Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Michaels

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Michaels »

Quercus schreef: Gisteren, 20:36
Michaels schreef: Gisteren, 20:27
Quercus schreef: Gisteren, 20:18 Volgens mij was het een bedrag afhankelijk van het vermogen en energielabel. Aanschafprijs heeft er niets mee te maken.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... armtepomp/
Precies, dus geen percentage, maar een vastgesteld bedrag voor die exacte warmtepomp (op basis van het energielabel en vermogen).
De subsidie (zoals de ISDE – Investeringssubsidie duurzame energie) wordt in Nederland inderdaad vastgesteld als een vast bedrag per type warmtepomp, niet als percentage.

Toch kun je het achteraf omrekenen naar een percentage van de aanschafkosten, zoals ik het gedaan had.
Ik zei 95% subsidie van het totaal bedrag van € 3.500,00
0,95 x € 3.500,00 = subsidie €3.325,00
Betaald € 175,00
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Quercus

Bericht door Quercus »

Michaels schreef: Gisteren, 20:55
Quercus schreef: Gisteren, 20:36
Michaels schreef: Gisteren, 20:27
Quercus schreef: Gisteren, 20:18 Volgens mij was het een bedrag afhankelijk van het vermogen en energielabel. Aanschafprijs heeft er niets mee te maken.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... armtepomp/
Precies, dus geen percentage, maar een vastgesteld bedrag voor die exacte warmtepomp (op basis van het energielabel en vermogen).
De subsidie (zoals de ISDE – Investeringssubsidie duurzame energie) wordt in Nederland inderdaad vastgesteld als een vast bedrag per type warmtepomp, niet als percentage.

Toch kun je het achteraf omrekenen naar een percentage van de aanschafkosten, zoals ik het gedaan had.
Ik zei 95% subsidie van het totaal bedrag van € 3.500,00
0,95 x € 3.500,00 = subsidie €3.325,00
Betaald € 175,00
Je kunt natuurlijk achteraf omrekenen voor jouw persoonlijke situatie, maar je zei eerder:
"Ja in 2024 kreeg je nog 95 % subsidie. Momenteel 2026 krijg je 83 % subsidie op een warmtepomp".
En als algemene stelregel is dat niet waar, want als warmtepomp A €3000 kost, en warmtepomp B €6000, en ze leveren hetzelfde vermogen met een A+++ label, dan hebben ze hetzelfde subsidiebedrag maar een ander subsidiepercentage.
Maar genoeg over warmtepomp(subsidies) ;)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Is een warmtepomp ook geschikt voor grote oude huizen (matig geïsoleerd) met voornamelijk CV (en deels vloerverwarming) of zou infraroodpanelen daar geschikter voor zijn?

Ik gebruik nog veel gas en mijn ketel is 20 jaar oud. Ik ben (al best lang) aan het nadenken wat voor ons huis de beste optie is. Ik heb voor ca. 15.000 Kw/u per jaar aan zonnepanelen liggen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:34 Is een warmtepomp ook geschikt voor grote oude huizen (matig geïsoleerd) met voornamelijk CV (en deels vloerverwarming) of zou infraroodpanelen daar geschikter voor zijn?

Ik gebruik nog veel gas en mijn ketel is 20 jaar oud. Ik ben (al best lang) aan het nadenken wat voor ons huis de beste optie is. Ik heb voor ca. 15.000 Kw/u per jaar aan zonnepanelen liggen.
Aan zonnepanelen heb je weinig voor verwarming. Op het moment dat je verwarmd is de teruglevering vaak laag, dus als je overgaat op een warmtepomp zal je de meeste elektriciteit moeten kopen. Tot 1-1-2027 hebben we nog de salderingsregeling, maar die periode is te kort om hier rekening mee te houden. Als je systeem ook kan koelen, dan is dat zomers heerlijk.
JvW

Bericht door JvW »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 08:34 Is een warmtepomp ook geschikt voor grote oude huizen (matig geïsoleerd) met voornamelijk CV (en deels vloerverwarming) of zou infraroodpanelen daar geschikter voor zijn?

Ik ben in juli vorig jaar overgestapt naar een warmtepomp. Ik heb een hoekhuis uit 1928. De woonkamer/keuken is aan de binnenzijde geïsoleerd en het dak is ook goed geïsoleerd. Verder hebben we beneden tripple glas met kunststof kozijnen. De woonkamer heeft vloerverwarming als bijverwarming en de (woon)keuken heeft dat als hoofdverwarming. Zonnepanelen leveren ongeveer 2.850 KWh op per jaar.
Voor onze woning werkt het goed, de gewone radiatoren staan allemaal dicht (behalve in de badkamer). Soms verwarmen we wat bij met de houtkachel. Wij hebben geen spijt van de overstap.
Ik zou in jouw geval eerst de isolatie zoveel mogelijk op orde brengen. Soms kan dat niet (zeker met een oud huis), dan kun je in het beste geval overstappen naar hybride.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Quercus

Bericht door Quercus »

Op zich wel, maar het hangt wel af van het leidingwerk (dikte van de bestaande leidingen), en de grootte van de radiatoren m.a.w. met hoe lage watertemperatuur je je huis warm kunt krijgen.
Ik ben geneigd te zeggen dat het altijd kan, als je bereid bent om indien nodig wat aanpassingen te maken.

Infraroodpanelen is in principe 'gewoon' COP1 verwarming (er komt net zoveel warmte-energie uit als elektrische energie in), en kan wel in verbruik schelen als je het gebruikt als spot-verwarming. Maar dan krijg je wel dat het alleen behagelijk is direct onder zo'n paneel, en dat de rest van de ruimte ijskoud blijft, met mogelijk vochtproblemen als gevolg (typisch gevolg in een oud matig geïsoleerd huis). Als je infrarood panelen gaat gebruiken als volledige verwarming (hele woonkamer/keuken warm bijvoorbeeld), dan is dat niet efficiënter welke elektrische kachel dan ook.

De zonnepanelen kunnen je elektrische verwarming (warmtepomp of COP1 verwarming) in het tussenseizoen wel een handje helpen.
Mijn situatie:
Elektrisch verbruik van de warmtepomp in december 2025 was 542kWh, en mijn zonnepanelen hebben in diezelfde maand 118kWh opgewekt waarvan 47kWh is gebruikt (waarschijnlijk allemaal in de warmtepomp gegaan).
januari 2026 -> 838kWh warmtepomp -> 128kWh zonnepanelen waarvan 61kWh zelf gebruikt.
Over het heel 2025 (januari tot april + oktober tot december): 3036kWh warmtepomp-verbruik, totaal 1000kWh energie van de zonnepanelen gebruik. Dus bijna 33%. Niet heel verkeerd dus. Maar dat is dan wel bij een sCOP van 5,5.

Ter info:
Mijn zonnepanelen leveren 12,8 mWh per jaar op, en mijn huis is jaren 70, vrijstaand en matig geïsoleerd, deels radiators en 3 groepen vloer(bij)verwarming

edit:mijn warmtepompverbruik klopte niet geheel, dus aangepast naar van 4378(was totaal vebruik huis) naar 3036kWh.
Laatst gewijzigd door Quercus op 27 mar 2026, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Wat een enorm verbruik zo'n warmtepomp. Dan ben ik met een goede hr-ketel ongeveer net zo duur uit. Daarvoor hoef ik dus geen dure warmtepomp aan te schaffen.
Quercus

Bericht door Quercus »

Mister schreef: Vandaag, 09:13 Wat een enorm verbruik zo'n warmtepomp. Dan ben ik met een goede hr-ketel ongeveer net zo duur uit. Daarvoor hoef ik dus geen dure warmtepomp aan te schaffen.
maak maar een rekensommetje, en kom dan nog eens terug.
refo

Bericht door refo »

Quercus schreef: Vandaag, 09:24
Mister schreef: Vandaag, 09:13 Wat een enorm verbruik zo'n warmtepomp. Dan ben ik met een goede hr-ketel ongeveer net zo duur uit. Daarvoor hoef ik dus geen dure warmtepomp aan te schaffen.
Dat heeft hij net gedaan, lijkt me.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Quercus schreef:

Op zich wel, maar het hangt wel af van het leidingwerk (dikte van de bestaande leidingen), en de grootte van de radiatoren m.a.w. met hoe lage watertemperatuur je je huis warm kunt krijgen.
Ik ben geneigd te zeggen dat het altijd kan, als je bereid bent om indien nodig wat aanpassingen te maken.

Infraroodpanelen is in principe 'gewoon' COP1 verwarming (er komt net zoveel warmte-energie uit als elektrische energie in), en kan wel in verbruik schelen als je het gebruikt als spot-verwarming. Maar dan krijg je wel dat het alleen behagelijk is direct onder zo'n paneel, en dat de rest van de ruimte ijskoud blijft, met mogelijk vochtproblemen als gevolg (typisch gevolg in een oud matig geïsoleerd huis). Als je infrarood panelen gaat gebruiken als volledige verwarming (hele woonkamer/keuken warm bijvoorbeeld), dan is dat niet efficiënter welke elektrische kachel dan ook.

De zonnepanelen kunnen je elektrische verwarming (warmtepomp of COP1 verwarming) in het tussenseizoen wel een handje helpen.
Mijn situatie:
Elektrisch verbruik van de warmtepomp in december 2025 was 542kWh, en mijn zonnepanelen hebben in diezelfde maand 118kWh opgewekt waarvan 47kWh is gebruikt (waarschijnlijk allemaal in de warmtepomp gegaan).
januari 2026 -> 838kWh warmtepomp -> 128kWh zonnepanelen waarvan 61kWh zelf gebruikt.
Over het heel 2025 (januari tot april + oktober tot december): 4378kWh warmtepomp-verbruik, totaal 1000kWh energie van de zonnepanelen gebruik. Dus bijna 25%. Niet heel verkeerd dus. Maar dat is dan wel bij een sCOP van 5,5.

Ter info:
Mijn zonnepanelen leveren 12,8 mWh per jaar op, en mijn huis is jaren 70, vrijstaand en matig geïsoleerd, deels radiators en 3 groepen vloer(bij)verwarming
Dank je wel, interessant.

Ik vind dit ook een interessante ontwikkeling: https://tarnoc.nl/turbineketel/
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef: Vandaag, 09:33
Inderdaad.
Quercus

Bericht door Quercus »

Mister schreef: Vandaag, 09:39
refo schreef: Vandaag, 09:33
Inderdaad.
Wil je die berekening delen? Want ik ben wel benieuwd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mijn gasverbruik is dermate laag (onder de 700m3) dat ik een investering liever in iets anders steek.
huisman

Bericht door huisman »

Ik heb in 2019 nog een nieuwe CV ketel gekocht en daarna spouw en vloeren geïsoleerd. Ons gasverbruik is meer dan gehalveerd. 2200 naar 1000. (Kinderen zijn ook inmiddels uit huis dat scheelt ook natuurlijk)
Kennissen hebben infraroodpanelen gekocht maar inmiddels weet afgekoppeld. Geen comfortabele warmte en hoog verbruik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Mister schreef: Vandaag, 09:56 Mijn gasverbruik is dermate laag (onder de 700m3) dat ik een investering liever in iets anders steek.
Hoe krijg jij jouw gasverbruik zo laag?
Plaats reactie