Gereformeerde Gemeenten

BSH

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door BSH »

Delftenaar schreef: Gisteren, 19:24 Conform Romeinen zucht de schepping ook.

Het meest extreme voorbeeld daarvan zie je slechts enkele kilometers over de grens in Duitsland in de vorm van de bruinkoolmijnen.
De natuur schepping zucht en is in barensnood. Dat laatste niet vergeten. Nog een paar zuchten en een paar weeën en de geboorte van de nieuwe schepping is er.
Job

Bericht door Job »

margrietha schreef: Gisteren, 13:55
margrietha schreef: Gisteren, 13:53
Job schreef: Gisteren, 12:28
Evangelist schreef: Gisteren, 09:10
Heb het al vaker gezegd: Wat ontzettend jammer!
Bovendien: Repos Ailleurs!
Eens. Bovendien raken zulke tendensen altijd na verloop van tijd weer sleets en dan trekt de refokaravaan weer verder. Rusteloos. De Hoeksche Waard en Flakkee zullen ook nog wel aan de beurt komen. Is deels al een beetje zo.
Hoekse Waard valt mee, vanuit de stad was dat 30, 40 jaar geleden veel meer. Vanuit de Hoekse Waard zelf trekken de jonge stelletjes veel meer naar dorpjes zonder kerk en school i.v.m. hoge huizenprijzen
Okay, bedankt! Mijn bewijs was maar 'anekdotisch' moet ik eerlijk toegeven ;-)
Job

Bericht door Job »

Eloesje schreef: Gisteren, 18:34
Evangelist schreef: Gisteren, 09:10
Heb het al vaker gezegd: Wat ontzettend jammer!
Bovendien: Repos Ailleurs!
Eens. Bovendien raken zulke tendensen altijd na verloop van tijd weer sleets en dan trekt de refokaravaan weer verder. Rusteloos. De Hoeksche Waard en Flakkee zullen ook nog wel aan de beurt komen. Is deels al een beetje zo.
Noem mij maar rusteloos, ik ben vanaf de stad naar de randstad gegaan en daar vandaan naar een dorp en wat mij betreft gaan we over een paar jaar compleet achteraf wonen, ergens in een boswachtershuis ofzo. Heerlijk rustig zonder mensen om me heen. Sorry maar ik leef liever met een stel dieren om me heen dan tussen al die haastige mensen die nergens tijd voor hebben (willen maken)
Dichter bij de natuur is voor mij ook dichter bij God
Een ieder zij in zijn of haar gemoed ten volle verzekerd.
Job

Bericht door Job »

Ik zag er wat vragen over; zal mijn opmerking een beetje proberen te specificeren. Ik besef dat het al snel oordelend van karakter is, zo'n opmerking. Vooropgesteld: het kan dat mensen die van woning tot woning trekken de Heere oprecht dienen en dat er mensen zijn die altijd in hun eenvoudige huisje blijven zitten terwijl ze zich daar in hoogmoed op verheffen. Dus ja, objectief is er niet zoveel over te zeggen en ik heb ook nog eens de handen vol aan mezelf als het gaat om diep ingeslagen pinnen.

Waar ik op doelde is een schijnbaar rusteloos trekken van het ene huis naar het andere, van het ene interieur naar het andere en dan met name het baden in luxe. Vind dat wat lastig te rijmen met de lemen hut waarin we op doorreis zijn en elk ogenblik uit kunnen worden opgeroepen.

Enne laat iedereen vooral investeren in een goed, gezellig, fijn nest voor zichzelf en/of zijn gezin hè, als je dat mag hebben, daar is niets mis mee. Er mag best geïnvesteerd worden in de hoeksteen van de samenleving, een fijn en veilig thuis hoort daar ook bij. Ik sla eerlijk gezegd weleens met een mengeling van bezorgdheid en verwondering de 'toonzalen' gâ waarin een deel van het refodom resideert. En hun hand er niet voor lijken om te draaien om dan een jaar later weer te verhuizen en dan nóg mooier, nog luxueuzer.

Oordeel ik nu? Vermoedelijk wel. Zorg en oordeel lopen snel in elkaar over. Laat ik het zo zeggen: ik begrijp het oprecht niet.
CvdW

Bericht door CvdW »

.
Laatst gewijzigd door CvdW op 28 jan 2026, 06:49, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW

Bericht door CvdW »

Interessant hoe sommige kunnen denken.
Jong stel trouwt en gaan direct in een villa wonen. Komt voor, maar dat is beperkt. Gebruikelijk is om klein te beginnen. Dan na enkele jaren doorstromen naar een grotere woning (door beter betaalde functie of uitbreiding gezin). Later is verdere doorstroming wellicht mogelijk. Dit is voor de woningmarkt ook goed.
Heeft niks rusteloosheid te maken.

Aan de andere kant herken ik wat Job zegt.
helma

Bericht door helma »

'Linquenda' stond vroeger nog weleens op huizen.

Ik zie hetzelfde als Job en vind dat soms ook schrijnend. Vooral als er verder geen hoop is op een 'beter vaderland'.
Gaat dat niet samen op? Een voorzichtige vraag...
Leven we vanuit het besef: 'het beste komt nog' (Corrie ten Boom) dan zullen we er misschien minder behoefte aan hebben om het hier op aarde zo geweldig mogelijk te hebben. Toch?

Tegelijk steek ik mijn hand in eigen boezem. Ik steek mijn geld niet in luxe spulletjes. Maar ben wel 'kringloopverslaafd'.
En hoe verder ik bij de Heere vandaan leef hoe meer ik daarop gefocust ben.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: Gisteren, 22:40 Zorg en oordeel lopen snel in elkaar over. Laat ik het zo zeggen: ik begrijp het oprecht niet.
Ik lees vooral een oordeel, en geen zorg. Waarom moet je er iets van vinden?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 08:01
Job schreef: Gisteren, 22:40 Zorg en oordeel lopen snel in elkaar over. Laat ik het zo zeggen: ik begrijp het oprecht niet.
Ik lees vooral een oordeel, en geen zorg. Waarom moet je er iets van vinden?
Maar gaat dat ten diepste niet voor veel meer zaken op of we er wat van moeten vinden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Vandaag, 08:11 Maar gaat dat ten diepste niet voor veel meer zaken op of we er wat van moeten vinden.
Ja, dat denk ik wel. Vooral als het gaat over anderen.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Wij hebben recent ons hele huis aangepakt. Dit was ook hard nodig. Kostte flink geld en eerlijk gezegd hebben we er lang over getwijfeld. We hebben hier geen blijvende stad. Maar tegelijkertijd mag je wel voor je aardse bezittingen zorgen. Het mag er wel netjes uit zien.
Je kunt vanaf de buitenkant niet zien wat er van binnen leeft dus wees voorzichtig met 'ergens iets van vinden'
En ik betrap mijzelf er ook op, snel een mening hebben over andermans gedrag, dat is een grote valkuil. Ga je er wat dieper over denken is veel gedrag meestal goed te relativeren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

We mogen als christen er toch naar verlangen 'een stil en gerust leven' te leiden?
Als je ergens woont waar je wordt gedwongen naar de muziek van je buren te luisteren, kan ik me voorstellen dat je een rustiger plekje opzoekt. Als dat al mogelijk is!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat je een bij je passende plek zoekt is logisch. Maar zijn we tevreden met wat ons toegeschikt is? Ik heb ook altijd nog een droom, geen paleis, maar gezien de omstandigheden een levensloopbestendige woning, zou heel fijn zijn. maar dat is er nu niet, het is zo, komt het dan is het ook goed. Onze keuken is 25 jaar oud, kastjes etc. zijn prima, geen deurtje hangt er scheef, maar de deurtjes worden lelijk, laagjes laten los etc. Indeling is niet makkelijk te wijzigen. We gaan nu kijken naar een refit, nieuwe frontjes, nieuwe deurtjes en we zijn redelijke goedkoop klaar.
Ik hou best van kleding, combineren, etc. Maar ik koop 80% op vinted, vind ik prima. Maar wat ik dan wel merk, ik moet wel op een gegeven moment stoppen en dat is lastig.

Ik zie het op en top huis wel echt aangemoedigd worden, als ik naar de refo bladen kijk. En als je een interview hebt binnenshuis met een gemiddeld dominees gezin, weet je ook niet wat je ziet qua aankleding van huis en kinderen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste klopt wel. Dat zijn niet altijd voorbeelden in soberheid en matigheid.

Ik vind het een lastig onderwerp. Ik leef heel sober, al heb ik wel een tuin en ga ik ook op vakantie, wat niet voor iedereen weggelegd is. Ik verdien niet zoveel omdat ik mij geroepen voel om (ook) werk te doen waar je nu eenmaal haast niets voor krijgt. Maar ik snap ook wel dat als je veel geld verdient je een groot huis kunt hebben én grote bedragen weggeven. Dus als ik bij vrienden en familie met miljoenenhuizen ben, houd ik dat in mijn achterhoofd. En verder zijn we ook geroepen om vooral naar onszelf te kijken, en niet naar anderen.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik ken ook voorbeelden van mensen met een heel mooi huis, maar met een gastenruimte, voor als er iemand op hun pad komt die onderdak nodig heeft. Dat is ingecalculeerd bij de aankoop en verbouwing van het huis. Fijn als je het goed hebt, maar je wil er ook van delen met anderen.
Ik vind dat heel mooi. Ik zou het lastig vinden om mijn huis te delen met (doorgaans) vreemdelingen.
Plaats reactie