Is geestelijke strijd overdraagbaar?

Geeske_1991

Re: Is geestelijke strijd overdraagbaar?

Bericht door Geeske_1991 »

Groepscirkel schreef:
Arja schreef: 21 jan 2026, 13:59
Groepscirkel schreef: 21 jan 2026, 12:59<> Ik merk (geestelijke) verschraling bij een puur Schriftuurlijke prediking, vragen bij een bevindelijk-Schriftuurlijke prediking en existentiële problematiek bij zgn. bevindelijke prediking.
Dit is helder verwoord, maar bij je laatste zin merk dat ik het pas echt kan plaatsen als je het wat meer concreet maakt. Zou je één voorbeeld kunnen noemen van wat jij bedoelt met geestelijke verschraling bij een puur Schftuurlijke prediking?
Dan wordt de Bijbelse leer correct gepreekt, maar staat de lijn naar de doelgroep onder druk (of ontbreekt). Een voorbeeld van verschraling is dat dan op het verstand geleefd wordt, maar het hart en leven uit beeld verdwijnt. Hoeft niet, maar is volgens mij wel een reëel risico.
Wat zou er uit het hart moeten verdwijnen? Iets wat al vanaf het begin er niet in zit?

Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Geeske_1991 schreef: 27 jan 2026, 03:37Wat zou er uit het hart moeten verdwijnen? Iets wat al vanaf het begin er niet in zit?
Levendig geloof, onderscheiden van levend geloof. De laatste kan nooit uit het leven van Gods kinderen verdwijnen, maar de beoefening, de levendigheid wel.

Je kan dit ook toepassen op geestelijke buitenstaanders. Alleen dan verdwijnt er niets uit het hart, maar is wel het risico aanwezig dat men gaat leven op verstand alleen.
Geeske_1991

Arja schreef:In mijn familie zie ik dit: mijn oma tobde met vragen als “heb ik genoeg zondekennis?” en “ben ik wel echt bekeerd?”. Mijn moeder kende dezelfde worsteling, en ik merk dat die vragen ook soms nog door mijn eigen hoofd spoken.

Ik vraag me af: is geestelijke strijd iets persoonlijks, of kan die zich, bewust of onbewust, doorgeven binnen een gezin of geloofscultuur? En hoe kan je zo'n cirkel doorbreken.
Geestelijke strijd overdraagbaar? Nee de ware geestelijke strijd werkt God.

Dan heb je het in zekere zin over een psychische strijd.
Arja

Bericht door Arja »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 16:56
Arja schreef:In mijn familie zie ik dit: mijn oma tobde met vragen als “heb ik genoeg zondekennis?” en “ben ik wel echt bekeerd?”. Mijn moeder kende dezelfde worsteling, en ik merk dat die vragen ook soms nog door mijn eigen hoofd spoken.

Ik vraag me af: is geestelijke strijd iets persoonlijks, of kan die zich, bewust of onbewust, doorgeven binnen een gezin of geloofscultuur? En hoe kan je zo'n cirkel doorbreken.

Zou het kunnen dat niet elke geestelijke worsteling bijbels van aard is, maar soms ook aangeleerd?
Geeske_1991

Arja schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 16:56

Zou het kunnen dat niet elke geestelijke worsteling bijbels van aard is, maar soms ook aangeleerd?
Het zou kunnen, aangeleerd. Maar het begrip geestelijke strijd zegt wat anders
Plaats reactie