Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)
-
OnlineGroepscirkel
Re: Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)
Eenheid komt voort uit waarheid en liefde. Ofwel, als eenheid (in verscheidenheid) ontbreekt schort het aan iets onderliggends. Dan heeft een betoog over eenheid niet zoveel zin, maar moet gekeken worden naar de onderliggende gebreken.
Re: Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)
Zeggen we hetzelfde als ik het zo formuleer:Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 08:47 Eenheid komt voort uit waarheid en liefde. Ofwel, als eenheid (in verscheidenheid) ontbreekt schort het aan iets onderliggends. Dan heeft een betoog over eenheid niet zoveel zin, maar moet gekeken worden naar de onderliggende gebreken.
Eenheid komt niet primair uit waarheid en liefde, maar uit één zijn in Christus. Waarheid en liefde zijn volgens mij vruchten? IK denk waar zij eenheid niet zichtbaar wordt, niet eerst tot eenheid worden opgeroepen,
maar dat onderzocht moet onderzocht worden of men werkelijk leeft uit Christus. En of Zijn waarheid en liefde juist niet worden tegengewerkt. Iemand zei ooit: Eenheid is christologisch, niet sociologisch.
-
OnlineGroepscirkel
Nee, dan zeggen we (nog) niet helemaal hetzelfde. Waarheid (Gods Woord) en Christus zijn niet los verkrijgbaar en evenmin in tegenspraak. Johannes 17: heilig hen in Uw waarheid > Uw Woord is de waarheid > opdat zij één zijn > gelijk als Ons. Ik ben het wel eens dat eenheid primair christologisch moet worden bezien en dus niet sociologisch.Arja schreef: ↑Gisteren, 12:12Zeggen we hetzelfde als ik het zo formuleer:Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 08:47 Eenheid komt voort uit waarheid en liefde. Ofwel, als eenheid (in verscheidenheid) ontbreekt schort het aan iets onderliggends. Dan heeft een betoog over eenheid niet zoveel zin, maar moet gekeken worden naar de onderliggende gebreken.
Eenheid komt niet primair uit waarheid en liefde, maar uit één zijn in Christus. Waarheid en liefde zijn volgens mij vruchten? IK denk waar zij eenheid niet zichtbaar wordt, niet eerst tot eenheid worden opgeroepen,
maar dat onderzocht moet onderzocht worden of men werkelijk leeft uit Christus. En of Zijn waarheid en liefde juist niet worden tegengewerkt. Iemand zei ooit: Eenheid is christologisch, niet sociologisch.
Ik lees wat je zegt: Christus en waarheid niet te scheiden zijn. Zou je zeggen dat eenheid er is omdat wij in de waarheid leven, of omdat wij in Christus zijn... en dat waarheid die eenheid bewaart?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 12:50Nee, dan zeggen we (nog) niet helemaal hetzelfde. Waarheid (Gods Woord) en Christus zijn niet los verkrijgbaar en evenmin in tegenspraak. Johannes 17: heilig hen in Uw waarheid > Uw Woord is de waarheid > opdat zij één zijn > gelijk als Ons. Ik ben het wel eens dat eenheid primair christologisch moet worden bezien en dus niet sociologisch.Arja schreef: ↑Gisteren, 12:12Zeggen we hetzelfde als ik het zo formuleer:Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 08:47 Eenheid komt voort uit waarheid en liefde. Ofwel, als eenheid (in verscheidenheid) ontbreekt schort het aan iets onderliggends. Dan heeft een betoog over eenheid niet zoveel zin, maar moet gekeken worden naar de onderliggende gebreken.
-
OnlineGroepscirkel
Nee, Gods Woord is de waarheid, ongeacht of een mens wel of niet in Christus is. Buiten Christus is dat wel tot oordeel. Christus en Gods Woord zijn niet te scheiden, hoewel ze onderscheiden zijn. Eenheid is altijd een gevolg van iets anders, dat is mijn punt.Arja schreef: ↑Gisteren, 14:10Ik lees wat je zegt: Christus en waarheid niet te scheiden zijn. Zou je zeggen dat eenheid er is omdat wij in de waarheid leven, of omdat wij in Christus zijn... en dat waarheid die eenheid bewaart?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 12:50Nee, dan zeggen we (nog) niet helemaal hetzelfde. Waarheid (Gods Woord) en Christus zijn niet los verkrijgbaar en evenmin in tegenspraak. Johannes 17: heilig hen in Uw waarheid > Uw Woord is de waarheid > opdat zij één zijn > gelijk als Ons. Ik ben het wel eens dat eenheid primair christologisch moet worden bezien en dus niet sociologisch.Arja schreef: ↑Gisteren, 12:12Zeggen we hetzelfde als ik het zo formuleer:Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 08:47 Eenheid komt voort uit waarheid en liefde. Ofwel, als eenheid (in verscheidenheid) ontbreekt schort het aan iets onderliggends. Dan heeft een betoog over eenheid niet zoveel zin, maar moet gekeken worden naar de onderliggende gebreken.
Volgens mij spreken we wat langs elkaar heen, omdat eenheid tussen gelovigen (individueel) of op gemeenteniveau (collectief) verschillende perspectieven zijn.
Hoor je mijn hersens krakenGroepscirkel schreef: ↑Gisteren, 14:33Nee, Gods Woord is de waarheid, ongeacht of een mens wel of niet in Christus is. Buiten Christus is dat wel tot oordeel. Christus en Gods Woord zijn niet te scheiden, hoewel ze onderscheiden zijn. Eenheid is altijd een gevolg van iets anders, dat is mijn punt.Arja schreef: ↑Gisteren, 14:10Ik lees wat je zegt: Christus en waarheid niet te scheiden zijn. Zou je zeggen dat eenheid er is omdat wij in de waarheid leven, of omdat wij in Christus zijn... en dat waarheid die eenheid bewaart?Groepscirkel schreef: ↑Gisteren, 12:50Nee, dan zeggen we (nog) niet helemaal hetzelfde. Waarheid (Gods Woord) en Christus zijn niet los verkrijgbaar en evenmin in tegenspraak. Johannes 17: heilig hen in Uw waarheid > Uw Woord is de waarheid > opdat zij één zijn > gelijk als Ons. Ik ben het wel eens dat eenheid primair christologisch moet worden bezien en dus niet sociologisch.Arja schreef: ↑Gisteren, 12:12
Zeggen we hetzelfde als ik het zo formuleer:
Volgens mij spreken we wat langs elkaar heen, omdat eenheid tussen gelovigen (individueel) of op gemeenteniveau (collectief) verschillende perspectieven zijn.
Ik denk dat ons verschil zit in de vraag of eenheid primair gegeven is in Christus, of vooral functioneel ontstaat. Mijn punt is dat het Nieuwe Testament éérst spreekt over een gegeven eenheid van de Geest (in Christus), en daarna over waarheid en liefde als middelen om die eenheid te bewaren en zichtbaar te maken zowel persoonlijk als op gemeentelijk niveau.
En als ik het over ‘gemeente’ heb, bedoel ik een gemeente van echte gelovigen, of anders gezegd: de echte gelovigen ín de gemeente
-
OnlineGroepscirkel
Met je slotalinea stem ik in, zoals W. à Brakel over de gemeente schrijft en zonder af te doen aan het belang van de zichtbare gemeente.Arja schreef: ↑Gisteren, 14:39Hoor je mijn hersens krakenGroepscirkel schreef:Nee, Gods Woord is de waarheid, ongeacht of een mens wel of niet in Christus is. Buiten Christus is dat wel tot oordeel. Christus en Gods Woord zijn niet te scheiden, hoewel ze onderscheiden zijn. Eenheid is altijd een gevolg van iets anders, dat is mijn punt.
Volgens mij spreken we wat langs elkaar heen, omdat eenheid tussen gelovigen (individueel) of op gemeenteniveau (collectief) verschillende perspectieven zijn.![]()
Ik denk dat ons verschil zit in de vraag of eenheid primair gegeven is in Christus, of vooral functioneel ontstaat. Mijn punt is dat het Nieuwe Testament éérst spreekt over een gegeven eenheid van de Geest (in Christus), en daarna over waarheid en liefde als middelen om die eenheid te bewaren en zichtbaar te maken zowel persoonlijk als op gemeentelijk niveau.
En als ik het over ‘gemeente’ heb, bedoel ik een gemeente van echte gelovigen, of anders gezegd: de echte gelovigen ín de gemeente.
Het is, in Christus en door Woord en Geest, een gegeven geestelijke eenheid. Toch is dat in uiterlijke zin niet altijd realiteit. Mede door zonde, (af)dwalingen (en de realiteit van de strijd uit Romeinen 7
Concreet voorbeeld:
- Ik ben overtuigt dat er wedergeboren christenen praktiserend RKK-lid zijn;
- Geestelijk gezien is er dan eenheid in de levende Christus met wedergeboren christenen buiten de RKK;
- In uiterlijke zin is er geen eenheid en ook over bepaalde leer- of leefstukken is er geen eenheid. Omwille van Gods Woord (waarheid) zal de eenheid dan niet geheel tot uiting komen of bewaard/bewerkt worden. Tenzij.
Tot slot vind ik eenheid in verscheidenheid belangrijk, maar kunnen er op aarde situaties van gescheidenheid ontstaan.