Presidentsverkiezingen USA 2024

Amstelodamense

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Amstelodamense »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 11:22
Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:18

Okay, fair enough. 90 jaar geleden waren er ook mensen die wegkeken toen het duidelijk was dat het met Hitler Duitsland de verkeerde kant opging.
De Europese kiezer kiest al 30 jaar voor partijen die onze defensie verwaarlozen. Ben je niet boos op deze kiezers?
Nee, zeker niet. Dat was in een tijd waarin de NAVO samen sterk stond, wellicht een logische keuze. Terugkijkend hadden we andere keuzes gemaakt, maar dit is niet de Europeanen maar de Amerikanen aan te rekenen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:20

Hiermee legitimeer je degene die chanteert. Als je van een vriend/bondgenoot verandert in een vijand, who to blame? Als ik jou goed begrijp, ligt de fout bij Europa. Daarmee legitimeer je het gedrag van deze clown en z'n companen.
Ik legitimeer niets. Ik constateer slechts. In Europa denken we dat de hele wereld is zoals wij. Misplaatst superioriteitsdenken.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Het superioriteitsdenken zie ik toch echt meer terug bij Trump dan bij onze Europese leiders. Maar goed, ik stop met deze discussie. Beter voor m'n bloeddruk :jongle
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:24

Nee, zeker niet. Dat was in een tijd waarin de NAVO samen sterk stond, wellicht een logische keuze. Terugkijkend hadden we andere keuzes gemaakt, maar dit is niet de Europeanen maar de Amerikanen aan te rekenen.
Al sinds de jaren '90 schuift de Amerikaanse aandacht naar Azië. Het is onszelf aan te rekenen dat we staan waar we staan. Sinds Eisenhower zeggen de Amerikanen dat we meer moeten investeren in defensie . Het is dus geen nieuwe boodschap.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:26 Het superioriteitsdenken zie ik toch echt meer terug bij Trump dan bij onze Europese leiders. Maar goed, ik stop met deze discussie. Beter voor m'n bloeddruk :jongle
Jij kijkt naar incidenten, je mist de grote lijn.
refo

Bericht door refo »

MGG schreef: Gisteren, 22:29
Amstelodamense schreef: Gisteren, 20:02 https://nos.nl/artikel/2599406-woede-na ... fghanistan

En de shitshow gaat maar door.....wat is het toch een idioot en fascist. Tel het optreden van ICE erbij op en we zijn in de jaren '30 van de vorige eeuw. In- en intriest.

Wie stopt deze gevaarlijke imbeciel?
Huilie huilie, doe er dan wat aan.
De hoge heren protesteren. Je moet echter de veteranen vragen hoe het was. Dan zou het best kunnen kloppen.
parsifal

Bericht door parsifal »

refo schreef: Vandaag, 11:57
Amstelodamense schreef: Gisteren, 20:02 https://nos.nl/artikel/2599406-woede-na ... fghanistan

En de shitshow gaat maar door.....wat is het toch een idioot en fascist. Tel het optreden van ICE erbij op en we zijn in de jaren '30 van de vorige eeuw. In- en intriest.

De hoge heren protesteren. Je moet echter de veteranen vragen hoe het was. Dan zou het best kunnen kloppen.
Je zou ook kunnen kijken naar aantal slachtoffers. Denen vergelijkbaar met VS per hoofd van bevolking, VK zit in de buurt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:18
Ambtenaar schreef: Vandaag, 11:16
Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:14
Steun jij zijn beleid / manier van doen?
Nee. Maar ik doe er niet hysterisch over.
Okay, fair enough. 90 jaar geleden waren er ook mensen die wegkeken toen het duidelijk was dat het met Hitler Duitsland de verkeerde kant opging.
Wacht even hoor jongens. Hier wordt wel héél snel geïmpliceerd. Dat vind ik zorgelijk. Niet hysterisch doen betekent niet automatisch wegkijken! Laten we asjeblieft voorzichtig zijn met overhaaste conclusies trekken. En sorry dat ik me even met jullie gesprekje bemoei.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Ik denk dat de afkeer van Europa, vanuit de huidige rechts-conservatieve hoek in de USA, voor een niet onaanzienlijk deel wordt haar oorzaak heeft in het progressieve woke-denken. De verdeeldheid in de USA tussen conservatieven en progressieven is extreem en voor conservatieven zit Europa grotendeels ook in die progressieve hoek. Ik ben om meerdere redenen geen fan van de onvoorspelbare Trump, maar vergelijkingen met Hitler en nazi-Duitsland gaan mij echt te ver. Machtsstreven speelt aan alle zijden, helaas. Ik heb over links-progressief wat dat betreft net zo min een hoge pet op.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 11:27
Amstelodamense schreef: Vandaag, 11:24

Al sinds de jaren '90 schuift de Amerikaanse aandacht naar Azië. Het is onszelf aan te rekenen dat we staan waar we staan. Sinds Eisenhower zeggen de Amerikanen dat we meer moeten investeren in defensie . Het is dus geen nieuwe boodschap.
Is dat zo? In jaren 80 zaten we stukje boven 2% norm. Daarna zijn fouten gemaakt, we geloofden tenslotte in "the end is history". En daarvoor konden we ons geld besteden in VS. Kon men zich daar op Azie en Amerika richten. En ondertussen gerust zijn dat Frankrijk niet communistisch zou worden (had best gekund). En landen als Duitsland niet te zwaar zouden concureren qua wapens. Ook Saab werd niet te groot, met kanden die vooral bij partner afnamen.

Ja er is er fout gemaakt de VS te vertrouwen, maar mes in de rug is nog steeds meest de steker aan te rekenen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ZWP

Bericht door ZWP »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 12:34 Ik denk dat de afkeer van Europa, vanuit de huidige rechts-conservatieve hoek in de USA, voor een niet onaanzienlijk deel wordt haar oorzaak heeft in het progressieve woke-denken. De verdeeldheid in de USA tussen conservatieven en progressieven is extreem en voor conservatieven zit Europa grotendeels ook in die progressieve hoek. Ik ben om meerdere redenen geen fan van de onvoorspelbare Trump, maar vergelijkingen met Hitler en nazi-Duitsland gaan mij echt te ver. Machtsstreven speelt aan alle zijden, helaas. Ik heb over links-progressief wat dat betreft net zo min een hoge pet op.
Maar het gaat veel meer over autoritarisme dan om links of rechts mijns inziens. Je kunt het inhoudelijk minder eens zijn met de Democraten (al zijn die vanuit NL gezien nog vrij rechts), maar dat is iets anders dan dat je een staatsvorm verandert. Er dáár lijkt rechts (hopelijk niet alle Republikeinen) op uit te zijn. En dat is een groter kwaad.
ZWP

Bericht door ZWP »

Wat kun je doen tegen zulke onwaarheden die ten toon gespreid worden op een internationaal toneel? Trump van het podium trekken, 'boe' roepen of achter de schermen hard aan de slag?

[Er zijn heel wat Navo troepen omgekomen ook van andere landen dan de VS]
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Vandaag, 13:03
Is dat zo? In jaren 80 zaten we stukje boven 2% norm. Daarna zijn fouten gemaakt, we geloofden tenslotte in "the end is history". En daarvoor konden we ons geld besteden in VS. Kon men zich daar op Azie en Amerika richten. En ondertussen gerust zijn dat Frankrijk niet communistisch zou worden (had best gekund). En landen als Duitsland niet te zwaar zouden concureren qua wapens. Ook Saab werd niet te groot, met kanden die vooral bij partner afnamen.

Ja er is er fout gemaakt de VS te vertrouwen, maar mes in de rug is nog steeds meest de steker aan te rekenen.
In welke wereld leef jij? Wij hebben onszelf in een kwetsbare positie gebracht, niet de Amerikanen.

En de 2% norm is pas in 2014 afgesproken. En dat was wel nodig. Militair gezien stellen we niets voor en afhankelijk. Bijvoorbeeld waren we na een paar dagen uit gebombardeerd in Libië, bommen waren op. Stel je voor dat Libië een serieuze luchtverdediging had gehad. Ook kon Europa zelf niet eens de missie aansturen, daar was een Amerikaans fregat voor nodig.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

ZWP schreef: Vandaag, 13:59
Wat kun je doen tegen zulke onwaarheden die ten toon gespreid worden op een internationaal toneel? Trump van het podium trekken, 'boe' roepen of achter de schermen hard aan de slag?

[Er zijn heel wat Navo troepen omgekomen ook van andere landen dan de VS]
Trump vertelde onzin over Afghanistan, maar dat neemt niet weg dat Amerika nodig is voor onze veiligheid.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

ZWP schreef: Vandaag, 13:56
Groepscirkel schreef: Vandaag, 12:34 Ik denk dat de afkeer van Europa, vanuit de huidige rechts-conservatieve hoek in de USA, voor een niet onaanzienlijk deel wordt haar oorzaak heeft in het progressieve woke-denken. De verdeeldheid in de USA tussen conservatieven en progressieven is extreem en voor conservatieven zit Europa grotendeels ook in die progressieve hoek. Ik ben om meerdere redenen geen fan van de onvoorspelbare Trump, maar vergelijkingen met Hitler en nazi-Duitsland gaan mij echt te ver. Machtsstreven speelt aan alle zijden, helaas. Ik heb over links-progressief wat dat betreft net zo min een hoge pet op.
Maar het gaat veel meer over autoritarisme dan om links of rechts mijns inziens. Je kunt het inhoudelijk minder eens zijn met de Democraten (al zijn die vanuit NL gezien nog vrij rechts), maar dat is iets anders dan dat je een staatsvorm verandert. Er dáár lijkt rechts (hopelijk niet alle Republikeinen) op uit te zijn. En dat is een groter kwaad.
Natuurlijk speelt autoritarisme mee. Dat is een reden waarom ik geen fan ben van Trump. Trump is onvoorspelbaar en blinkt uit in egoïsme. Ik vind dat heel zorgelijk. Alleen vind ik het wel belangrijk om te zoeken naar onderliggende oorzaken van de bewegingen in de USA. Natuurlijk kan er dan gedacht worden aan persoonlijkheidsstoornissen. Maar ik denk dat er meer is. Volgens mij is een cruciaal punt dat het links-progressieve denken in enkele decennia de mensheid heeft uitgehold tot niet meer dan een hoger dierlijk wezen. Zonder God, zonder ziel. Ik zie het aanvallen van de persoonlijke identiteit van mensen en het uitschakelen van het transcendente (beide componenten van het woke-denken) als een enorm krachtige en verwoestende aanvallen van de satan. Satan weet dat hij de strijd op Golgotha heeft verloren en zal alles doen om zoveel mogelijk de duisternis mee in te nemen. Wij westerlingen zitten midden in dat strijdtoneel. Daarom: Voorts, mijn broeders, wordt krachtig in den Heere, en in de sterkte Zijner macht. Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeze 6:10-11)
Plaats reactie