Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bourdon16

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bourdon16 »

Wij hebben een nieuw huis, iets van 175m2 met een warmptepomp.
Als ik in de app van de energieleverancier kijk nemen we gemiddeld 4581 per jaar van ze af, we leveren 3402 terug dus na teruglevering gaat het om 1179 per jaar.
We betalen over de afgelopen jaren gemiddeld€ 50 per maand.

Per 1-1-27 zal het helaas wel meer gaan worden.
Quercus

Bericht door Quercus »

Mister schreef: Gisteren, 09:56 Mijn gasverbruik is dermate laag (onder de 700m3) dat ik een investering liever in iets anders steek.
Dat is natuurlijk prima! en dat raad ik ook niet af, maar je komt met de stelling dat mijn verbruik zo hoog is, dan mag je best aantonen hoe je daarbij komt.

Belangrijk is om te weten dat elke 1m³ aan gas 10kWh aan warmte-energie bevat. In de praktijk kun je daar 8kWh (max 9) van gebruiken omdat er ook wat warmte door de schoorsteen verdwijnt ondanks HR.
700m³ = dus ca. 6300kWh aan warmte energie. Als jij met bijv. COP5 zou kunnen stoken, dan kom je uit op een verbruik van 1260kWh elektrisch verbruik. Vaak stook je met een gasketel wat meer ad hoc wat een kleine winst kan leveren, dus reken bijvoorbeeld met een COP4 voor de realiteit.

Ik verstook 3036kWh (de 4378 uit mijn eerdere post klopte niet) aan energie met een COP van 5,5. Dat betekent dus dat de warmte-energie 3036*5,5 = 16698kWh. Als ik dat met gas had gedaan dan zou ik uitkomen op 1855m³ aan gasverbruik.
Quercus

Bericht door Quercus »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 09:36
Quercus schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 08:34 Is een warmtepomp ook geschikt voor grote oude huizen (matig geïsoleerd) met voornamelijk CV (en deels vloerverwarming) of zou infraroodpanelen daar geschikter voor zijn?

Ik gebruik nog veel gas en mijn ketel is 20 jaar oud. Ik ben (al best lang) aan het nadenken wat voor ons huis de beste optie is. Ik heb voor ca. 15.000 Kw/u per jaar aan zonnepanelen liggen.
Op zich wel, maar het hangt wel af van het leidingwerk (dikte van de bestaande leidingen), en de grootte van de radiatoren m.a.w. met hoe lage watertemperatuur je je huis warm kunt krijgen.
Ik ben geneigd te zeggen dat het altijd kan, als je bereid bent om indien nodig wat aanpassingen te maken.

Infraroodpanelen is in principe 'gewoon' COP1 verwarming (er komt net zoveel warmte-energie uit als elektrische energie in), en kan wel in verbruik schelen als je het gebruikt als spot-verwarming. Maar dan krijg je wel dat het alleen behagelijk is direct onder zo'n paneel, en dat de rest van de ruimte ijskoud blijft, met mogelijk vochtproblemen als gevolg (typisch gevolg in een oud matig geïsoleerd huis). Als je infrarood panelen gaat gebruiken als volledige verwarming (hele woonkamer/keuken warm bijvoorbeeld), dan is dat niet efficiënter welke elektrische kachel dan ook.

De zonnepanelen kunnen je elektrische verwarming (warmtepomp of COP1 verwarming) in het tussenseizoen wel een handje helpen.
Mijn situatie:
Elektrisch verbruik van de warmtepomp in december 2025 was 542kWh, en mijn zonnepanelen hebben in diezelfde maand 118kWh opgewekt waarvan 47kWh is gebruikt (waarschijnlijk allemaal in de warmtepomp gegaan).
januari 2026 -> 838kWh warmtepomp -> 128kWh zonnepanelen waarvan 61kWh zelf gebruikt.
Over het heel 2025 (januari tot april + oktober tot december): 4378kWh warmtepomp-verbruik, totaal 1000kWh energie van de zonnepanelen gebruik. Dus bijna 25%. Niet heel verkeerd dus. Maar dat is dan wel bij een sCOP van 5,5.

Ter info:
Mijn zonnepanelen leveren 12,8 mWh per jaar op, en mijn huis is jaren 70, vrijstaand en matig geïsoleerd, deels radiators en 3 groepen vloer(bij)verwarming
Dank je wel, interessant.

Ik vind dit ook een interessante ontwikkeling: https://tarnoc.nl/turbineketel/
Zeker interessant! alleen op hun website lees ik "De Turbineketel heeft een beoogde SCOP van 1,6 – 1,8". Daar wordt ik dan weer niet zo heel warm van ;)
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb in 2025 aanzienlijk minder gas gebruikt: maar 2648 m3. Ook het stroomgebruik was lager: 8077 kWh. Dit komt vooral door heel selectief verwarmen en warmte vasthouden (deurdrangers etc).

Stroomgebruik stijgt nu wel door gedeeltelijk elektrisch rijden.

Voor de volledigheid: de woonoppervlakte is meer dan 400 m2 en we wonen met 8 personen. Bouwjaar van de woning is 1780, traditioneel riet gedekt. We hebben vrijwel alle maximale isolatiemogelijkheden benut die in dit oude casco te doen zijn. Anders wordt het vrijwel geheel (ver)nieuwbouw.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Alle tips om energie te besparen, zijn denk ik heel goed op zijn plaats hier.
Volgens een inschatting van de Franse regering is zo'n 30-40% van de olieraffinage capaciteit in de Golfregio verwoest en zal het minstens 3 jaar gaan duren om dat weer te herstellen. Dan hebben we het over 11 miljoen vaten olie per dag. Daar komt nog eens bij dat Oekraine de afgelopen dagen zo'n 40% van de exportcapaciteit van Russische olie buiten bedrijf heeft gesteld door droneaanvallen.
Aangezien de beide oorlogen doorgaan, is het niet vreemd om te verwachten dat de schade aan olie- en gasinstallaties nog gaat toenemen.
Dus de prijzen voor brandstof zullen de komende jaren hoog blijven. Dat is een heel realistisch scenario.
Sterker nog: in bepaalde landen in Azie en Oceanie (zoals Australie, Nieuw Zeeland en de Filippijnen) gaan de komende weken er acute tekorten aan brandstof optreden. Ik vraag me af hoe dat in Nederland zal gaan. Hier zijn de gasreserves ook niet heel hoog meer.
Laatst gewijzigd door elbert op 27 mar 2026, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Quercus schreef: Gisteren, 10:15
Mister schreef: Gisteren, 09:56 Mijn gasverbruik is dermate laag (onder de 700m3) dat ik een investering liever in iets anders steek.
Dat is natuurlijk prima! en dat raad ik ook niet af, maar je komt met de stelling dat mijn verbruik zo hoog is, dan mag je best aantonen hoe je daarbij komt.
Ik zeg niet dat jouw verbruik hoog is, ik zeg alleen dat ik een warmtepomp, die jouw geval ong. 4000kwh verbruikt, veel vindt verbruiken. Dat is meer dan mijn totale jaarverbruik (3100 kwh).
De besparing wordt in mijn geval minimaal, waarbij ik er dan maar vanuit ga dat de warmtepomp ook meer verbruikt op koude dagen waarbij de zon niet schijnt, dus ook mijn panelen dragen daar relatief dan weinig aan bij. Zomaar mijn gedachtes (en weergave van de gesprek met onze installateur hierover).
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 10:26 Ik heb in 2025 aanzienlijk minder gas gebruikt: maar 2648 m3. Ook het stroomgebruik was lager: 8077 kWh. Dit komt vooral door heel selectief verwarmen en warmte vasthouden (deurdrangers etc).

Voor de volledigheid: de woonoppervlakte is meer dan 400 m2 en we wonen met 8 personen. Bouwjaar van de woning is 1780, traditioneel riet gedekt. We hebben vrijwel alle maximale isolatiemogelijkheden benut die in dit oude casco te doen zijn. Anders wordt het vrijwel geheel (ver)nieuwbouw.
Het is ook de vraag of jij minder kan verbruiken. Het is namelijk een groot huis, slecht geïsoleerd en je verbruikt met 8 personen. Hebben jullie ook een houtkachel?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 10:26 Ik heb in 2025 aanzienlijk minder gas gebruikt: maar 2648 m3. Ook het stroomgebruik was lager: 8077 kWh. Dit komt vooral door heel selectief verwarmen en warmte vasthouden (deurdrangers etc).

Het is ook de vraag of jij minder kan verbruiken. Het is namelijk een groot huis, slecht geïsoleerd en je verbruikt met 8 personen. Hebben jullie ook een houtkachel?
Ja. Energie besparen is een behoorlijke uitdaging. Ik denk ook aan een warmwatervat wat overdag verwarmd kan worden, met een inwendige warmtewisselaar voor de CV.

We hebben ook een houtkachel die twee ruimten kan verwarmen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Quercus

Bericht door Quercus »

Mister schreef: Gisteren, 10:53
Quercus schreef: Gisteren, 10:15
Ik zeg niet dat jouw verbruik hoog is, ik zeg alleen dat ik een warmtepomp, die jouw geval ong. 4000kwh verbruikt, veel vindt verbruiken. Dat is meer dan mijn totale jaarverbruik (3100 kwh).
De besparing wordt in mijn geval minimaal, waarbij ik er dan maar vanuit ga dat de warmtepomp ook meer verbruikt op koude dagen waarbij de zon niet schijnt, dus ook mijn panelen dragen daar relatief dan weinig aan bij. Zomaar mijn gedachtes (en weergave van de gesprek met onze installateur hierover).
Prima (ik had mijn verbruik zoals reeds aangegeven trouwens bijgesteld, want ik zat ernaast).
Maar je moet het vergelijken met gasverbruik (omgerekend naar kWh's), niet met je elektrisch jaarverbruik, want dat zegt niet zoveel. Verwarming is namelijk gewoon je grootste energieverbruiker.
Ik heb in verschillende berekeningen aangetoond dat zonnepanelen wel degelijk kunnen helpen (al wordt je er niet rijk van).

Ik probeer je overigens niet te overtuigen om een warmtepomp te nemen, maar wil je alleen de illusie ontnemen dat een warmtepomp zou veel verbruiken in vergelijking met een gasketel. Hij verbruikt minder dan een gasketel. En wel makkelijk een factor 4.
Michaels

Bericht door Michaels »

Voor de duidelijkheid hieronder een berekening van hoeveel goedkoper verwarmen met een warmtepomp kan zijn ten opzichte van een gasketel.

C.V.-gasketel 1 m³ gas levert ongeveer 9 à 10 kWh warmte in de woning (afhankelijk van rendement).

Een warmtepomp levert gemiddeld ongeveer 4 kWh warmte per 1 kWh elektriciteit (dit heet COP = 4).

Vergelijking: om ongeveer 10 kWh warmte te krijgen:
Gasketel: 1 m³ gas nodig
Warmtepomp: 10 ÷ 4 = 2,5 kWh elektriciteit nodig

Kostenvoorbeeld
1 m³ gas kost gemiddeld: €1,40
1 kWh stroom kost gemiddeld: €0,25
Warmtepomp: 2,5 × €0,25 = €0,63

Verschil: €1,40 (gas) – €0,63 (elektra) = €0,77 goedkoper

Conclusie

De getallen zijn gemiddelden, maar het laat duidelijk zien dat je met een warmtepomp ongeveer de helft goedkoper kunt verwarmen dan met een gasketel, afhankelijk van:
-de stroomprijs
-de gasprijs
-het rendement (COP) van de warmtepomp

Kleine nuance: een COP van 4 is gunstig maar niet altijd haalbaar (bij koude winterdagen vaak lager).
Bij een COP van 3 wordt het voordeel kleiner, maar meestal nog steeds de helft goedkoper dan gas.
Omdat ik een vorm van dyslexie heb, heb ik AI gebruikt om taalfouten te corrigeren; de inhoud blijft volledig mijn eigen verwoording.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Michaels schreef: Gisteren, 16:34 Voor de duidelijkheid hieronder een berekening van hoeveel goedkoper verwarmen met een warmtepomp kan zijn ten opzichte van een gasketel.

C.V.-gasketel 1 m³ gas levert ongeveer 9 à 10 kWh warmte in de woning (afhankelijk van rendement).

Een warmtepomp levert gemiddeld ongeveer 4 kWh warmte per 1 kWh elektriciteit (dit heet COP = 4).

Vergelijking: om ongeveer 10 kWh warmte te krijgen:
Gasketel: 1 m³ gas nodig
Warmtepomp: 10 ÷ 4 = 2,5 kWh elektriciteit nodig

Kostenvoorbeeld
1 m³ gas kost gemiddeld: €1,40
1 kWh stroom kost gemiddeld: €0,25
Warmtepomp: 2,5 × €0,25 = €0,63

Verschil: €1,40 (gas) – €0,63 (elektra) = €0,77 goedkoper

Conclusie

De getallen zijn gemiddelden, maar het laat duidelijk zien dat je met een warmtepomp ongeveer de helft goedkoper kunt verwarmen dan met een gasketel, afhankelijk van:
-de stroomprijs
-de gasprijs
-het rendement (COP) van de warmtepomp

Kleine nuance: een COP van 4 is gunstig maar niet altijd haalbaar (bij koude winterdagen vaak lager).
Bij een COP van 3 wordt het voordeel kleiner, maar meestal nog steeds de helft goedkoper dan gas.
Een leuk "eigen portemonee eerst" verhaal.
Quercus

Bericht door Quercus »

@Wim Anker wat is er mis met op de stookkosten letten? Doe je daar anderen kwaad mee?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Quercus schreef: Gisteren, 19:30 @Wim Anker wat is er mis met op de stookkosten letten? Doe je daar anderen kwaad mee?
Ja.
Die zijn de dupe. Want die mogen betalen voor de subsidies die de rijken krijgen.
Quercus

Bericht door Quercus »

Wim Anker schreef: Gisteren, 20:46
Quercus schreef: Gisteren, 19:30 @Wim Anker wat is er mis met op de stookkosten letten? Doe je daar anderen kwaad mee?
Ja.
Die zijn de dupe. Want die mogen betalen voor de subsidies die de rijken krijgen.
Vind jij dat dat ook geldt voor subsidie op spouwmuurisolatie (bijvoorbeeld)?

Maar volgens mij ging het gewoon over besparen op stookkosten. Maar los daarvan, die subsidie van de warmtepompen verdwijnt vooral in de zakken van de installateurs hoor (indirect weliswaar). Een warmtepomp laten installeren kost belachelijk veel geld (tenzij je het zelf doet). Die investering heb je er niet zomaar uit. Dus dat 'eigen portemonnee' verhaal valt wel mee.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Quercus schreef: Gisteren, 21:17
Wim Anker schreef: Gisteren, 20:46
Ja.
Vind jij dat dat ook geldt voor subsidie op spouwmuurisolatie (bijvoorbeeld)?

Maar volgens mij ging het gewoon over besparen op stookkosten. Maar los daarvan, die subsidie van de warmtepompen verdwijnt vooral in de zakken van de installateurs hoor (indirect weliswaar). Een warmtepomp laten installeren kost belachelijk veel geld (tenzij je het zelf doet). Die investering heb je er niet zomaar uit. Dus dat 'eigen portemonnee' verhaal valt wel mee.
Jaja. Dat geld voor alle subsidies. Mensen met geld kunnen de installatie doen - met subsidie - en verdienen het terug. Mensen met minder geld kunnen de investering niet aan - ondanks mogelijke subsidie - en blijven dus met de hogere lasten achter. En de subsidie mogen ze mee ophoesten.
Plaats reactie