aan het optuigen van een eigen kerkverband?
Dat lijkt idd nu een nieuwe legitimatieroute, na decennia klagen over de verscheurde en verbrokkeld kerk in NL, na promoten van kanselruil etc. etc. het voor de CGK scheurmakers ineens gehelemaal geen issue meer om zelf een kv te beginnen. Hoezo bijbel die oproept tot eenheid?
Groepscirkel

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:10
Groepscirkel schreef: Vandaag, 09:01 Welke zonde(n) bedoel met het vetgedrukte?
Scheuren is zonde, over de schuldvraag is genoeg te lezen in dit topic. Maar wat is zonde aan het optuigen van een eigen kerkverband?
Dat lijkt idd nu een nieuwe legitimatieroute, na decennia klagen over de verscheurde en verbrokkeld kerk in NL, na promoten van kanselruil etc. etc. het voor de CGK scheurmakers ineens gehelemaal geen issue meer om zelf een kv te beginnen. Hoezo bijbel die oproept tot eenheid?
Ik stelde de vraag wat zonde is aan het optuigen van een eigen kerkverband. Moet ik de notie van eenheid in je slotvraag lezen als een inhoudelijk antwoord?
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: Vandaag, 08:56

Een predikant zei vorig jaar (ik dacht ds. Schenau, maar dat weet ik niet zeker; of dat was ergens een synodevoorstel): sluit je per gemeente gewoon aan bij een kerkverband waarbij je het beste past. De één PKN, de ander HHK, weer een ander NGK, een volgende GG of OGG, en misschien wel eentje bij de Remonstrantse broederschap, wie weet.
Maar ga niet eindeloos kissebissen, framen en elkaar de schuld in de schoenen schuiven. Waarvan akte in dit topic.
Daar kan ik me in vinden.
Denk niet dat het Schenau was. Daarvoor ken ik hem te goed. Verder is dit voor mensen met CGK DNA wel een heel pijnlijke oplossing. Mijn eigen oplossing ligt toch dicht bij die van de Dopperkerk. Een relatief korte termijn (1 tot 3 jaar) om terug te keren binnen de besluiten van het kerkverband en anders eruit.
Dit hebben wij ook willen amenderen in het interimmodel van commissie toekomst kerkverband. Wij zijn tijdens de GS daarvoor door deze commissie uitgenodigd om hierover te praten. Het interimmodel had een termijn van 9 jaar en was veel te vrijblijvend. Wij wilden naar 3 jaar en veel minder vrijblijvend. CTK zag daar geen draagvlak voor bij de ‘linkerkant’ . Ze gingen wel naar 6 jaar en iets minder vrijblijvendheid maar dat was te weinig om mij te overtuigen dat dit model zou werken.

Mag ik trouwens weten wat het frame is die Rijnsburg (en ik dus) zou gebruiken?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het frame is, dat het legitiem zou zijn en de Rijnsburg de wettige voortzetting van de CGK zou zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 09:14
Wim Anker schreef: Vandaag, 09:10
Wim Anker schreef: Vandaag, 09:02 Scheuren en een eigen kv optuigen.
Ik stelde de vraag wat zonde is aan het optuigen van een eigen kerkverband. Moet ik de notie van eenheid in je slotvraag lezen als een inhoudelijk antwoord?
Of het zonde is, weet ik niet.
Kennelijk vinden de 'kv-optuigers' dat zelf wel, gezien de hoeveelheid argumenten die ze geven ter legitimatie. Dat duidt meestal op onzekerheid.
Ik zeg niet 1-2-3 dat het zonde is, maar vind het wel onbegrijpelijk dat men de bestaande verbanden links of rechts laat liggen en een nieuw kerkverband wil stichten.
Plaats reactie