Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Dat dit gebeurt op 1 van de 4 adventszondagen !
Nee het woord Advent is niet genoemd in de preek en of gebed
- Johann Gottfried Walther
Oké en dat kwam om dat het een kandidaat uit de PKN was?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Het verband met Zeeuwse snap ik niet helemaal.
Daar is het toch de gewoonte de catechismus zoveel mogelijk binnen het jaar af te krijgen? Of is dat alleen binnen de gergem zo? Zelfs op Kerstdagen wanneer deze op een zondag vallen, nabetrachtingsdiensten, leesdiensten wanneer de eigen dominee een vrije zondag heeft e.d. Alles om de catechismus maar binnen het jaar behandeld te hebben. 's Lands wijs, 's lands eer, maar ik kijk er als westerling een beetje meewarig naar.
O echt. Ik hecht daar wel aan. Je hebt al een dienst, de 2e dienst is dan een leerdienst. Ik kan er nog steeds niet aan wennen dat zondag 52 in de zomer valt.
Of, zoals nu bij ons, soms wekenlang de catechismus niet aan bod komt. We zijn een jaar vakant en 26 zondagsafdelingen verder.
Ik dacht ook dat het één van de opdrachten was die de Synode van 1618-19 heeft meegegeven om de Catechismus jaarrond te preken in de 2e dienst.
Het zijn niet voor niets 52 zondagen.
Overigens is het lang niet bij alle Zeeuwse GG's nog de regel om dit te doen.
En ook niet alleen bij de GG's.
- FlyingEagle
Van mij hoeft dit niet zo strikt. De kerkdiensten hoeven niet in de mal van de HC geperst te worden. Zo is er helemaal geen ruimte voor flexibiliteit.
Maar volgens mij is dit een afgescheiden gewoonte niet eens bij alle gemeenten in gebruik. Dus de PKN heeft hier niks mee van doen lijkt me.
Maar volgens mij is dit een afgescheiden gewoonte niet eens bij alle gemeenten in gebruik. Dus de PKN heeft hier niks mee van doen lijkt me.
-
Groepscirkel
Leerdiensten over de HC worden in de DKO genoemd. Het is al een eeuwenoud gebruik. In GB-gemeenten worden ook leerdiensten over de belijdenisgeschriften gehouden.
Mooi streven, maar wel een menselijke opdracht. Het doel erachter is glashelder: de gemeente blijven onderdompelen in de leer. Nou, volgens mij wordt dat voldoende gedaan, ook bij vrije stof. Enige continuïteit is natuurlijk goed, maar als een nabetrachtingspreek over het zevende gebod gaat bijvoorbeeld omdat kosten wat het kost de Catechismus moet worden gepreekt, dan vind ik het zijn doel voorbij schieten.Bobber schreef: ↑24 jan 2026, 11:52 Ik dacht ook dat het één van de opdrachten was die de Synode van 1618-19 heeft meegegeven om de Catechismus jaarrond te preken in de 2e dienst.
-
Groepscirkel
Wat mij betreft schaffen we het preken over belijdenisgeschriften per direct af.
En laten we zo de Bijbel als het woord van God in het middelpunt staan.
- FlyingEagle
Wat een domme opmerkingMartijn schreef:Wat mij betreft schaffen we het preken over belijdenisgeschriften per direct af.![]()