merel schreef: ↑Vandaag, 12:19
J.C. Philpot schreef: ↑Vandaag, 10:54
De nadruk lag sterk op het cognitief geloven, op kennis van de leer en de regels. Het affectieve aspect van het geloof, dus wat het persoonlijk voor mensen betekende, was nauwelijks zichtbaar.
Dit vind ik de grootste les uit het artikel. Ik hoop dat ouders meer en meer zullen zien, dan een doorleefd en uitgeleefd geloof nodig is, om kinderen op te voeden.
Kerkgang en andere geloofspraktijken waren verplicht en ononderhandelbaar
Wat deze opmerking betreft: ik ben er niet van overtuigd dat je als je het aan je kinderen over gaat laten of ze mee gaan naar de kerk of niet, dat het dan wel goed zou komen.
Tot welke leeftijd zou je hen verplichten om mee te gaan?
Eerlijk? Verplichten vind ik helemaal niet verstandig. Kijk, mijn jongste van 10 wil ook liever thuis blijven, dan zeg ik: we gaan met z'n allen. Dan wordt er ook niet moeilijk over gedaan.
Maar als mijn oudste pubers niet meer mee willen zal ik eerst zoeken naar de oorzaak. Samen kijken of we daar iets aan kunnen doen. Maar verplichten heeft in mijn omgeving tot nu toe alleen maar aversie opgeleverd.
Is het regelmatig ook niet zozeer de kerk maar het kerkvolk wat tegenstaat? Achterbaks gedrag, hypocriet (zondag in het zwarte pak maar door de week wil je geen zaken doen met ze) teleurgesteld in mensen?