Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Michaels schreef: Gisteren, 10:30
DDD schreef: Gisteren, 09:46 Ik vind eerlijk gezegd dat je als christen wel erg onoplettend moet leven wil je niet door hebben dat zeven torens, waarvan één groter met een preekstoel, een symbolische betekenis hebben.
(...)
Dit is wel erg suggestief geformuleerd. Hoewel het waar is dat één van de zeven rondingen iets groter is, is dit architectonisch met het blote oog, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, nauwelijks waarneembaar.
Ik ben er één keer geweest, geloof ik, en het viel mij wel op. Ik snap dat niet iedereen even goed om zich heen kijkt, maar ik vind het wel duidelijk hoor. Sommige mensen zien nog niet of er paardenbloemen of madeliefjes in een grasveld staan. Dat is de norm niet.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: 04 feb 2026, 16:18 Ik blijf het een mooi gebouw vinden. Maar ik snap ook dat de belastingen onbetaalbaar werden als de kosten voor het gebouw door de samenleving zouden worden gedragen. Merkwaardigerwijs is het geen monument. Ik blijf het met de GG in Gouda en in Westzaan een van de vijf mooiste kerken van de GG vinden.
En het restant van jouw top-5?

Westzaan is inderdaad een pareltje. Gouda heeft een beetje de pech dat het gebouw op een bedrijventerrein staat. Ik had het graag in een andere omgeving gezien.

Groningen heeft ook best een mooi gebouw met een fraai orgel en een goede akoestiek. Het oude kerkgebouw van Utrecht was ook mooi.

Verder ook mooie ontwerpen: Dordrecht, Enkhuizen, Hilversum, Leiderdorp.
DDD

Bericht door DDD »

Ik dacht, voordat ik nu een gebouw over het hoofd zie, laat ik drie gebouwen in het midden. Maar ik heb verder niet een heel uitvoerige studie gedaan.

Oostvoorne en Hoofddorp vind ik ook mooi, en Capelle-Middelwatering ook (in ieder geval tot aan de recente 'renovatie'). Scherpenzeel vind ik ook best mooi voor zijn omvang. Sliedrecht en Leiderdorp zijn op hun eigen manier ook fraai. Vlaardingen ook.

Maar Zeist, Gouda en Westzaan vind ik toch het mooiste, denk ik.
Plaats reactie