Denk je dat doorpraten tot bv 2033 over v&a om eenparigheid te bewerken had tegengehouden dat nu ongehoorzame gemeenten hadden gewacht met het bevestigen van vrouwen in het ambt?rhadders schreef: ↑Vandaag, 15:57Eens, het ene kwaad rechtvaardigt niet het andere kwaad. Maar zaken staan ook niet op zichzelf. Het één is wel een gevolg van het ander. Waarbij 'muiten', vanuit het perspectief van gezag gesproken, toch echt meer een typering is voor de afwijkende gemeenten, dan voor de behoudende gemeenten. Die stellen juist het gezag te willen voortzetten / herstellen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 15:45Ik heb het over nú.rhadders schreef: ↑Vandaag, 15:14Nou... ik vind het bewust negeren van kerkelijke besluiten door vrouwen in het ambt aan te stellen anders ook wel een aardig voorbeeld van kerkelijke muiterij. Het gaat tegen het gezag in, hoe je dat gezag (en de kwestie) verder ook beoordeeld. Dus zonder je gevoelens te willen kwetsen, maar het is bijna een beetje lachwekkend als je die enorme balk in het oog is ontgaan ;-)
Met een houding van terugwijzen en zeggen 'kijk wat zij hebben gedaan is fout, dus mag ook ik...' kan ik niet heel veel.
Dat is wat vroeger werd gezegd over 'maar hij sprong ook in de sloot'.
Nergens zeg ik dat het bewust negeren niet kwalijk is.
Meerdere keren heb ik aangegeven dat dit ook niet de weg is.
Maar het ene kwaad, rechtvaardigt daarmee nog niet het andere kwaad.
Je kan niet zeggen dat jouw splinter oké is door continu op de balk van een ander te wijzen.
Volgens mij ben je dan precies aan het doen namelijk waar het in die betreffende gelijkenis om gaat.
Overigens begrijp ik het muiten wel, je kunt namelijk wel vragen stellen bij dat gezag. Dat heeft, ook in mijn beleving, het karakter gekregen van 'heersen'. Was het niet ooit de bedoeling om tot besluiten te komen met eenparigheid van stemmen? Met andere woorden: net zo lang doorspreken totdat je het over een formulering en besluit eens bent met elkaar? Zo begreep ik althans van een broeder, die hier meer in thuis is dan ik. Lijkt mij wijs. Ik kan mij voorstellen dat er door de tijd heen wat 'constructiefouten' zijn geslopen in de kerkorde. Het is dan ook geen onfeilbaar woord... Misschien een goed punt voor de agenda's van de toekomstige synoden van Hoogeveen en Rijnsburg.
Veel gebruikte juist het argument dat ze niet langer konden wachten.
Het rapport over homoseksualiteit is trouwens in 2013 unaniem aanvaard.