Zie bij ds.A.A.Brugge zelfs al de komende maanden vol staan op kerktijden.De gemeente van Geldermalsen is op kerktijden nog niet zo ver ingevuld.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
gergemtrichtgeldermalsen.live
Deze site is weer actief.
Van de voorstanders.
Deze site is weer actief.
Van de voorstanders.
Ai. Ik ben benieuwd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het Nederlands Dagblad: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... et-aanbod-
Twee reformatorische kerken vallen niet meer over het aanbod van genade
Al zijn de kerken het nu eens over het aanbod van genade, het zal intern een heikel thema blijven, verwacht Wisse. Hij ziet in beide kerken een ‘bevindelijke’ voorwaarde functioneren die wordt opgelegd aan mensen die tot Christus willen komen: ‘ellendekennis’. ‘Dat gaat over de bevindelijke doorleving van je zonde.’ Daardoor ontstaat de gedachte onder veel kerkgangers dat Christus niet voor jou is, als je niet genoeg last hebt van je eigen zondigheid.
‘Volgens mij is dat volstrekt ongereformeerd. Dan speelt de verkondiging van het evangelie feitelijk geen rol meer bij het komen tot Christus. Geloven is dan: ontdekken dat God bezig is jou te bekeren. Maar je zondekennis kan nooit de grond zijn om tot Christus te komen. Dat kan alleen de onvoorwaardelijke nodiging van Christus zijn.’
Rouwendal signaleert iets soortgelijks: ‘Ik heb de indruk dat een deel van de Gereformeerde Gemeenten Steenblok inmiddels rechts heeft ingehaald, door alleen aan degenen met ellendekennis het evangelie aan te bieden.’
Twee reformatorische kerken vallen niet meer over het aanbod van genade
Al zijn de kerken het nu eens over het aanbod van genade, het zal intern een heikel thema blijven, verwacht Wisse. Hij ziet in beide kerken een ‘bevindelijke’ voorwaarde functioneren die wordt opgelegd aan mensen die tot Christus willen komen: ‘ellendekennis’. ‘Dat gaat over de bevindelijke doorleving van je zonde.’ Daardoor ontstaat de gedachte onder veel kerkgangers dat Christus niet voor jou is, als je niet genoeg last hebt van je eigen zondigheid.
‘Volgens mij is dat volstrekt ongereformeerd. Dan speelt de verkondiging van het evangelie feitelijk geen rol meer bij het komen tot Christus. Geloven is dan: ontdekken dat God bezig is jou te bekeren. Maar je zondekennis kan nooit de grond zijn om tot Christus te komen. Dat kan alleen de onvoorwaardelijke nodiging van Christus zijn.’
Rouwendal signaleert iets soortgelijks: ‘Ik heb de indruk dat een deel van de Gereformeerde Gemeenten Steenblok inmiddels rechts heeft ingehaald, door alleen aan degenen met ellendekennis het evangelie aan te bieden.’
Rouwendal heeft gelijk. Gelukkig zijn er in beide kerkverbanden ook rechtzinnige predikanten.
-
De Rijssenaar
Ja dit is wel goede analyse. De ellenkennis moet dan “recht” beleefd worden. Eerlijk. Probleem is dat je als mens dat denk nooit echt “recht” kunt beleven, want je bent van nature een vijand. Dus dan moet je een rechte beleving hebben. Maar dat kun je als vijand niet produceren natuurlijk.. Dus kom je in de armoede.. en je mag er ook niet mee naar Christus, want dan ga je van klas 2 naar 8. Dat kan niet. De directeur zou dat nooit accepteren van de school. Zo God ook niet. Dus wat je dan krijgt is dat je gwn in onmogelijke positie zit.. je mag niet geloven in Jezus, want je moet wel op rechte wijze komen. Alleen je kunt niet op rechte wijze komen, want je bent een vijand. Dan zit je in de heilige klem.. En je moet daar niet zelf uit proberen te worstelen. Niet zelf gaan lopen. Zo wordt je gevangen gehouden in je zondestaat, zonder dat je bij de dokter mag komen…
Dus tis eigenlijk dat je wel weet dat je ziek bent en er van af wilt. Maar de dokter zegt; ja maar ik wil wel dat jij het ff goed gaat voelen. Ondertussen komt de ziekte steeds verder in je lichaam en overlijd je omdat je nooit door de dokter genezen bent geworden..
Dus tis eigenlijk dat je wel weet dat je ziek bent en er van af wilt. Maar de dokter zegt; ja maar ik wil wel dat jij het ff goed gaat voelen. Ondertussen komt de ziekte steeds verder in je lichaam en overlijd je omdat je nooit door de dokter genezen bent geworden..
Feitelijk mag je pas geloven als je gelooft dat je geloof heb. En dan is het geloof naar binnen gericht ipv op Christus gericht.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 12:10 Ja dit is wel goede analyse. De ellenkennis moet dan “recht” beleefd worden. Eerlijk. Probleem is dat je als mens dat denk nooit echt “recht” kunt beleven, want je bent van nature een vijand. Dus dan moet je een rechte beleving hebben. Maar dat kun je als vijand niet produceren natuurlijk.. Dus kom je in de armoede.. en je mag er ook niet mee naar Christus, want dan ga je van klas 2 naar 8. Dat kan niet. De directeur zou dat nooit accepteren van de school. Zo God ook niet. Dus wat je dan krijgt is dat je gwn in onmogelijke positie zit.. je mag niet geloven in Jezus, want je moet wel op rechte wijze komen. Alleen je kunt niet op rechte wijze komen, want je bent een vijand. Dan zit je in de heilige klem.. En je moet daar niet zelf uit proberen te worstelen. Niet zelf gaan lopen. Zo wordt je gevangen gehouden in je zondestaat, zonder dat je bij de dokter mag komen…
En het is een onmogelijkheid. Want hoe kun je nu van jezelf ooit zeggen dat je je ellende genoeg kent..
Alleen de HEERE kan dat beoordelen.
Ik liep daar iig altijd op vast. Ik durfde mezelf nooit “goed genoeg” te keuren en mezelf zodoende toestemming te geven om tot Christus te mogen vluchten.
Ondanks alles wat er gebeurd was.
Uiteindelijk werd voor mij Jesaja 45:22 de deur waardoor ik mocht verder gaan..
..en echte rust mocht vinden in de HEERE.
Hij zal doen wat Hij beloofd. Wie tot Hem komt, zal Hij geenzins uitwerpen.
Alleen de HEERE kan dat beoordelen.
Ik liep daar iig altijd op vast. Ik durfde mezelf nooit “goed genoeg” te keuren en mezelf zodoende toestemming te geven om tot Christus te mogen vluchten.
Ondanks alles wat er gebeurd was.
Uiteindelijk werd voor mij Jesaja 45:22 de deur waardoor ik mocht verder gaan..
..en echte rust mocht vinden in de HEERE.
Hij zal doen wat Hij beloofd. Wie tot Hem komt, zal Hij geenzins uitwerpen.
-
JvW
Eens, maar hun getal wordt wel steeds minder naar mijn idee.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com