Aha. Maar dat is ook terecht. Je mag immers ook laten dopen als je niet in alles de drie formulieren van eenheid volgt. Het gaat om de algemene christelijke leer, die in die christelijke kerk ook geleerd wordt.Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 17:41 Dat begrijp ik wel. Maar je hebt dan wel een punt van waaruit je het gesprek kunt beginnen. Want is wat zij de 'vergeving van zonden' noemen wel de Bijbelse vergeving van zonden?
Zodra je alles 'vastlegt', sluit je anderen uit. En hoe ver moet je daarmee gaan?
In ons doopsformulier en het avondmaalsformulier wordt alléén naar de leer van de Bijbel, zoals samengevat in de 12 artikelen verwezen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Precies. 
-
Groepscirkel
Heel bijzonder om de biografie van de kerk overboord te zetten. Ogenschijnlijk op bijna 0 te beginnen en dan in precies dezelfde discussies te gaan vervallen:
- Godheid van Christus
- Triniteit en wezenseenheid
- Geest uitgaande van Vader en Zoon
- Enz. enz. enz.
Linksom of rechtsom ga je dan opnieuw uitspraken van geloof, belijden en interpretatiekaders doen.
Ik vraag mij wel af in hoeverre het afgeleide gezag van de belijdenisgeschriften nog echt functioneert. In praktijk wordt aan belijdenissen wel absoluut gezag toegekend, terwijl dat alleen voor Gods Woord geldt.
- Godheid van Christus
- Triniteit en wezenseenheid
- Geest uitgaande van Vader en Zoon
- Enz. enz. enz.
Linksom of rechtsom ga je dan opnieuw uitspraken van geloof, belijden en interpretatiekaders doen.
Ik vraag mij wel af in hoeverre het afgeleide gezag van de belijdenisgeschriften nog echt functioneert. In praktijk wordt aan belijdenissen wel absoluut gezag toegekend, terwijl dat alleen voor Gods Woord geldt.
-
Refojongere
Ik begrijp dat je wil doen alsof er geen gesprek heeft plaatsgevonden en je wil het wiel opnieuw uitvinden?Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 17:41 Dat begrijp ik wel. Maar je hebt dan wel een punt van waaruit je het gesprek kunt beginnen. Want is wat zij de 'vergeving van zonden' noemen wel de Bijbelse vergeving van zonden?
Zodra je alles 'vastlegt', sluit je anderen uit. En hoe ver moet je daarmee gaan?
In ons doopsformulier en het avondmaalsformulier wordt alléén naar de leer van de Bijbel, zoals samengevat in de 12 artikelen, verwezen.
Nee, ik neem mee wat de kerkgeschiedenis ons heeft gegeven, maar ik maak daar wel kritisch gebruik van.
-
Groepscirkel
Moet alles niet getoetst worden aan de Bijbel?
-
Groepscirkel
Ja. Altijd. Dan zal je uitspraken gaan doen van geloof, belijden, interpretatie, enzovoorts. Dan ga je doen wat al in de heerlijke biografieën van de kerken is beschreven.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 09:25Moet alles niet getoetst worden aan de Bijbel?
-
De Rijssenaar
Maar hoe weet je dat jij dan als toetser het juist ziet? Ik heb eigenlijk niet zoveel vertrouwen in mijzelf dat ik altijd alles goed weet en kan toetsenPosthoorn schreef: ↑Vandaag, 09:25Moet alles niet getoetst worden aan de Bijbel?
We zijn een beetje off-topic. Ik denk dat we dit of in een andere topic moeten bespreken of zo laten.
Alle gemeenten van de GerGem hebben hun ledental per 1 januari gepubliceerd. Als ik goed tel precies -400.
In de randstad -445.
In de randstad -445.
Heeft iemand behalve het kaartje van Newton ook een lijstje met cijfers? Ik herinner me dat die vorig jaar gedeeld werden.
En ja, ik ben gg-freak
.
Laatst gewijzigd door Bobber op 28 feb 2026, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat denk ik niet. Het is wel de vraag wat je onder de randstad verstaat.
Overigens is er volgens mij wel sprake van een trendbreuk. De laatste jaren stabiliseerde het al wel of daalde licht maar nu gaat het om een behoorlijk aantal.
Temeer daar de vertrekkers bij de GGiN en OGGiN daar al voor een daling zorgen maar nu ook de daling bij de GG niet meer opheffen.