Ja Barneveld en Kootwijkerbroek zijn anders dan gemeentes ergens anders. Maar er zijn her en der gemeentes die er wel op lijken.Konijntje schreef: ↑Gisteren, 22:25 Als ik al die verhalen hier lees, dan denk ik wel eens: "zit ik in hetzelfde kerkverband?".
De Gereformeerde Gemeenten geeft veel aandacht aan randzaken, is weinig beweeglijk en hanteert een strakke leiding. Verder blijft het aanbod van genade een heet hangijzer. Eigenlijk altijd zo geweest.
Maar geestelijke mishandeling? Ik zit vanaf mijn geboorte in dit kerkverband. Meerdere familieleden zitten in dit kerkverband. Pastoraal zijn we echter altijd netjes behandeld. Ook als familieleden bijvoorbeeld een overstap maakten naar de CGK of HHK.
Is de Veluwe zo veel anders dan de Randstad?
Verder vraag ik mij ook af: met wie bespreken jullie de meest tere, geestelijke zaken? Ik doe dat eigenlijk nooit met een predikant of ouderling. Vrijwel altijd met mijn moeder of zus. Mensen met wie ik van hart tot hart kan spreken.
Over de meest tere geestelijke zaken spreken deed je niet. Want sprekende kinderen werden niet geboren. Het zou een teken zijn dat het bij jou niet echt was.
Ik hoop dat het nu anders in in de meer "bevindelijke" gemeentes van de Gereformeerde Gemeente.